• Anonym (Valdemar65)

Hur få henne att prata?

Alla sexologer och parterapeuter och andra säger att man måste prata med varandra. Om det handlar om sex måste man prata om sex. 

Det finns de som tycker att man inte ska prata, för att det minskar magin. Kalle Norwald i Gift vid första ögonkastet säger att samtalen kan ge en ny magi.

Min fru vill inte prata om sex, inte snuskprata i sängen, inte på neutral mark och tid om hur vi har det i sängen, aldrig att hon skulle säga vad hon önskar sig.

Det är klart att det måste vara frivilligt att prata, men jag vill ju så gärna att hon försöker, att hon bryter igenom sina murar. Vi har inga stora sexproblem, men jag vill ju utveckla de sidorna. Jag förstår inte varför hon inte vill.

Hur ska jag förmå henne att prata sex med mig?

• Svar på tråden Hur få henne att prata?
  • Anonym (Oh my)
    Anonym (Anna) skrev 2024-07-09 12:58:39 följande:

Nu kommer väl folk gå i taket, men positiv förstärkning fungerar oftast väldigt bra i sådana här fall. Börja med väldigt små saker, belöna jättemycket när hon gör rätt. Glesa sedan ut belöningarna så att hon måste gå längre för att få samma respons.

Låt oss tex anta att du vet att hon tänder väldigt mycket på när du kysser hennes hals.
    Du: *kysser henne mycket lätt på halsen*. Tycker du om när jag kysser dig här?
    hon: ja?
    Du: Åhhh, jag älskar att höra att du gillar det *kysser henne mer intensivt och under längre tid än vanligt, som belöning*

Upprepa tex 3 gånger med några små variationer i vad du säger. Inför sedan en oregelbundenhet i ditt beteende, där du ibland struntar i att fråga och att belöna henne (ge henne några lätta kyssar och gå sedan vidare utan att säga något) och ibland gör det. Om hon nu älskar att bli kysst på halsen så kommer hon till slut att be om det på något sätt, och då belönar du ordentligt med ord, typ ?åh du är så jävla sexig, jag älskar när du ber mig kyssa din hals? och handling.

Sedan tar du det successivt längre och längre. Fråga om hon blir kåt av att du kysser hennes hals, få henne att själv säga att hon blir kåt av det, få henne att berätta ingående om hur hon blir alldeles våt osv. Ett steg i taget. 

Manipulation... ts är förhoppningsvis inte gift med en hund. Ditt tips stinker. 
  • Tukt
    Anonym (Respektera det) skrev 2024-07-09 13:21:09 följande:
    Det TS främst verkar vilja är ju att kåta upp sig. Och du bortsåg helt från snuskpratet när du jämförde det med städning.
    Jag jämförde det med kommunikation eftersom det och städning behövs för att det ska fungera.
    Vad du upplever TS vara är en sak. Jag utgick från det skrivna.
  • Anonym (S)
    Tukt skrev 2024-07-09 13:07:32 följande:
    Det TS efterfrågar är både kommunikation och snuskprat
    Fast i kommunikation ingår väl att lyssna?
    Frun har sagt att hon inte vill prata om sex på det sättet.
    Hon känner sig obekväm.
    Varför ska han tjata sig till detta? Varför är hans behov av snuskprat mer värt än hennes behov att slippa.
    Det har ju ett fungerande sexliv. Det är han som vill att hon ska utmana sig etc och går igång på det...men vem är han att bestämma det? Vill hon inte så vill hon inte.

Det finns många fungerande relationer i vilka man inte samtalar om sexet.
    För det går ju utmärkt att kommunicera det man tycker om och inte om i sängen med annat än ord (med ljud, föra någons händer mot önskad kroppsdel etc etc). 

Din jämförelse med städning blir lite märklig.
    Hans önskan är ju tydligt sexuellt orienterad. 
    Det är som att han skulle tjata fram att hon städar naken för att han går igång på det, trots att hon uttrycker att hon inte vill...och sen uttrycka att vi måste ju städa...

Att få säga nej och bli respekterad i det är också en viktig del i en fungerande relation.
    Finns ingen relation som mår bra av att den ene manipulerar den andre...
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2024-07-09 14:13:52 följande:
    Fast i kommunikation ingår väl att lyssna?
    Frun har sagt att hon inte vill prata om sex på det sättet.
    Hon känner sig obekväm.
    Varför ska han tjata sig till detta? Varför är hans behov av snuskprat mer värt än hennes behov att slippa.
    Det har ju ett fungerande sexliv. Det är han som vill att hon ska utmana sig etc och går igång på det...men vem är han att bestämma det? Vill hon inte så vill hon inte.

Det finns många fungerande relationer i vilka man inte samtalar om sexet.
    För det går ju utmärkt att kommunicera det man tycker om och inte om i sängen med annat än ord (med ljud, föra någons händer mot önskad kroppsdel etc etc). 

Din jämförelse med städning blir lite märklig.
    Hans önskan är ju tydligt sexuellt orienterad. 
    Det är som att han skulle tjata fram att hon städar naken för att han går igång på det, trots att hon uttrycker att hon inte vill...och sen uttrycka att vi måste ju städa...

