• Anonym (Ber om råd!)

Min dotter på 16 har gjort abort. Jag behöver råd!

Min dotter på 16 år har gjort en abort nyligen.
    Pappan till barnet var en pojkvän som gjorde slut efter 2 månader och 2 dagar senare fick hon veta att hon var gravid.
    Han har sedan varit rätt elak och ignorerar att min dotter behöver support av honom då han oxå är ansvarig.
    Detta var ingen tillfällig relation. Det var riktig kärlek och många frågetecken när han gjorde slut. Saker som hon än inte fått svar på. Hon har gråtit och haft panikångest i 1,5 månad. Hon gick igenom aborten och blev lovad att hon skulle få träffa honom och prata ut kring aborten. Nu ignorerar han henne och är svinig. Jag har försökt kontakta honom utan större respons.
    Han är oxå 16 år och detta var hans första tjej. Jag förstår att han inte är mogen och att det är jobbigt för han oxå men jag ser hir min dotter lider något fruktansvärt.

Hans mamma vet inget om det hela. Det är det han är som mest rädd för, att hon ska få veta. 
    Jag ståe nu i vaöet om jag blr informera hans mamma om det hela?
     Hjälp

• Svar på tråden Min dotter på 16 har gjort abort. Jag behöver råd!
  • Anonym (Jag hade pratat med pojkens mamma)

Jag hade absolut pratat med pojkens mamma.
    Han beter sig oerhört omoget och empatilöst och enligt mig behöver han vägledning i hur man beter sig i en sån här situation.

• Anonym
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-16 11:26:04 följande:
    Ja man kan ju ställa sig frågan om man skulle informera släktingar till någon annan ungdom. "Bara så du vet så gjorde er son någon gravid och hon har gjort abort och han är sååååå stygg!" Idiotiskt att inte skydda sig ordentligt (men olyckor händer ju), men relationen är över. Det får både mor och dotter acceptera.
    Precis så.
    Jag får känslan av att mamman i ts lägger skulden på pojken men jag gissar att även hennes dotter var med på tåget.
  • Anonym (Tösen)

Hade jag haft en son som först gör någon gravid och sen dumpar och vägrar prata med tjejen hade jag skämt ögonen ur mig över vilken dålig uppfostran jag gett honom. Oavsett om han var 16 eller 36. 

• Hjelm

16 år, varit ihop i TVÅ MÅNADER, beter sig svinigt och du kallar det förhållandet "riktig kärlek"?

• Anonym
    Anonym (Tösen) skrev 2024-07-16 11:34:58 följande:

Hade jag haft en son som först gör någon gravid och sen dumpar och vägrar prata med tjejen hade jag skämt ögonen ur mig över vilken dålig uppfostran jag gett honom. Oavsett om han var 16 eller 36. 

Han gjorde slut innan graviditeten upptäcktes om jag  läst ts rätt. 
  • Anonym (Kimchi)

Var glad att du fick reda på något alls öht. Det dr har du. Dotter all rätt att göra utan att du lägger näsan i blöt. Stötta henne istället. Du borde haft säker sex snacket med båda ungdomarna. Du ska inte springa och skvallra. Definitivt inte nu r de gjort slut. Vem vet om det var dåligt hanterade preventivmedel eller med flit för att hålla killen kvar i relationen. Hur som är det det bästa din dotter gjort. Hon var hela livet framför sig och ska fokusera på utbildning, jobb, resor och partaj innan hon skaffar barn. 

• Anonym (Ber om råd!)

Dottern går på P-piller men gjorde ett byta av sort då hon fick biverkningar som inte var så trevliga och missade en dag på kartan så som svar till den kommentaren så går hon på p-piller.

Det finns absolut ingen risk för att hans mamma kommer skada honom. Snarare tvärtom är hon en väldigt snäll och förstående mamma som gärna hade hjälpt honom i denna situationen. 

Ja han var oskuld när de träffades.

Jag lägger mig i eftersom det är precis den hjälpen min dotter vill och behöver.

Att vissa skriver att det inte är riktig kärlek är inget någon annan kan veta efter den lilla text jag beskrivit.
    Dottern hade en relation på 2 år innan denna.

När han gjorde slut gick det till såhär :
    De stod utanför henne epa och han grät och sa att han älskar henne, kramade om henne och sa att han orkar inte mer då han är jätte stressad och hinner inte med sig själv och de saker som han vill just nu, va med vänner, gymma, umgås med sin familj, golfa osv. Han behöver fokusera på sitt eget mående. Han kysste henne och hon sa jag älskar dig. Han säger Jag älskar dig mer. Och sen att han behöver gå till gymmet för detta är det jobbigaste beslut han behövt ta och så gick han. 

Därför känner min dotter att det är ju inte en relation som är "slut" egentligen. Inte känslomässigt. Kanske fel tid i livet absolut. 

Jag förstår att all typ av kontakt är jätte jobbig för båda då dem har starka känslor för varandra och de bearbetar det olika. 

Oavsett så tror jag att även han behöver en vuxen att samtala med om denna jobbiga situation.

Min dotter har mycke support av mig. Hon berättar allt för mig. (Vi har en vän relation).

• Anonym (Tösen)
    Anonym skrev 2024-07-16 11:40:01 följande:
    Han gjorde slut innan graviditeten upptäcktes om jag  läst ts rätt. 
    Men han är informerad i efterhand om jag förstått rätt. De är två om att ha haft sex så det minsta man kan begära av honom tycker jag är att vara tillgänglig för i alla fall ett samtal, som han lovat, men nu vägrar hålla. Att han helt skulle slippa ta åtminstone emotionellt ansvar i frågan bara för att det inte är han som har livmodern tycker jag är rakt av fel. 
  • Hjelm
    Anonym (Ber om råd!) skrev 2024-07-16 11:43:44 följande:

Att vissa skriver att det inte är riktig kärlek är inget någon annan kan veta efter den lilla text jag beskrivit.

Fast jo. De flesta människor vet att en flyktig tvåmånadersförälskelse man hade i tonåren inte är vad man brukar kalla riktig kärlek. Om den ene dessutom behandlar den andre väldigt illa efteråt, är det bekräftat att det INTE är kärlek, för i kärlek finns bara respekt och välvilja. Vad är du för förebild för din dotter om du säger att detta är kärlek?
  • Anonym (Tess)

Men blir det inte bara svårare för din dotter att komma över killen om de fortsätter att träffas och han fortsätter att vara gullig mot henne? Det är väl lättare om storyn är att han är en svag liten skit och hon har det bättre utan honom? 

Jag tycker du ska fokusera på att låta din dotter sörja killen och aborten en tid men sen gå vidare. 

Svar på tråden Min dotter på 16 har gjort abort. Jag behöver råd!