• Anonym (Ber om råd!)

Min dotter på 16 har gjort abort. Jag behöver råd!

Min dotter på 16 år har gjort en abort nyligen.
    Pappan till barnet var en pojkvän som gjorde slut efter 2 månader och 2 dagar senare fick hon veta att hon var gravid.
    Han har sedan varit rätt elak och ignorerar att min dotter behöver support av honom då han oxå är ansvarig.
    Detta var ingen tillfällig relation. Det var riktig kärlek och många frågetecken när han gjorde slut. Saker som hon än inte fått svar på. Hon har gråtit och haft panikångest i 1,5 månad. Hon gick igenom aborten och blev lovad att hon skulle få träffa honom och prata ut kring aborten. Nu ignorerar han henne och är svinig. Jag har försökt kontakta honom utan större respons.
    Han är oxå 16 år och detta var hans första tjej. Jag förstår att han inte är mogen och att det är jobbigt för han oxå men jag ser hir min dotter lider något fruktansvärt.

Hans mamma vet inget om det hela. Det är det han är som mest rädd för, att hon ska få veta. 
    Jag ståe nu i vaöet om jag blr informera hans mamma om det hela?
     Hjälp

• Svar på tråden Min dotter på 16 har gjort abort. Jag behöver råd!
  • Anonym (e)

Märks varför sjukvården tycker man får hantera sin egna ärenden vid en viss ålder... Nej, ni har inga rättigheter till info.

• Anonym (Realist)

?Detta var ingen tillfällig relation! Det var riktig kärlek?!! Men liksom???..de är ju barnungar!!

• Anonym (e)
    Anonym (Realist) skrev 2024-07-16 15:22:34 följande:

?Detta var ingen tillfällig relation! Det var riktig kärlek?!! Men liksom???..de är ju barnungar!!

Men läs, kärleken i breakup-förklaringen liksomDrömmer
  • Anonym (Ber om råd!)

Jag skulle säg att det är illa hur lite dagens generation tror på kärlek.

Barnungar eller ej, Jag som mamma till barnungen är gift med hennes pappa. Snart 18 år tillsammans och han var 17år när hon blev till. Så alla behöver inte sträva efter att byta ut alla så fort något är jobbigt.
     Sen var inte frågan gällande om vad andra anser är kärlek utan om ni hade berättat för hans mamma eller ej.
  • Anonym (S)

Vad många som hakar upp sig på detta....

Vad är behovet att lägga ett vuxetperspektiv på deras relation. Även sk barnungar (obs inte mitt ord) kan ha djupa känslor...

Sällan har jag väl varit så förstörd som när min sommarkärlek dumpade mig när jag var 17.....han ville inte ha distansförhållande och gjorde slut...jag grät och grät och grät...sorgen var avgrundsdjup...vad hjälpte det att vuxna klappade mig på huvudet och sa att jag är ung, det går över, ni var ju bara ihop några veckor...jag kände ju som jag kände....

Jag tänker att det är jättefint att TS som mamma tar hennes känslor på allvar och förstår att för henne är det jätteledsamt-både med separationen och aborten....
  • Anonym (Ber om råd!)
    Anonym (S) skrev 2024-07-16 16:29:36 följande:
    Vad många som hakar upp sig på detta....

Vad är behovet att lägga ett vuxetperspektiv på deras relation. Även sk barnungar (obs inte mitt ord) kan ha djupa känslor...

Sällan har jag väl varit så förstörd som när min sommarkärlek dumpade mig när jag var 17.....han ville inte ha distansförhållande och gjorde slut...jag grät och grät och grät...sorgen var avgrundsdjup...vad hjälpte det att vuxna klappade mig på huvudet och sa att jag är ung, det går över, ni var ju bara ihop några veckor...jag kände ju som jag kände....

Jag tänker att det är jättefint att TS som mamma tar hennes känslor på allvar och förstår att för henne är det jätteledsamt-både med separationen och aborten....
    Tack snälla♡
    Jag håller med dig helt och hållet.
    I dotterns världen är detta det värsta hon varit med om.
    Jag förstår att inte alla har en sådan relation som jag och min dotter.
    Jag har en lika nära relation med min mamma som oxå var ung när hon fick mig.
     Jag uppskattar verkligen ditt inlägg i tråden.
  • Anonym (JB)

Men herregud, 16-åringar är svin. Lär dottern stå på sig istället, att läxa upp honom kommer ni ingen vart med. 
    Och hitta en bra kurator till dottern. 

• Anonym

Hej ts, uppmuntra din dotter att söka professionell samtalskontakt. Tex vårdcentralen.
    Du får acceptera att killen inte pallar. Jättetrist och dålig stil att det är så. 
    Nej, du ska absolut inte kontakta killens mamma. 

Försök lotsa din dotter till samtalskontakt. Så att hon kan släppa taget om killen som inte ger henne något stöd och hon istället får ett professionellt samtalsstöd som kan hjälpa henne.

• Anonym (Lena)

Orkar inte läsa hela tråden. Men det är fel att unga människor uppmuntras till sex de inte är mogna för. Jag har också gjort abort i unga år. Jag hade också skydd. Vore bra om din dotter får stöd att utforska sin sexualitet på annat sätt än samlag. Det blir lite skonsammare för henne. Det är svinjobbigt att genomgå abort. Det ska inte underskattas. Låt killen va! Han kan säkert inte stötta din dotter. Då hade han gjort det. Låt henne gråta, gråta och gråta. Tillslut blir det bra.

