Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Hur få henne att prata?

Anonym (Valdemar65) skrev 2024-07-09 07:19:17 följande:

Nu på stugsemester, och jag tog upp med henne att jag vill att vi pratar mer. Så vi började med att prata om varför hon inte vill prata. Det hänger delvis ihop med att hennes ex tjatade mycket om att de skulle ligga, och hon gick med på det mot sin vilja ibland. Jag påminde henne om vårt avtal, att hon tar ansvar för vårt gemensamma sexliv, mot att jag inte tjatar. Jag tjatar inte, gör små försök men går undan när jag märker att hon inte vill. 

Hon var ganska avslappnad när vi pratade om det, vilket tände mig till tusen. Jag älskar när hon går mig till mötes (och hatar att bli avvisad).

Nästa gång vi hade sex utmanade jag henne med att prata lite snusk i sängen, men hon stoppade mig genast. Och det respekterar jag förstås.

Sen kommer jag att försöka olika saker igen efter någon tid. Man kanske inte gillar stekt strömming direkt, men kan vänja sig och börja efterfråga det.

Och vad gäller spontansex: Jag behöver små blå piller, som ska intas en timme före sex. Därför måste sexet planeras. Tyvärr, vore najs med spontansex i bilen eller naturen.

Så om hon skulle gå igång på att få avvisa dig, något du hatar, så är du helt ok med att inkludera det i ert sexliv?

Varför kan du inte bara låta henne få slippa sånt hon inte gillar. Jag ryser lite i hur du ska manipulera henne att börja gilla något hon är tydlig med att hon inte gillar...
    Du säger att du inte tjatar men det gör du ju...
    Om hon vill börja "ta tag i detta" är en annan sak men detta kommer ju enbart från dig...
  • Anonym (S)
    Tukt skrev 2024-07-09 13:07:32 följande:
    Det TS efterfrågar är både kommunikation och snuskprat
    Fast i kommunikation ingår väl att lyssna?
    Frun har sagt att hon inte vill prata om sex på det sättet.
    Hon känner sig obekväm.
    Varför ska han tjata sig till detta? Varför är hans behov av snuskprat mer värt än hennes behov att slippa.
    Det har ju ett fungerande sexliv. Det är han som vill att hon ska utmana sig etc och går igång på det...men vem är han att bestämma det? Vill hon inte så vill hon inte.

Det finns många fungerande relationer i vilka man inte samtalar om sexet.
    För det går ju utmärkt att kommunicera det man tycker om och inte om i sängen med annat än ord (med ljud, föra någons händer mot önskad kroppsdel etc etc). 

Din jämförelse med städning blir lite märklig.
    Hans önskan är ju tydligt sexuellt orienterad. 
    Det är som att han skulle tjata fram att hon städar naken för att han går igång på det, trots att hon uttrycker att hon inte vill...och sen uttrycka att vi måste ju städa...

Att få säga nej och bli respekterad i det är också en viktig del i en fungerande relation.
    Finns ingen relation som mår bra av att den ene manipulerar den andre...
  • Anonym (S)
    Tukt skrev 2024-07-09 14:24:33 följande:
    Jag har inte sagt att man ska manipulera utan att kunna prata. Det är inte helt ovanligt att saker som är väldigt personliga också är svårt att prata om, och då tar man lätt den enkla utvägen och låter bli.
    Men det handlar såklart inte att det är den ena eller andra personen som har rätten på sin sida. Utan mer om att jobba med det om det finns en chans att förändra saker.
    Jag anser dock inte att det faktum att man inte vill/känner sig bekväm med att prata sex behöver utgöra ett problem eller handlar om att man tar den enkla vägen.
    Vissa vill inte klä sina sexdrömmar i ord. Och??? Måste man det?
    Det finns som sagt andra sätt att kommunicera det man gillar och inte gillar kring sex...
    Jag och min pratar väldigt lite om vad som händer i sängkammaren...men har ett fantastiskt sexliv ändå och en jättefin kommunikation i övrigt...(vilket vi inte skulle ha om han återkommande försökte få mig att göra nåt han vet att jag inte vill...Min sexlust och respekt för honom skulle dö direkt...)