Att få säga nej och bli respekterad i det är också en viktig del i en fungerande relation.
    Finns ingen relation som mår bra av att den ene manipulerar den andre...
    Jag har inte sagt att man ska manipulera utan att kunna prata. Det är inte helt ovanligt att saker som är väldigt personliga också är svårt att prata om, och då tar man lätt den enkla utvägen och låter bli.
    Men det handlar såklart inte att det är den ena eller andra personen som har rätten på sin sida. Utan mer om att jobba med det om det finns en chans att förändra saker.
  • Anonym (Bn)
    Tukt skrev 2024-07-09 11:18:32 följande:
    Men herrejösses. Om man inte vill städa så vill man inte. Lägg ned i så fall.

Det där var det mest udda draget hittills. 

Nej, jag städar inte. 

• Mimosa86

Kan ni prata om andra intima och djupa saker?

Drömmar, sorger, rädslor, lycka, besvikelser och personliga saker som skett?

Annars är det ett utmärkt förslag att börja där. Lära er att prata om djupa ämnen, våga öppna upp och visa sårbarhet, bygga en tillit i konversationen till varandra. DÅ kommer hon även våga honom och prata på sexområdet. Men då måste det finnas en tillit.

• Anonym (S)
    Tukt skrev 2024-07-09 14:24:33 följande:
    Jag har inte sagt att man ska manipulera utan att kunna prata. Det är inte helt ovanligt att saker som är väldigt personliga också är svårt att prata om, och då tar man lätt den enkla utvägen och låter bli.
    Men det handlar såklart inte att det är den ena eller andra personen som har rätten på sin sida. Utan mer om att jobba med det om det finns en chans att förändra saker.
    Jag anser dock inte att det faktum att man inte vill/känner sig bekväm med att prata sex behöver utgöra ett problem eller handlar om att man tar den enkla vägen.
    Vissa vill inte klä sina sexdrömmar i ord. Och??? Måste man det?
    Det finns som sagt andra sätt att kommunicera det man gillar och inte gillar kring sex...
    Jag och min pratar väldigt lite om vad som händer i sängkammaren...men har ett fantastiskt sexliv ändå och en jättefin kommunikation i övrigt...(vilket vi inte skulle ha om han återkommande försökte få mig att göra nåt han vet att jag inte vill...Min sexlust och respekt för honom skulle dö direkt...)

TS och ts fru vill olika saker kring detta...och jo, jag upplever att TS inte respekterar sin fru i detta utan försöker manipulera henne i att göra som han vill...som när han skriver: 
    hur ska jag förmå henne att prata sex med mig?
    -Jag påminde henne om vårt avtal, att hon tar ansvar för vårt gemensamma sexliv, mot att jag inte tjatar. Jag tjatar inte, gör små försök men går undan när jag märker att hon inte vill. 

Usch, så obehagligt...
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2024-07-09 18:25:10 följande:
    Jag anser dock inte att det faktum att man inte vill/känner sig bekväm med att prata sex behöver utgöra ett problem eller handlar om att man tar den enkla vägen.
    Vissa vill inte klä sina sexdrömmar i ord. Och??? Måste man det?
    Det finns som sagt andra sätt att kommunicera det man gillar och inte gillar kring sex...
    Jag och min pratar väldigt lite om vad som händer i sängkammaren...men har ett fantastiskt sexliv ändå och en jättefin kommunikation i övrigt...(vilket vi inte skulle ha om han återkommande försökte få mig att göra nåt han vet att jag inte vill...Min sexlust och respekt för honom skulle dö direkt...)

TS och ts fru vill olika saker kring detta...och jo, jag upplever att TS inte respekterar sin fru i detta utan försöker manipulera henne i att göra som han vill...som när han skriver: 
    - hur ska jag förmå henne att prata sex med mig?
    -Jag påminde henne om vårt avtal, att hon tar ansvar för vårt gemensamma sexliv, mot att jag inte tjatar. Jag tjatar inte, gör små försök men går undan när jag märker att hon inte vill. 

Usch, så obehagligt...
    Såklart måste man inte prata. Man måste ingenting. Men då kanske man heller inte har någonting i slutänden heller.
    Och att det funkar för dig och din partner kanske inte gäller det samma för alla.Det beror nog lite på vilken typ av sex man har.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Jag tycker också att TS låter obehaglig. Jag och min man är överens om att ett aktivt sexliv är viktigt och bådas ansvar, men att lusten kan gå upp och ner, samt att sexlivet inte är frikopplat från annat. (Hur relationen mår, samt hur man mår i övrigt, avspeglar sig även i sängen.)

Men för TS verkar det inte handla om att ha ett sexliv, utan om att ha det sexliv han vill ha. Oavsett vad frun vill, tycker eller känner sig bekväm med. Han manipulerar henne, pressar henne och han vet om det. Kanske är det därför han har slutat svara i tråden?

• Anonym (Respektera det)
    Tukt skrev 2024-07-09 18:48:44 följande:
    Såklart måste man inte prata. Man måste ingenting. Men då kanske man heller inte har någonting i slutänden heller.
    Och att det funkar för dig och din partner kanske inte gäller det samma för alla.Det beror nog lite på vilken typ av sex man har.
    Och samma gäller ju i allra högsta grad Valdemar. Om han fortsätter att pressa på som han gör, så är det nog ganska sannolikt att han plötsligt står där helt utan sex. Och fru.
Svar på tråden Hur få henne att prata?