Tack för alla svar. Arga som förstående.
Min fråga var baserad på att i min värld går man in i ett äktenskap med avsikten att den skall vara livet ut. Inte tills det blir motigt eller man hittar något bättre.
Nåväl. Jag är väl gammaldags.
Men många här säger att den ökande andelen skillsmässor beror på att det inte är lika stigmatiserat att skilja sig som förut. Då tror jag man har ett ganska kort tidsperspektiv. För 1000 år sedan, och ända fram till för 150 år sedan, sysselsattes minst 80% av befolkningen i jordbruket. Om han och hon hade familj och drev en gård så fanns det nog många andra saker än glödande kärlek och självförverkligande som höll ihop äktenskapet. Man jobbade tillsammans och bodde tillsammans för att det krävdes för att överleva, och för att ens barn skulle överleva. (En modern version av det hörde vi ovan där någon tyckte det skulle vara jobbigt att sälja huset).
Så äktenskapet hölls ihop av mer än bara prästens förbannelser eller sura kärringars kommentarer. Det var ett sätt att leva. Och att leva det livet ensamt var nog jäkligt svårt på den tiden!
Se'n kom en tid av industrialisering och därefter förmådde det statsbärande partiet kvinnorna att överge hemmet och ge sig ut i arbetslivet. Ganska annorlunda förutsättningar än tidigare. Så kanske är det äktenskapet som institution som numera bara är en kul grej, en gimmick, en photo-op. Ungefär som att man klär ut sig på Haloween eller dansar kring stången på midsommar. Något man gör utan att egentligen veta varför man gör det.
Jag skall fundera på det. Tack för inspirationen! Fast jag kommer nog fortsätta vara gift. Efter 30+ år är det svårt att ändra vanor. (Och hon är fortfarande fantastisk, min fru! Vilken tur jag haft!)
Slut från mig!