Anonym (S) skrev 2024-07-14 09:31:16 följande:
Du har sagt vad du vill och hon har sagt vad hon vill...och vad är kompromissen tänker du?
Att du backar tillfälligt men fortsätter tjata kring vad du vill tills hon vill samma???
Det är INTE en kompromiss...Det är INTE att lyssna på hennes behov.
Att upptäcka saker tillsammans är en sak men på dig låter det som att hon är en okunnig liten tjej som ska lära sig av stora sexgurun.
Som att hon inte vet sitt bästa men det vet minsann du...
Ibland måste man faktiskt lägga ner helt och hållet med det man önskar. Det ingår också i en relation. Respektera den andres gränser.
Om det man själv önskar är en dealbreaker, som är så otroligt viktig att man inte står ut utan, då behöver man fundera på om man är i rätt relation....
Och ja, jag och min man har en tydlig överenskommelse....säger den ena nej så är det nej...och det nejet ligger fast till den nekande partnern själv tar upp det...Ingen av oss har behövt uttala detta utan det ingår i vår respekt och kärlek till varandra...
Du fantiserar om en dålig kompromiss. Jag vill ha en god kompromiss. En förhandling som slutar med att båda är nöjda. Tillräckligt nöjda. På livets alla områdetn.
Vi har levt ihop i över 20 år, och vårt sexliv har förändrats och utvecklats under den tiden. Som regel är det jag som har tagit initiativen, verbala eller fysiska. Att visa och tala om vad man önskar sig är inte förtryck, det är normal mänsklig samvaro. Och det är inte så att hon gått med på saker hon inte gillar. Märker jag att hon inte gillar det så lägger jag ner, genast. Men ibland uppskattar hon mina initiativ, och då går vi vidare. Min fråga var hur jag kan förmå henne att ta mer initiativ, prata mer.
Nejet ligger fast? Så ett nej första helgen tillsammans gäller sedan livet ut? Det låter lite märkligt, nästan skenheligt.
Dina inlägg låter som om du har bestämt dig för att jag är en dålig människa som förtrycker min fru. Det är en helt felaktig bild, något du nog har fantiserat fram alldeles själv. Om man vill missförstå någon så kan man ju göra det, men det för inte saken framåt.