• AndersNg

    24 år. Är det ett långt äktenskap?

    I SvD intervjuas högerdebattören Henrik Jönsson.


    Journalisten skriver:


    "Jönsson och hans fru Jaana träffades på en fest på 1990-talet och har varit tillsammans i 24 år 


    ...


    Vad är hemligheten bakom ett så långt förhållande?


    "


    Är det så? Om man gifter sig, är 24 år "ett så långt förhållande" idag?


    Jag vet att det äktenskapet idag betraktas på samma sätt som ett Netflix-abonemang, alltså något man kan säga upp när man vill ifall man tröttnar och vill ha något nytt och fräscht.


    Men om man gör besväret att gifta sig med någon, är det verkligen förvånande att man fortfarande är gift 24 år senare?

  • Svar på tråden 24 år. Är det ett långt äktenskap?
  • MsM84

    Det beror på ålder. Är man i 40-års åldern är det en lång relation, i 60+ inte så lång. Men oavsett så är det bra att hålla ihop en relation i flera decennier, det är inte helt enkelt att få relationer att fungera.

  • Anonym (Trtr)

    Ja, det är ett långt förhållande.
    Hur lång tid tycker du att man måste ha varit ihop för att kalla det förhållandet långt?

  • Anonym (Nyseparerad)

    Som nyseparerad från en 22 år lång relation så tycker jag att jag varit tillsammans med min expartner länge. Jag var en 20-nånting när vi träffades och det blev inte riktigt halva mitt liv som vi varit tillsammans. 

    Men hur långt är ett snöre? Vem är du att ifrågasätta om en 20+ år lång relation varit lång nog för att kallas lång? Är det bara "till döden skiljer oss åt" som räknas?

  • Anonym (Beror lite på)

    Jag träffade min man när jag var 22 år och är fortfarande tillsammans nu vid 52 års ålder. 


    Det som gör det till något ovanligt är oftast att man träffas tidigt, och lyckas jobba förbi barnperioden etc. Nu återstår väl bara att se om den även tål klimakterieperioden också 😬

  • AndersNg
    Anonym (Nyseparerad) skrev 2024-07-13 08:37:05 följande:

    Vem är du att ifrågasätta om en 20+ år lång relation varit lång nog för att kallas lång?


    Det finns ingen anledning att bli aggressiv.


    Jag bara frågade: Varför är det anmärkningsvärt att man är ihop så långe (eller till och med ett helt liv)?


    Om man är på jakt efter ett tillfälligt förhållande så gifter man sig väl inte? Om man gifter sig så hade jag för mig att man siktade på ett helt liv tillsammans. Men jag kanske missat tidsandan? Det kanske är som med en ny bil: Man har den tills man har råd att uppgradera.


    Vad vet jag. Själv var jag förvånad över att det ens var värt att kommentera att äktenskapet fortfarande höll. Det trodde jag var det normala?

  • Körsbärsdalen

    Idag känns det ovanligt, med tanke på att runt 50 % av äktenskapen slutar i skilsmässa. Och ännu fler samborelationer slutar i separation. Så 24 år är väl att betrakta som en ganska lång relation. Tänker jag på mig och min make - vi har varit ett par i 11 år - då känns det som ett långt förhållande om man tar hänsyn till våra åldrar (han är 30 och jag är 29). Jag har varit tillsammans med min man i mer än en tredjedel av hela mitt liv, och hela mitt vuxna liv. Paret i tidningsartikeln träffades väl också som ganska unga, och då är ju 24 år långt i sammanhanget.

  • Anonym (Lisa)
    AndersNg skrev 2024-07-13 09:15:27 följande:

    Det finns ingen anledning att bli aggressiv.


    Jag bara frågade: Varför är det anmärkningsvärt att man är ihop så långe (eller till och med ett helt liv)?


    Om man är på jakt efter ett tillfälligt förhållande så gifter man sig väl inte? Om man gifter sig så hade jag för mig att man siktade på ett helt liv tillsammans. Men jag kanske missat tidsandan? Det kanske är som med en ny bil: Man har den tills man har råd att uppgradera.


    Vad vet jag. Själv var jag förvånad över att det ens var värt att kommentera att äktenskapet fortfarande höll. Det trodde jag var det normala?


    Förstår precis vad du menar, ett äktenskap när man lovar att leva tillsammans tills döden skiljer en åt ska ju stå för det. Sen är det ju såklart ett långt förhållande men det är det ju meningen att ett äktenskap ska vara.

    Hade ju varit mer ok att fråga ett sambopar deras hemlighet bakom sitt långa förhållande. 


    Men finns värre exempel, förut läste jag hur J Lo gav tips hur man ska få äktenskapet att hålla, herregud det är kvinnans fjärde, hon är väl inne på andra året som gift den här gången. Hon är ju inte någon förebild direkt när det gäller långa förhållanden.

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    AndersNg skrev 2024-07-13 09:15:27 följande:

    Det finns ingen anledning att bli aggressiv.


    Jag bara frågade: Varför är det anmärkningsvärt att man är ihop så långe (eller till och med ett helt liv)?


    Om man är på jakt efter ett tillfälligt förhållande så gifter man sig väl inte? Om man gifter sig så hade jag för mig att man siktade på ett helt liv tillsammans. Men jag kanske missat tidsandan? Det kanske är som med en ny bil: Man har den tills man har råd att uppgradera.


    Vad vet jag. Själv var jag förvånad över att det ens var värt att kommentera att äktenskapet fortfarande höll. Det trodde jag var det normala?


    Jag tycker att det låter som att det är du som blir provocerad av detta, med tanke på vad du skriver och tolkar in. Stör det dig att 24 år anses länge? Det betyder inte att det är ovanligt eller att man ser oseriöst på förhållanden.

    För mig är över 20 år ett långt äktenskap. Om paret är i 40-årsåldern och har varit gifta i 20 år är det ovanligt. Om paret är 50+ och har varit gifta i 20 år eller mer, är det inte alls ovanligt. Så jo, många håller ihop. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Jag och min man har varit tillsammans i 15 år, varav snart 13 år som gifta. Vi träffades i 30-årsåldern. Jag anser att vi har varit tillsammans ganska länge, men skulle bli förvånad om vi fick frågan hur man håller ihop så länge. Men jag skulle inte reagera så starkt som du TS, eller börja tolka in en massa. Dessutom är det stor skillnad på 15 år och 24 år. 

  • Hjelm

    Eftersom ett äktenskap i Sverige i dag håller i 11 år i snitt, är 24 år självklart länge.

Svar på tråden 24 år. Är det ett långt äktenskap?