Inlägg från: Anonym (Bokmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bokmorsan)

Ni som jobbar med barn: märks barnens skärmtid hemma?

Ni som jobbar med barn i skola, förskola, psykiatrin eller har andra erfarenheter med att möta många barn:

Märks det skillnad på barn som verkar ha obegränsat med skärmtid hemma och barn som har begränsat/ingen skärmtid alls?

Min tvååring har ingen skärmtid alls (förutom när sjuk) utan hon är med oss när vi gör vardagssysslor. Vi läser mycket varje dag, pysslar, målar, lyssnar musik o leker. 

Skulle vara intressant att höra om det märks skillnad i tex, skola på barn som lägger mycket tid på skärm vs. Barn som t.ex läser och gör annat. Fattar dock att det är svårt att veta varje barns skärmtid hemma. 

Vårt barn hade en period med skärm. Och hennes humör blev jättedåligt. Men antar att skärmen kommer att göra entrei hennes liv för eller senare... 

• Svar på tråden Ni som jobbar med barn: märks barnens skärmtid hemma?
  • Anonym (Bokmorsan)

Tack alla för svar och att ni delat era observationer och tankar kring skärm.

Som någon skrev, så kan jag finna svar i publicerad forskning. Jag har såklart läst flera artiklar som refererar till publicerad forskning - men tycker det är intressant att höra observationer från människor som faktiskt möter barn varje dag och om skärmens effekt är så stark att man faktiskt kan se direkt skillnad mellan barn och barn.

Vår dotter hade en period med skärm och vi märkte direkt skillnad på humör. Hon fick sämre tålamod och ville bara ha skärm istället för att leka efter förskolan. När hon blev arg och ledsen så var utbrotten starkare och längre. Det kändes som hon hade en rastlöshet i kroppen för att hon inte fick skärm och det är just i dom jobbiga stunderna det är lätt att ge skärm... Men nu är vi skärmfria och jag känner att det är så positivt för hela vår familjedynamik och att vår dotter lär sig att hantera sina känslor på rätt sätt istället för att dämpa jobbiga stunder med skärm. 

Svaren i denna tråd gör mig mer motiverad att fortsätta så länge som möjligt utan skärm. Vi har många vänner vars barn använder skärm och ibland kan jag känna mig så larvigt strikt kring det... 

• Anonym (Bokmorsan)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-06 21:26:44 följande:
    Våra barn har haft skärm sen de var små, men mycket begränsat. Vi märkte ingen skillnad i humör. Kanske för att skärmen snarare användes som komplement, ungefär som ett barnprogram eller ett enklare dataspel för att varva ner. Men det var inget som tog över eller som barnen blev beroende av.

Nu är de snart 12 och då blir det förstås mer skärm. Som tur är har de andra intressen också, träffar kompisar samt är aktiva. Sen är det ju så idag, att barn och ungdomar ofta umgås både IRL och via skärm.

Tänk också på att det inte bara är skärmtiden som avgör, utan vad man gör på skärmen.
    Så länge man känner att man kan begränsa skärmen och att skärmen är ett komplement till lärande och inte ersätter vanlig lek/sysslor så är det väl inga problem. I vårt fall  funkade det inte då vårt barn bara ville titta på skärm och inte kunde ta ett nej. Vårt barn tittade mest på lugna program från SVT under den perioden. 

Självklart finns det familjer som kan hantera det och barnen mår bra ändå . Skönt att era barn verkar ha hittat en balans mellan skärm och IRL.

Vårt barn är fortfarande väldigt litet och jag ser inte att det finns behov av skärm för henne. Men frågan dyker ofta upp i vår umgängeskrets, där barn i samma ålder anvönder skärm dagligen. Där kan jag ibland känna mig larvigt strikt när dom andra barnen kollar på YT på föräldrarnas mobil o min unge springer omkring o leker för sig själv... Det har fått mig o fundera en del på skärmar och hur man ska förhålla sig.
  • Anonym (Bokmorsan)
    Anonym (F-3) skrev 2024-07-06 23:47:08 följande:

Lågstadielärare här. Jag tycker nog ärligt talat att det är föräldrarnas skärmtid som märks mest... 

Intressant, hur märks det på barnen i lågstadiet om föräldrarna använder mkt skärm eller inte? Är dom inte lika engagerade i läxarbete osv? 

Att vi kör skärmfritt hemma inkluderar även vårt eget användande när barnet är med. Mobilen kan komma fram om man tex ska söka fram ett recept eller ska ta ett samtal... Vi kollar heller aldrig tv.

Dom få timmarna man ändå har efter förskolan så vill man ju gärna umgås med sitt barn o inte sitta i glo på mobilen. 
  • Anonym (Bokmorsan)
    Anonym (Suck) skrev 2024-07-07 09:16:15 följande:
    Men det finns ju som sagt mellanting mellan fri youtube när man har andra barn nära och reglerade lugna avsnitt med tema på färg och form korta stunder. Vi har skärm men när vi är med andra lägger man bort den, både vuxna och barn. Då umgås vi istället.

För oss funkar det. Det kan bli gnäll när vi lägger undan skärmen, men inte mer än för vilken annan leksak eller aktivitet som helst, och då känns det hållbart. Vårt barn pratar också mkt om det han ser på skärmen och jag upplever att han lär sig saker. (På samma vis som jag lärde mig och boostade min ordkärlek genom att se 5 myror.)

Men sen finns det ju såklart varianter med, funkar inte skärmen för tillfället så finns ju annat att göra.
    Fattar att vissa familjer upplever att det funkar bra att använda skärm och att det finns aktiviteter på skärmen som är mer lärorika än andra. 

Men nu startades tråden för att få en bild av vad människor som möter många barn i sitt arbete har för uppfattning om hur det påverkar barn och om det går att se effekter av mängden skärmtid. Av alla svaren som kommit in så verkar det finnas en effekt av myclet skärm och det är väl ändå värt att reflektera över som förälder.
  • Anonym (Bokmorsan)
    Anonym (Suck) skrev 2024-07-07 15:27:37 följande:
    Ja, men det är ju värt att reflektera över just vad den skärmen är då som de som svarat dig pratar om. Skärm är ett extremt vitt begrepp.

Som sagt har vi alltså fått som input från vår sons förskollärare att han är lugn, artig och leker bra med de andra barnen. Så hans skärmtid har inte skapat ett problembarn än iaf.
    Min fråga löd om det märks skillnad på barn som har ingen/begränsad skärmtid vs barn som har obegränsat. Ditt barn verkar falla i kategorin ingen/begränsad skärmtid. Du kanske får läsa trådstarten igen så du vet vad vi diskuterar i tråden. 
Svar på tråden Ni som jobbar med barn: märks barnens skärmtid hemma?