Anonym (Valdemar65) skrev 2024-07-15 16:06:40 följande:
Du fantiserar om en dålig kompromiss. Jag vill ha en god kompromiss. En förhandling som slutar med att båda är nöjda. Tillräckligt nöjda. På livets alla områdetn.
Vi har levt ihop i över 20 år, och vårt sexliv har förändrats och utvecklats under den tiden. Som regel är det jag som har tagit initiativen, verbala eller fysiska. Att visa och tala om vad man önskar sig är inte förtryck, det är normal mänsklig samvaro. Och det är inte så att hon gått med på saker hon inte gillar. Märker jag att hon inte gillar det så lägger jag ner, genast. Men ibland uppskattar hon mina initiativ, och då går vi vidare. Min fråga var hur jag kan förmå henne att ta mer initiativ, prata mer.
Nejet ligger fast? Så ett nej första helgen tillsammans gäller sedan livet ut? Det låter lite märkligt, nästan skenheligt.
Dina inlägg låter som om du har bestämt dig för att jag är en dålig människa som förtrycker min fru. Det är en helt felaktig bild, något du nog har fantiserat fram alldeles själv. Om man vill missförstå någon så kan man ju göra det, men det för inte saken framåt.
Precis som att du får en uppfattning om vem jag är utifrån mina svar så får vi som läser din tråd en uppfattning om dig. Du kan kalla det vad du vill men det är ju DU som startat en tråd, inte jag...om du inte vill att folk ska tolka det du skriver kanske du inte ska skriva något....
Och ja, den bild som jag får utifrån det du skriver här i tråden är en man som vill manipulera sin fru att göra saker i sängen hon uttryckligen sagt nej till. En fru som uttryckligen sagt att hon tvingats till saker i en relation tidigare...i ett sånt läge känns det viktigare än nånsin att backa...Känslan har ju suttit i mer än 20 år så det verkar ju ha påverkat henne väldigt hårt...
Om det stämmer med verkligheten eller ej vet ju inte jag. Men jag är ju inte ensam om att få den uppfattningen eller hur?
Jag har aldrig skrivit att du förtrycker din fru eller att du är en dålig människa. Det är DIN upplevelse.
Ibland kan man inte nå en bra kompromiss, där båda är lika nöjda. Och då är det för mig nejet som avgör, för ingen kan tvingas till något...
Jag hade verkligen önskat fler barn, min man ville inte har fler. Jag har fått acceptera det. Är jag nöjd? Nä, men jag vill leva med min man och då har jag fått köpa läget. Jag vet att att om hade ändrat sig hade han sagt det, så jag har aldrig tjatat.
Jag vill inte ha analsex. Jag vet att han skulle vilja det men jag vill verkligen inte. Skulle han återkommande tjata om detta skulle det påverka vår relation och min respekt för honom. Skulle min inställning ändras så vet han att jag skulle uttrycka det direkt....tills det så ligger nejet fast.
Skulle han av den anledning tycka att vårt sexliv är tråkigt, ja då är jag inte rätt person för honom...
Nu har vi levt i så pass många år att jag inte tror att det är en dealbreaker...
Kalla mig skenhelig om du vill...men jag tror inte på manipulation. För mig ingår det inte i en sund relation.
Jag litar på min partner att han är vuxen och vet sina gränser. Han behöver inte mig att lära honom dessa...