• Anonym (Ber om råd!)

Min dotter på 16 har gjort abort. Jag behöver råd!

Min dotter på 16 år har gjort en abort nyligen.
    Pappan till barnet var en pojkvän som gjorde slut efter 2 månader och 2 dagar senare fick hon veta att hon var gravid.
    Han har sedan varit rätt elak och ignorerar att min dotter behöver support av honom då han oxå är ansvarig.
    Detta var ingen tillfällig relation. Det var riktig kärlek och många frågetecken när han gjorde slut. Saker som hon än inte fått svar på. Hon har gråtit och haft panikångest i 1,5 månad. Hon gick igenom aborten och blev lovad att hon skulle få träffa honom och prata ut kring aborten. Nu ignorerar han henne och är svinig. Jag har försökt kontakta honom utan större respons.
    Han är oxå 16 år och detta var hans första tjej. Jag förstår att han inte är mogen och att det är jobbigt för han oxå men jag ser hir min dotter lider något fruktansvärt.

Hans mamma vet inget om det hela. Det är det han är som mest rädd för, att hon ska få veta. 
    Jag ståe nu i vaöet om jag blr informera hans mamma om det hela?
     Hjälp

• Svar på tråden Min dotter på 16 har gjort abort. Jag behöver råd!
  • Anonym (P)

Om du tänker berätta för pojkens föräldrar, sms:a honom först och varna. Säg att han har till och med lördag på sig att berätta själv, men sen kommer du att göra det. Han är ett barn och behöver stöd i att göra det rätta. 

• Anonym (35an)

Respektera hennes val och integritet.
    Låt henne berätta för dom som hon vill själv. Vill hon inte berätta respektera det!
    Ditt jobb som förälder är att finnas där för din dotter. Lyssna och finns där som ett bollplank och hjälp henne med det stöd hon behöver..

• Anonym (P)

Förresten, finns risk för tex våld mot pojken om ni berättar för föräldrarna? Stäm av läget med dottern först. 

• Anonym (Tösen)

Tycker också att du bör informera pojkens vårdnadshavare. Det är en stor grej att uppleva även för honom, och även om han skäms inför sina föräldrar så är han ett barn fortfarande, han är inte stor nog att själv avgöra bästa sätt att hantera detta. Han har redan varit rätt omogen i hur han bemött din dotter, så det låter onekligen som att han behöver guidning genom detta av en vuxen. Antingen förälder eller kanske koppla in kurator eller liknande. 

• Anonym (S)
    Aliona skrev 2024-07-16 08:55:50 följande:

Pojken är 16 år - han är ett barn! Självklart måste du betätta för hans föräldrar om han inte gör det själv. Det är en sak att han undanhåller det men som pojkmamma hade jag blivit väldigt besviken om en annan vuxen inte framförde så vilktig information. Barnet behöver hjälp att hanterar liknande situationer, båda med att hantera sina egna känslor, och hur man behandlar andra. 

Vad gäller din egen dotter så kan jag bara hålla med vad andra sagt. Hon verkar behöva mer hjälp att komma över aborten, och kanske komma över killen. Det finns psykologer knutna till abortmottagningen som hon först och främst kan vända sig till. Jag gick själv på flera samtal när jag gjorde abort, trots att jag var vuxen och mådde ganska bra. Det är viltigt att vårda inte bara det fysiska. Behöver hon mer hjälp så kan hon gå till ungdomsmottagningen eller skolkuratorn. Vad hon inte behöver är fler avviskningar från fd killen, så lägg ner de försöken. De är båda barn som går igenom något svårt, så de behöver vuxenstöd först och främst. 

Jag förstår på ett sätt hur du tänker men samtidigt inte.

Han är ett barn men inte i den åldern längre där föräldrar har rätt att veta allt som händer runtomkring honom.
    Det är hans val om han vill berätta.
    Det är inte alls säkert att hans föräldrar kan ge honom något stöd utan det kan faktiskt bli helt tvärtom...

Ungdomsmottagning, skolkurator och dylikt har exempelvis tystnadsplikt i sådana här fall...
    Och även om man som exflickvännens förälder inte har tystnadsplikt kan man ju ha det som riktmärke...
  • Anonym (Tess)

Alla barn har inte bra föräldrar tyvärr. Det kan finnas bra skäl till att pojken inte berättar för sin mamma. Jag blev visserligen inte misshandlad särskilt ofta men jag berättade inget för mina föräldrar eftersom jag aldrig fick stöd utan enbart fördömanden och skäll. Mina föräldrar fick mig att känna mig som sämst i världen när jag inte fick alla rätt på ett prov, gjorde jag något värre blev jag behandlad som skit under skon i månader. 

Låt pojken vara, det är inte lätt att göra slut med någon som blir jätteledsen 

• Anonym (Nej)

Men för in i... Håll dig helt utanför detta!!! Respektera att han inte vill ha med henne att göra!!

Och riktig kärlek efter två månader....? Snälla.... Är du lika naiv som dottern...?

Det enda du ska göra nu är att skjutsa iväg henne till preventivmedelsrådgivning!

• Anonym (Nej)

Och kring det där att prata med hans föräldrar, det är PRIVAT!!! Du har inte med detta att göra, du ska bara lämna den familjen ifred!

• Anonym
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-16 11:14:19 följande:

Och kring det där att prata med hans föräldrar, det är PRIVAT!!! Du har inte med detta att göra, du ska bara lämna den familjen ifred!

Håller med, och jag är mor till två söner. Två idag vuxna söner. Och det kan jag säga att hade en tokig morsa till någon tjej ringt mig med den infon så vetefan vilken respons hon hade fått!
  • Anonym (Nej)
    Anonym skrev 2024-07-16 11:17:21 följande:
    Håller med, och jag är mor till två söner. Två idag vuxna söner. Och det kan jag säga att hade en tokig morsa till någon tjej ringt mig med den infon så vetefan vilken respons hon hade fått!
    Ja man kan ju ställa sig frågan om man skulle informera släktingar till någon annan ungdom. "Bara så du vet så gjorde er son någon gravid och hon har gjort abort och han är sååååå stygg!" Idiotiskt att inte skydda sig ordentligt (men olyckor händer ju), men relationen är över. Det får både mor och dotter acceptera.
Svar på tråden Min dotter på 16 har gjort abort. Jag behöver råd!