TS och ts fru vill olika saker kring detta...och jo, jag upplever att TS inte respekterar sin fru i detta utan försöker manipulera henne i att göra som han vill...som när han skriver: 
    hur ska jag förmå henne att prata sex med mig?
    -Jag påminde henne om vårt avtal, att hon tar ansvar för vårt gemensamma sexliv, mot att jag inte tjatar. Jag tjatar inte, gör små försök men går undan när jag märker att hon inte vill. 

Usch, så obehagligt...
  • Anonym (S)
    Tukt skrev 2024-07-09 18:48:44 följande:
    Såklart måste man inte prata. Man måste ingenting. Men då kanske man heller inte har någonting i slutänden heller.
    Och att det funkar för dig och din partner kanske inte gäller det samma för alla.Det beror nog lite på vilken typ av sex man har.
    Att jag tog mitt förhållande som exampel var som svar på ditt inlägg som kunde tolkas som att TS frus icke pratande var något problematiskt som behövde lösas och att det var onormalt att inte vilja/kunna/ha behov av detta....(citat från din text:
    Jag har inte sagt att man ska manipulera utan att kunna prata. Det är inte helt ovanligt att saker som är väldigt personliga också är svårt att prata om, och då tar man lätt den enkla utvägen och låter bli.)

Jag gav ett personligt exempel på att man kan ha det jättebra utan...Jag är fullt medveten att alla inte fungerar lika. Och TS ska väl utgå ifrån sex som hans fru är bekväm med...
    Ett förhållande där den andre måste ställa upp på saker som han eller hon inte är bekväm med, för annars hänger bilan i luften, känns inte som ett sunt och respektfullt förhållande alls.
    Jag hoppas verkligen inte det du menar med textraden Man måste ingenting. Men då kanske man heller inte har någonting i slutänden heller.

• Anonym (S)
    Anonym (Käbbel) skrev 2024-07-09 21:09:20 följande:
    Jag förstår mig inte på alla som säger att man måste prata, så fort kvinnan inte vill ha sex så läggs allt ansvar över på mannen "har du försökt kommunicera med henne?".
    Men om det var något hon velat prata om så hade hon väl gjort det, det kan liksom inte vara att hon bara inte vill ha sex?
    Kommer hon bli kåtare för att man pratar med henne?
    Och hur pratar man ens med henne när hon inte vill prata? Ska man tjata tills hon ställer upp? Det låter inte något kul alls.

Nej jag hade hellre letat efter en kvinna som VILL ha sex med mig istället för att försöka övertala en kvinna som uppenbarligen inte har intresse för det, precis som med alla andra aktiviteter, det är roligare att t.ex gå på gym med någon som vill än att försöka tjata med sig någon som inte vill det.
    Nu har ju detta paret sex...så det är inte problemet...
  • Anonym (S)
    Tukt skrev 2024-07-09 21:45:36 följande:
    Motsatsen till den där "bilan" är ju att nästan inte ha några krav alls. Att inte heller vilja jobba med relationen och sexlivet. Att ta sin partner för given är nog det sämsta man kan göra.
    Men om du läste mitt första svar som då var riktat till TS, så ser du också att jag skriver att man i regel inte kan förändra andra, bara sig själv.
    Och att om någon ska förändras, så måste den oftast se någon vinst i det.
    Att ha gränser för vad man är bekväm med och att ta sin partner för given är ju knappast samma sak....
    Finns inget som säger att TS fru inte vill jobba på förhållandet bara för att hon inte vill sex-prata...

Hon har berättat att hon inte vill och att hon i ett tidigare förhållande tvingats till sexuella saker som hon inte ville...Hur bemöter TS det? Jo genom att försöka få henne att göra saker hon inte vill....

