Anonym (Valdemar65) skrev 2024-07-18 22:55:22 följande:
En del inlägg upplever jag som dömande och nedlåtande, andra som fördömande. En del verkar missförstå mina inlägg med vilje, utifrån sina egna förutfattade meningar. En del låter moralistiska och skenheliga.
Så, en sista gång: Jag tjatar inte, min fru tycker inte att jag tjatar. Och ja, jag tycker fortfarande att det är bra att förhandla, i en relation. Även om sex.
För mig blir det istället som att du förhåller dig till svaren i tråden såsom du förhåller dig till din frus tankar....det finns bara 1 rätt sätt och det är ditt...
Om man inte tycker som du är man skenhelig, moralistisk eller illivillig (missuppfattar med flit).
Det finns inte någon tanke hos dig att det finns ett annat sätt att tänka än just ditt?
Du har fått väldigt många svar från olika människor både i denna och i förra tråden (om det nu var du..) och absoluta majoriteten av dessa svar tycker att du ska låta din fru vara i detta och många anser att det du gör är respektlös och att betecknas som tjat...
En fråga, vad är tjat för dig?
För mig är det du gör nämligen klockrent tjat och jag visade min man och hans vänner denna tråd och de höll fullständigt med...men du vidhåller att det absolut inte är det....så vad är tjat för dig och vem har rätt att avgöra det?
Den som gör det eller den som utsätts (hittade inget bättre ord) för det?
Jag tycker inte att själva pratandet om sex eller dirty talk är något att höja ögonbrynen för.
Inte heller att vilja utveckla sexlivet...det gör vi med...hela tiden.
Det jag vänder mig mot är ditt sätt att beskriva din frus del i detta och din syn på henne, som om hon inte vet sitt eget bästa.
Att det i ert förhållande inte verkar finnas någon möjlighet att faktiskt få säga nej utan att sedan behöva förhandla kring sitt nej....
För mig består absolut förhållanden av kompromisser men i detta måste det finnas ett lyssnande och även möjlighet att säga nej.
För annars är ju risken att den som är mest verbal/bästa retorikern blir den som också får igenom sin vilja och sina behov.
Hör du inte själv att det låter märkligt när du uttrycker att DU vill hjälpa din fru att hitta SIN vilja...vems vilja har hon nu menar du?
Du tar ju upp flera rådgivare, alltifrån Kalle Norwald och Dr Phil och verkar ju respektera deras tankar.
Testa att ta upp tankarna som du lyft här med en terapeut, sexualrådgivare och hör vad hen säger om förhandligar/avtal trots att din fru sagt nej, att du vill hjälpa din fru att hitta sin vilja, vill låsa upp hennes låsta rum etc....