Ni som jobbar med barn: märks barnens skärmtid hemma?
Kan också tillägga att vårt barn som vi tillåtit skärmtid för konstant får beröm på förskolan för att han är snäll, artig och delar med sig av saker, och leker snällt med alla. När.vi är ute bland andra barn är han snäll och lugn och har enorm respekt för andras känslor och för vuxna. Sen kan han också såklart busa järnet men han är någon som fått mycket beröm för hur han är.
Jag tror inte kopplingen är så stark som vissa vill få det till med skärmar. Lite som att det skulle finnas nån sömnstrategi som magiskt funkar för alla barn är nog skärmen lika för alla.
Det vi gjort som föräldrar är att ha barnen som prioritet dock i hur vi lever. De har fått ha oss nära och tillgängliga jämt, vi samsover med dem för trygghet, vi finns där om de behöver och vi väljer bort annat i livet nu för att sätta dem först. Jag vet inte, men jag tror sånt kan ha stor effekt med på hur barn mår.
Små skärmar är dessutom betydligt sämre för ögonen än vad en vanlig tv-skärm är. En tv har vi vanligen på ett längre avstånd från ögonen än en platta och det sistnämnda sliter oerhört på ögonen. Mitt ena barn har ett synfel och vi har varit mycket hos ögonläkare som berättat en massa saker om detta. Bland annat får de in små barn som blivit närsynta, något de knappt såg förr om åren. Barn kommer in med diverse synfel som botas med att de tittar mindre på liten skärm. Ögonen är helt enkelt överansträngda. Min sjukgymnast instämmer i detta och berättar om hon numera behandlar barn med nackproblem, som sitter med framåtböjt huvud och tittar i skärmar.
Personligen väljer jag tv framför platta alla dagar i veckan. Det är också det enda våra barn fått titta på hemma.