Inlägg från: Anonym (Vi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vi)

Min dotter på 16 har gjort abort. Jag behöver råd!

Mår dottern dåligt kanske ni kan kontakta ungdomsmottagningen. Hon kan få samtalsstöd och remitteras till BUP.

Tjejer i tonåren som blir förälskade och har pojkvän behöver preventivmedel. P-stav kanske är enklast. Då behöver man inte bekymra sig över om man glömt sitt p-piller. Annars måste de använda kondom. Sen behöver man prata om att inte göra något man inte själv vill o h både parter behöver vara snälla mot varandra.

Nu behöver din dotter vänta ett tag med relationer. Inte bli tillsammans med " vem som helst."  

• Anonym (Vi)
    Anonym (Lena) skrev 2024-07-17 10:24:12 följande:

Orkar inte läsa hela tråden. Men det är fel att unga människor uppmuntras till sex de inte är mogna för. Jag har också gjort abort i unga år. Jag hade också skydd. Vore bra om din dotter får stöd att utforska sin sexualitet på annat sätt än samlag. Det blir lite skonsammare för henne. Det är svinjobbigt att genomgå abort. Det ska inte underskattas. Låt killen va! Han kan säkert inte stötta din dotter. Då hade han gjort det. Låt henne gråta, gråta och gråta. Tillslut blir det bra.

I verkligheten är det inte så enkelt. Jag tycke också att min dotter skulle vänta med förhållande helst till gymnasiet - men nej, så blev det inte. Det går inte att säga till ungdomar som träffas dagligdags i skolan att ni inte får bli kära och ha ett förhållande. Känner folk att de tycker om varandra och dras till varandra så gör de det.

Det man kan göra är att berätta om avhållsamhet, preventivmedel och ungdomsmottagningen.

Ungdomsgraviditeter är ju en mardröm om man råkar ut för det.

Det kanske finns vuxna som uppmuntrar sina barn till att skaffa sig en relation, men jag tror inte de flesta gör det. 
    Vi låser dock inte in våra barn. De har rätt att få leva sina liv,, bli vuxna och mognad ko.mer med erfarenhet. Guida är det man kan göra.
Svar på tråden Min dotter på 16 har gjort abort. Jag behöver råd!