Och nä, man kan inte förändra andra...men man kan tyvärr manipulera andra till att göra saker som de egentligen inte vill i tron att de måste för annars kommer relationen ta slut...
    Obehagligt om du frågar mig...
  • Anonym (S)
    Anonym (Käbbel) skrev 2024-07-10 07:36:01 följande:
    Gött, då får du fortfarande hitta en man som passar dig och TS får leta efter en kvinna som passar honom
    Nja...TS behöver nog först och främst lära sig att lyssna och respektera sin partners gränser.
    Det finns inget sunt förhållande i vilket manipulation ingår som ingrediens...
  • Anonym (S)
    Anonym (Käbbel) skrev 2024-07-10 08:20:50 följande:
    Fast det är väl bättre han letar efter någon som är mer lik honom själv?
    Om han vill ha det på ett visst sätt så känns det väl dumt att han ska anpassa sig till någon som inte alls vill ha det så.
    Och då får kvinnan dessutom chans att hitta en man som är bättre för henne
    Jag tror att det ganska svårt att hitta någon som är exakt som en själv och få till en långsiktig relation där man aldrig behöver kompromissa, lyssna in den andres behov eller ta hänsyn till den andres gränser.. Möjligtvis en sexdocka isåfall...med nya AI-tekniken kan den säkert sexprata också...
  • Anonym (S)
    Anonym (Käbbel) skrev 2024-07-10 10:16:48 följande:
    Skönt ändå! Då slipper kvinnor slösa sin tid på killar som de tycker är konstiga!
    Nu är ju TS  en man som vill att frun ska förmås göra som han vill...så jag vet ju inte riktigt hur du kom till den slutsatsen, att problemet är att kvinnor tycker att killar är konstiga....
    Finns inget som tyder att TS fru uttryckt något sådant...Utan enbart uttryckt att HON inte vill....Vilket man kan tycka är normalt i ett sunt förhållande....
  • Anonym (S)
    Anonym (Valdemar65) skrev 2024-07-13 23:42:06 följande:

TS här. Jag har läst alla inlägg med stort intresse. En del inlägg är väldigt moralistiska, de förutsätter att jag försöker pressa min fru till saker hon inte vill. Det gör jag inte.

Dr Phil gav en gång ett väldigt bra recept på ett lyckligt äktenskap: Du säger vad du vill, och så säger partnern vad den vill - "and then you compromize". Så bör det vara i samlivets alla delar, vardagsbestyr, ekonomi, barnuppfostran - och sex.

Vill jag påverka min fru att förändra sin attityd till sex? Ja, absolut. Jag tycker att både hennes och mina behov är viktiga. Jag jobbar dagligen med att försöka tillfredsställa hennes önskningar och behov - uttalade och inte uttalade. Och jag önskar att hon gör detsamma för mig.

Tänk om att alla i kärleksrelationer tänkte dagligen på hur de skulle försöka göra partnern lycklig. Tänk vilka underbara förhållanden vi skulle få!

Jag tjatar inte, jag pressar henne inte, jag uttrycker mina behov. Ibland går hon mig till mötes helt, ibland blir det en kompromiss. Ibland säger eller visar hon tydligt att hon inte vill, och då lägger jag ner det. Jag upptäcker saker hon inte visste att hon gillade, och så införlivar vi det med vårt sexliv. 

Någon uttrycker här att det fel att ha ett avtal, som att inte tjata och att båda tar ansvar för sexlivet. Det låter inte insiktsfullt. Alla par har avtal, överenskommelser, uttalade eller tysta. 

Du har sagt vad du vill och hon har sagt vad hon vill...och vad är kompromissen tänker du?
    Att du backar tillfälligt men fortsätter tjata kring vad du vill tills hon vill samma???
    Det är INTE en kompromiss...Det är INTE att lyssna på hennes behov. 

Att upptäcka saker tillsammans är en sak men på dig låter det som att hon är en okunnig liten tjej som ska lära sig av stora sexgurun.
    Som att hon inte vet sitt bästa men det vet minsann du...

Ibland måste man faktiskt lägga ner helt och hållet med det man önskar. Det ingår också i en relation. Respektera den andres gränser. 
    Om det man själv önskar är en dealbreaker, som är så otroligt viktig att man inte står ut utan, då behöver man fundera på om man är i rätt relation....

Och ja, jag och min man har en tydlig överenskommelse....säger den ena nej så är det nej...och det nejet ligger fast till den nekande partnern själv tar upp det...Ingen av oss har behövt uttala detta utan det ingår i vår respekt och kärlek till varandra...
  • Anonym (S)
    Anonym (Valdemar65) skrev 2024-07-15 16:06:40 följande:
    Du fantiserar om en dålig kompromiss. Jag vill ha en god kompromiss. En förhandling som slutar med att båda är nöjda. Tillräckligt nöjda. På livets alla områdetn.

Vi har levt ihop i över 20 år, och vårt sexliv har förändrats och utvecklats under den tiden. Som regel är det jag som har tagit initiativen, verbala eller fysiska. Att visa och tala om vad man önskar sig är inte förtryck, det är normal mänsklig samvaro. Och det är inte så att hon gått med på saker hon inte gillar. Märker jag att hon inte gillar det så lägger jag ner, genast. Men ibland uppskattar hon mina initiativ, och då går vi vidare. Min fråga var hur jag kan förmå henne att ta mer initiativ, prata mer. 

