Anonym (Suck) skrev 2024-07-06 22:15:41 följande:
Fast det där är ju helt hur du använder skärm och tv skärm. Har du tv med Netflix och stort kanalpaket har du ju ett oändligt utbud att zappa mellan. En smart tv som de flesta är ger dig åtkomst till oändligt med avsnitt av allt. Precis som en mindre skärm. Omvänt kan man ha föräldrakontroll på det man ger barnen och låsa skärmen så det är en viss tid och visst utbud som gäller.
Att få paddnacke är ju trist men går att motverka också genom hur man sitter eller ligger med skärmen.
Detta med närsynthet är såklart också tråkigt när det sker, men numer sker ju även mkt jobb framför datorer. Jag har som vuxen brutalt mkt skärmtid varje dag pga att jag har ett jobb där jag sitter låst vid ett skrivbord framför en skärm 40 h per vecka plus gärna extra på helger. Så det är ju något som man tyvärr ofta har svårt att undvika i vårt samhälle numer inom stora delar av arbetsmarknaden.
Det jag ville lyfta i mitt svar var också att skärmar inte måste förstöra barn.
Anonym (Annika) skrev 2024-07-03 12:46:12 följande:
Det vi vet idag är att skärmtid tar tid frän annat, att barn blir sämre i skolan, att fler barn och ungdomar mår dåligt psykiskt, att fler barn och ungdomar har övervikt. Att fler barn råkar ut för mobbning och kränkningar fast vi idag har mkt kunskap om det. Att fler barn, främst pojkar, fastnar i ett spelberoende, att fler unga vuxna lever i utanförskap.
Jag tror inte det dröjer länge innan vi har ett a-lag där föräldrar begränsar skärmtid och ett b-lag där föräldrar fortfarande tror att det är bra med mkt skärmtid.
Fast det beror ju också på vad tiden tas från. Vi leker alltså MASSOR med våra barn och involverar dem även i vardagsbestyr vilket gör att äldste nu älskar att hjälpa med såväl tvätt, vattning, som dammsugning hemma, men - vi har också skärmtid. Det vi däremot inte har är tv-tid, vi har en tv men vi har inte haft igång den mer än kanske 3 h totalt senaste 3 åren.
Att ta bort just skärmtiden här ser jag ärligt inte att det skulle göra någon som helst positiv skillnad.
Fast det är skillnad på barns och vuxnas ögon. Tycker du själv inte att det är skrämmande att små barn idag blir närsynta, något som förr vanliga skedde först i tioårsåldern?
Med vanlig tv avser jag så klart traditionell tv utan streamingtjänster. Vi har en mycket modern smart-tv, men har helt enkelt valt att inte koppla på (eller för den delen skaffa) streamingtjänster.
Jag tror absolut att små skärmar med spel, klipp och obegränsad tillgång till tillfredsställelse är skadligt för barnen, oavsett om man leker med dem också. Jag föredrar tv (och lek).