• Anonym (Vi)
    Anonym (Lena) skrev 2024-07-17 10:24:12 följande:

Orkar inte läsa hela tråden. Men det är fel att unga människor uppmuntras till sex de inte är mogna för. Jag har också gjort abort i unga år. Jag hade också skydd. Vore bra om din dotter får stöd att utforska sin sexualitet på annat sätt än samlag. Det blir lite skonsammare för henne. Det är svinjobbigt att genomgå abort. Det ska inte underskattas. Låt killen va! Han kan säkert inte stötta din dotter. Då hade han gjort det. Låt henne gråta, gråta och gråta. Tillslut blir det bra.

I verkligheten är det inte så enkelt. Jag tycke också att min dotter skulle vänta med förhållande helst till gymnasiet - men nej, så blev det inte. Det går inte att säga till ungdomar som träffas dagligdags i skolan att ni inte får bli kära och ha ett förhållande. Känner folk att de tycker om varandra och dras till varandra så gör de det.

Det man kan göra är att berätta om avhållsamhet, preventivmedel och ungdomsmottagningen.

Ungdomsgraviditeter är ju en mardröm om man råkar ut för det.

Det kanske finns vuxna som uppmuntrar sina barn till att skaffa sig en relation, men jag tror inte de flesta gör det. 
    Vi låser dock inte in våra barn. De har rätt att få leva sina liv,, bli vuxna och mognad ko.mer med erfarenhet. Guida är det man kan göra.
  • Anonym (Stina)

Ungar hit och ungar dit och ändå pratar ingen om det verkliga barnet! 

• Anonym (Göran.)

Självklart ska du berätta. Så du menar att killen ska gå helt skadefri från detta. Tjejen mår dåligt och killen går vidare i livet som om inget har hänt. Nä fy?

Han ska ta ansvar. Livet fungerar inte så att man bara kan ignorera det men inte trivs med. 

har man sex är man mogen att ta konsekvenserna av det. 

den här killen ska få sin del av obehaget och våndas. 

• Tow2Mater
    Anonym (Stina) skrev 2024-07-17 16:58:39 följande:

Ungar hit och ungar dit och ändå pratar ingen om det verkliga barnet! 

Vad ska vi säga? Det är hos Gud.
  • Anonym (K)

Tycker du ska berätta för pojkens mamma. Det är ett barn du pratar om och går han ut och ligger utan skydd så kan han nog behöva stöd och att föräldrarna pratar om sex, relationer och preventivmedel med honom. Skulle min son göra någon gravid och sen ignorera tjejen efter en abort hade jag önskat att få veta för att kunna stötta honom och ge honom rätt förutsättningar för att tänka på skydd i framtiden. 

Men efter det så tycker jag ni bara ska strunta i den pojken. Bättre att fokusera på att stötta din dotter.

• Anonym (e)
    Tow2Mater skrev 2024-07-17 21:35:55 följande:
    Vad ska vi säga? Det är hos Gud.
    TS postade senast igår...
  • Anonym (e)
    Anonym (K) skrev 2024-07-17 21:42:50 följande:

Tycker du ska berätta för pojkens mamma. Det är ett barn du pratar om och går han ut och ligger utan skydd så kan han nog behöva stöd och att föräldrarna pratar om sex, relationer och preventivmedel med honom. Skulle min son göra någon gravid och sen ignorera tjejen efter en abort hade jag önskat att få veta för att kunna stötta honom och ge honom rätt förutsättningar för att tänka på skydd i framtiden. 

Enligt denna lovestory trodde killen att preventivmedelsbiten var godkänd. Jag tror vi kan vara lugna.
  • Anonym (S)
    Anonym (K) skrev 2024-07-17 21:42:50 följande:

Men efter det så tycker jag ni bara ska strunta i den pojken. Bättre att fokusera på att stötta din dotter.

Det är möjligt att du (och förmodligen de flesta föräldrar) skulle vilja men rent krasst har du ingen rätt att veta.
    Han är inte ett barn i den bemärkelsen längre. Du får ju inte läsa hans journaler heller.
    Och även om du får veta så går det inte att prata med någon som inte vill...risken är som sagt att han låser sig och sluter sig ännu mer...

Mitt bästa råd, är att göra som TS. 
    Se till att skapa en relation med 
    barnen, oavsett kön, i vilken de känner sig vana, bekväma och trygga med att komma kring det som är tufft i livet.
    Finns inga garantier att de kommer ändå om de hamnar i liknande situationer men chansen ökar ju ialla fall...
    Och då behöver man inte förlita sig på att andras föräldrar berättar...
    Ett komplement till detta är ju att lära sina barn att söka annan slags hjälp om man inte vill prata med sina föräldrar om allt, som BRIS, skolkuratorn eller ungdomsmottagningen...
  • Anonym

Blir så full i skratt av föräldrar som hävdar att unga tonåringar minsann får bestämma  över sig själva. Vill 14-åringen ha samlag så är hon/han stor nog.

När det sen blir den vanliga konsekvensen graviditet av samlag, jamen då ska man springa till mamma och skvallra eftersom de är så små!!

Svar på tråden Min dotter på 16 har gjort abort. Jag behöver råd!