Nejet ligger fast? Så ett nej första helgen tillsammans gäller sedan livet ut? Det låter lite märkligt, nästan skenheligt. 

Dina inlägg låter som om du har bestämt dig för att jag är en dålig människa som förtrycker min fru. Det är en helt felaktig bild, något du nog har fantiserat fram alldeles själv. Om man vill missförstå någon så kan man ju göra det, men det för inte saken framåt.
    Precis som att du får en uppfattning om vem jag är utifrån mina svar så får vi som läser din tråd en uppfattning om dig. Du kan kalla det vad du vill men det är ju DU som startat en tråd, inte jag...om du inte vill att folk ska tolka det du skriver kanske du inte ska skriva något....

Och ja, den bild som jag får utifrån det du skriver här i tråden är en man som vill manipulera sin fru att göra saker i sängen hon uttryckligen sagt nej till. En fru som uttryckligen sagt att hon tvingats till saker i en relation tidigare...i ett sånt läge känns det viktigare än nånsin att backa...Känslan har ju suttit i mer än 20 år så det verkar ju ha påverkat henne väldigt hårt...

Om det stämmer med verkligheten eller ej vet ju inte jag. Men jag är ju inte ensam om att få den uppfattningen eller hur? 
    Jag har aldrig skrivit att du förtrycker din fru eller att du är en dålig människa. Det är DIN upplevelse.

Ibland kan man inte nå en bra kompromiss, där båda är lika nöjda. Och då är det för mig nejet som avgör, för ingen kan tvingas till något...
    Jag hade verkligen önskat fler barn, min man ville inte har fler. Jag har fått acceptera det. Är jag nöjd? Nä, men jag vill leva med min man och då har jag fått köpa läget. Jag vet att att om hade ändrat sig hade han sagt det, så jag har aldrig tjatat. 

Jag vill inte ha analsex. Jag vet att han skulle vilja det men jag vill verkligen inte. Skulle han återkommande tjata om detta skulle det påverka vår relation och min respekt för honom. Skulle min inställning ändras så vet han att jag skulle uttrycka det direkt....tills det så ligger nejet fast.
    Skulle han av den anledning tycka att vårt sexliv är tråkigt, ja då är jag inte rätt person för honom...
    Nu har vi levt i så pass många år att jag inte tror att det är en dealbreaker...
    Kalla mig skenhelig om du vill...men jag tror inte på manipulation. För mig ingår det inte i en sund relation.
    Jag litar på min partner att han är vuxen och vet sina gränser. Han behöver inte mig att lära honom dessa...
  • Anonym (S)

Som tillägg, ibland gör vi saker utan att tänka vad vi gör och hur det blir för den andre men intentionen kanske inte var illa menad men att det inte blev bra för den andre.

Fråga din fru. Vill hon att du återkommande tar upp detta att prata snusk eller känner hon sig pressad? Upplever hon det som tjat? 
    Säger hon att det är jobbigt och att hon vill att du slutar...fundera på vem du blir som isåfall fortsätter....
    Hur skulle det vara om hon medvetet skulle avvisa dig  (som du uttryckt att du inte vill) enbart för att hon går igång på det? Efter att du sagt att du verkligen inte vill...

• Anonym (S)
    Anonym (Valdemar65) skrev 2024-07-15 19:37:03 följande:
    Ja, det är ett bra förslag. Jag ska fråga henne om hon känner sig pressad. Det där med "återkommande" får stå för dig. Jag har inte tjatat.
    Att göra något upprepat är ju återkommande...så jo det har du väl...du skriver ju tidigt i tråden att du försöker-får du ett nej så backar du och försöker igen lite senare..
    om det tjat får din fru avgöra...definitionen av tjat är att göra det på ett tröttande sätt...det är alltså inte upp till dig att avgöra vad som är tröttande...

Jag skulle tröttna på gång nr 2...och skulle inte heller ta upp det mer än 1 gång...Jag skulle aldrig heller försöka hitta sätt runt det...För mig är det respektlöst.
    Här är vi lika jag och min man....
  • Anonym (S)
    Anonym (Valdemar65) skrev 2024-07-17 06:25:39 följande:

Jag har frågat henne nu, och hon känner sig inte pressad. Om jag föreslår något hon inte vill så känner hon att jag backar och respekterar det.

