Inlägg från: Anonym (Nyseparerad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nyseparerad)

24 år. Är det ett långt äktenskap?

Som nyseparerad från en 22 år lång relation så tycker jag att jag varit tillsammans med min expartner länge. Jag var en 20-nånting när vi träffades och det blev inte riktigt halva mitt liv som vi varit tillsammans. 

Men hur långt är ett snöre? Vem är du att ifrågasätta om en 20+ år lång relation varit lång nog för att kallas lång? Är det bara "till döden skiljer oss åt" som räknas?

• Anonym (Nyseparerad)
    AndersNg skrev 2024-07-13 09:15:27 följande:

Det finns ingen anledning att bli aggressiv.

Jag bara frågade: Varför är det anmärkningsvärt att man är ihop så långe (eller till och med ett helt liv)?

Om man är på jakt efter ett tillfälligt förhållande så gifter man sig väl inte? Om man gifter sig så hade jag för mig att man siktade på ett helt liv tillsammans. Men jag kanske missat tidsandan? Det kanske är som med en ny bil: Man har den tills man har råd att uppgradera.

Vad vet jag. Själv var jag förvånad över att det ens var värt att kommentera att äktenskapet fortfarande höll. Det trodde jag var det normala?

Aggressiv? För att jag undrar vem du är att bestämma om en relation är lång eller inte. 

Varför är giftermål ett bevis på att man siktar på ett liv tillsammans? Min samborelation var inte mindre seriös för att jag (japp, jag, kvinna) inte ville gifta mig. Jag hade som mål att leva livet ut med min sambo men det gick inte av olika anledningar. 

Min mamma har varit sambo med sin partner (inte min pappa) i över 40 år. 

Skilsmässor och separationer är vanligt. Tur är väl det att man inte är tvingad längre att leva med någon pga socialt stigma. En relation som varat i över 20 år har, med största sannolikhet, genomgått många toppar och dalar och självklart är det intressant att veta hur man lyckats hålla ihop. 
  • Anonym (Nyseparerad)

Anonym (Lisa): Så en lång samborelation är mindre värd för att man inte har gift sig? Värdet i en relation ligger alltså i ett juridiskt dokument? 

• Anonym (Nyseparerad)
    AndersNg skrev 2024-07-13 11:04:12 följande:

Oj vad känsligt detta ämne tycks vara.

Alla sambos: Tagga ner! Jag pratar inte om er! Det är OK i Sverige att bara bo ihop.

Det är väl just det här med äktenskapet som tycks ha ändrat värde. Att gifta sig för att sedan skilja sig (ja, redan efter 10 år eller mindre) måste väl ändå ses som ett misslyckande. Det kan väl inte ha varit målet när man stod där och lovade varandra evig trohet etc? Eller menade ni inte det då? Varför gifte ni er över huvud taget, nu när det inge finns några juridiska fördelar (änkepension mm).

Nu försöker jag inte skuldbelägga någon, men i min bekantskapskrets är de flesta nog fortfarande gifta med sin första partner, barnens andra förälder. Och vi börjar bli gamla tillsammans.

Så ser det för övrigt också ut i vårat gamla och uppvuxna villaområde. Många gamla par som fortfarande är inne på "första varvet".

Därav min fråga: Är det värderingarna som ändrats? Med vilka föresatser går man in i ett äktenskap idag? När ni stod vid altaret, hur länge trodde ni att det skulle vara?

PS! Det är nog inte svårare att vara gift ett helt liv idag än det var förr. Så vari ligger skillnaden? DS!

En relation är en relation oavsett juridisk status. Ett äktenskap är inte mer värt för att man stått och lovat evig trohet och "till döden skiljer oss åt" framför släktvoch vänner. Det är ingen skillnad i de utmaningar man står inför om man är gift eller "bara" sambo. Man lämnar inte en relation lättare (eller svårare) beroende på juridisk status. 

Nej, det är inte svårare att vara i en lång relation idag än tidigare. Skillnaden ligger i att det inte längre är ett socialt stigma att lämna en relation, oavsett längd eller anledning. Vilket är en bra sak! 
  • Anonym (Nyseparerad)
    Tecum skrev 2024-07-13 12:48:35 följande:

Det var en känslig fråga, många tycks känna sig påhoppade för att de inte klarar 24 år tillsammans.

Om ett genomsnittligt äktenskap bara varar i 11 år är 24 länge, även om jag inte känner så. Vi är uppe i 44, då börjar det bli länge... Men jag instämmer med TS, ser jag till vänner och bekanta i min ålder har ca 10% separerat, övriga har hållit ihop i 40-50 år och gör det fortfarande.

Om man tar steget att gifta sig och ändå inte klarar ens 11 år tillsammans, då tyder det på att man inte orkat eller brytt sig om att lära känna varann tillräckligt? Eller...?

Fast en relation har ju en start innan ett äktenskap. Det är ju inte "gift vid första ögonkastet". 

Ett par vi kände: de hade väl varit tillsammans i en 5 år. Båda ville ha barn, hon ville vara gift först så de gifte sig. De fick barn något år senare och ytterligare ett par år senare började de prata syskon. Då var han otrogen och skilsmässan ett faktum. "Förr i tiden" när man inte "skilde sig så enkelt" så hade de fortsatt vara gifta. Nu kunde hon be honom fara och flyga dit pepparn växte. Båda är nu i nya relationer. 

Om jag och exet hade gift oss för ett par år sedan som vi pratade om, är det bara åren som gifta som räknas då, inte de, då, nästan 20 åren innan? 
  • Anonym (Nyseparerad)

Tilläggas bör: jag ifrågasätter inte äktenskapet. Jag ifrågasätter bara att en relation är mer värd bara för att man har ett juridiskt kontrakt i form av giftermål. En lång relation är en lång relation oavsett om man är gift, sambo eller särbo.

Svar på tråden 24 år. Är det ett långt äktenskap?