Ett nej är ett nej, för alltid, resonerar någon här. Det är ett begripligt och logiskt svar. Men det är för enkelt.

Man kan komma igenom sina hämningar. Min fru kan ibland i ett samtal reflektera över sitt motstånd till vissa saker, upptäcka orsakerna, och vilja bryta sin blygsel. Inte konstigare än när man förhandlar om matvanor eller semester.

Att leva tillsammans innebär många förhandlingar och kompromisser. Om man kan gå varandra till mötes utan att göra våld på sig själv så får man ett lyckligare förhållande. Jobbigare än att vara singel, men också härligare.

I många trådar drömmer folk om att ha sex med flera, att vara otrogna, att få smisk, men de törs inte ta upp det med sin partner. De är rädda för att det ska ses som skamligt. Tragiskt, om det leder till otro, när en modig förhandling kan leda till ett skönare och mer öppensinnat förhållande.

Det skulle aldrig falla mig in att förmå henne att göra något hon inte vill. Jag vill att hon hittar sin vilja. Gör hon inte det så lägger vi ner. 

Bra att ni har pratat. Men lite märkligt att du inte frågat innan med tanke på hur mycket du poängterar vikten av kommunikation. Ni har ju levt ihop i 20 år...
    Istället startar du en tråd här om tips hur du ska förmå henne till saker 
    Det är ju bara att fråga henne hur ni bäst kommer igenom detta...

För först och främst behöver man anse att ens hämningar är ett problem. Det är ju inte upp till partnern att avgöra.
    I din Ts skriver du att DU så gärna vill att hon ska bryta igenom sina murar och att DU vill utveckla dessa sidor. Det är inte förrän nu i slutet av tråden som du tar upp att hon känner att hennes blygsel är ett problem...

Att ens ta upp otrohet som godtagbart/förståeligt för att man inte får igenom/vågar lyfta sina sexdrömmar, tydliggör för mig hur olika vår syn på ett jämlikt sunt förhållande är.
    Bara att du skriver att du önskar att hon hittar sin vilja, får mig att rysa lite....vad menar du med det egentligen? Vem får avgöra vad som är hennes vilja och varför räcker inte det hon uttrycker nu? 
    Och det är här den stora skillnaden mellan oss är, jag litar på att min parter är vuxen nog att veta vad han vill precis som att han visar mig samma respekt.
    Han behöver inte mig att locka fram något hos honom eller tvärtom...vi utforskar vårt sexliv som jämlika och vuxna partners och i detta ligger ett nej tills dess att den andre känner sig redo...

Enligt detta inlägg kommunicerar ju din fru uppenbarligen sina tankar kring sex vilket helt står i strid med din TS där det framgår att:

Min fru vill inte prata om sex, inte snuskprata i sängen, inte på neutral mark och tid om hur vi har det i sängen, aldrig att hon skulle säga vad hon önskar sig.

Så utifrån vad du skrivit i ditt senaste inlägg, har ni väl inget problem längre?
  • Anonym (S)
    Jag misstänker att det är du som även står bakom denna trådstart för 4 år sedan.  Väldigt lik frågeställning, samma resonemang och till och med samma Dr Phil-citat. 

www.familjeliv.se/forum/thread/80599804-hur-ska-jag-fa-henne-att-prata

Även denna gamla tråd bemöts med liknande svar, dvs att låta frun vara och att TS verkar mer ha fokus på sina behov än fruns behov...

Även i denna tråd förs resonemang kring att fruns sexuella uttryck är ett problem definierat av TS som ska lösas. Även i denna tråd har de egentligen ett bra sexliv.
    Ts skriver bland annat HAN ser det som en utmaning att hitta nycklarna till fruns låsta rum, att HAN jobbar på att hon ska våga och att hon har för korta och tysta orgasmer och HAN vill att hon ska stöna och tjuta mer.

Om det är du, har det alltså gått 4 år och du håller fortfarande på.
    Frun vill uppenbarligen fortfarande inte och känner sig fortfarande inte bekväm.
    Hur kan det inte ses som tjat?  
    Är det inte dags att börja acceptera att hon inte vill...
    Vid detta laget måste hon vara mer än uppenbart medveten om att DU vill detta och att du står redo den dagen hon känner att hon vill....

Sluta behandla henne som ett barn....

• Anonym (S)
    Anonym (Valdemar65) skrev 2024-07-18 22:55:22 följande:

En del inlägg upplever jag som dömande och nedlåtande, andra som fördömande. En del verkar missförstå mina inlägg med vilje, utifrån sina egna förutfattade meningar. En del låter moralistiska och skenheliga.

Så, en sista gång: Jag tjatar inte, min fru tycker inte att jag tjatar. Och ja, jag tycker fortfarande att det är bra att förhandla, i en relation. Även om sex.

För mig blir det istället som att du förhåller dig till svaren i tråden såsom du förhåller dig till din frus tankar....det finns bara 1 rätt sätt och det är ditt...
    Om man inte tycker som du är man skenhelig, moralistisk eller illivillig (missuppfattar med flit).
    Det finns inte någon tanke hos dig att det finns ett annat sätt att tänka än just ditt?
    Du har fått väldigt många svar från olika människor både i denna och i förra tråden (om det nu var du..) och absoluta majoriteten av dessa svar tycker att du ska låta din fru vara i detta och många anser att det du gör är respektlös och att betecknas som tjat...

En fråga, vad är tjat för dig?
    För mig är det du gör nämligen klockrent tjat och jag visade min man och hans vänner denna tråd och de höll fullständigt med...men du vidhåller att det absolut inte är det....så vad är tjat för dig och vem har rätt att avgöra det?
    Den som gör det eller den som utsätts (hittade inget bättre ord) för det?

Jag tycker inte att själva pratandet om sex eller dirty talk är något att höja ögonbrynen för.
    Inte heller att vilja utveckla sexlivet...det gör vi med...hela tiden. 

Det jag vänder mig mot är ditt sätt att beskriva din frus del i detta och din syn på henne, som om hon inte vet sitt eget bästa.
    Att det i ert förhållande inte verkar finnas någon möjlighet att faktiskt få säga nej utan att sedan behöva förhandla kring sitt nej....
    För mig består absolut förhållanden av kompromisser men i detta måste det finnas ett lyssnande och även möjlighet att säga nej.
    För annars är ju risken att den som är mest verbal/bästa retorikern blir den som också får igenom sin vilja och sina behov.

Hör du inte själv att det låter märkligt när du uttrycker att DU vill hjälpa din fru att hitta SIN vilja...vems vilja har hon nu menar du?

Du tar ju upp flera rådgivare, alltifrån Kalle Norwald och Dr Phil och verkar ju respektera deras tankar.
    Testa att ta upp tankarna som du lyft här med en terapeut, sexualrådgivare och hör vad hen säger om förhandligar/avtal trots att din fru sagt nej, att du vill hjälpa din fru att hitta sin vilja, vill låsa upp hennes låsta rum etc....
  • Anonym (S)

Nu råkade jag trycka på skicka innan jag var klar.
    Sorry

Det kanske är i skrift det blir missförstånd, menar jag...

Du och din fru kanske kan gå tillsammans. Inte för att ni har enorma problem utan för att komma vidare och hitta vad för kompromisser som faktiskt är möjliga.

Om det är du som skrivit detta för 4 år sedan så är detta något som du uppenbarligen saknar....vilket ju såklart är lika ok/förståeligt som att din fru inte vill/saknar det...

• Anonym (S)
    Anonym (Valdemar65) skrev 2024-07-20 07:43:21 följande:

Jag har bett om positiva synpunkter men får med något enstaka undantag bara kritik och ska svara på en massa frågor. Det är tyvärr ofta så i FL, att frågeställaren ska rannsakas, istället för att få svar på sin fråga. Även detta gör mig trött på att fortsätta. 

Här skulle du ju kunna rannsaka dig själv och fundera om det kanske är något med din fråga och inställning som är orsaken till svaren.
    Helst om det är du som står bakom tråden för 4 år sedan som besvarades i exakt samma anda.
    Men nä, det är ju såklart medlemmarna på familjeliv som är problemet....

Ställ inte otäcka frågor om hur du ska manipulera din fru att förmås göra saker så ska du se att svaren blir annorlunda.

Jag hade till exempel svarat helt annorlunda om du skrivit att du verkligen saknar att få prata sex och ville ha råd kring hur hantera det i ett förhållande där den andre är som en mussla.
Svar på tråden Hur få henne att prata?