Inlägg från: Anonym (Suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Suck)

Ni som jobbar med barn: märks barnens skärmtid hemma?

Anonym (Annika) skrev 2024-07-03 12:46:12 följande:

Det vi vet idag är att skärmtid tar tid frän annat, att barn blir sämre i skolan, att fler barn och ungdomar mår dåligt psykiskt, att fler barn och ungdomar har övervikt. Att fler barn råkar ut för mobbning och kränkningar fast vi idag har mkt kunskap om det. Att fler barn, främst pojkar, fastnar i ett spelberoende, att fler unga vuxna lever i utanförskap. 

Jag tror inte det dröjer länge innan vi har ett a-lag där föräldrar begränsar skärmtid och ett b-lag där föräldrar fortfarande tror att det är bra med mkt skärmtid. 

Fast det beror ju också på vad tiden tas från. Vi leker alltså MASSOR med våra barn och involverar dem även i vardagsbestyr vilket gör att äldste nu älskar att hjälpa med såväl tvätt, vattning, som dammsugning hemma, men - vi har också skärmtid. Det vi däremot inte har är tv-tid, vi har en tv men vi har inte haft igång den mer än kanske 3 h totalt senaste 3 åren. 

Att ta bort just skärmtiden här ser jag ärligt inte att det skulle göra någon som helst positiv skillnad.
  • Anonym (Suck)

Kan också tillägga att vårt barn som vi tillåtit skärmtid för konstant får beröm på förskolan för att han är snäll, artig och delar med sig av saker, och leker snällt med alla. När.vi är ute bland andra barn är han snäll och lugn och har enorm respekt för andras känslor och för vuxna. Sen kan han också såklart busa järnet men han är någon som fått mycket beröm för hur han är.

Jag tror inte kopplingen är så stark som vissa vill få det till med skärmar. Lite som att det skulle finnas nån sömnstrategi som magiskt funkar för alla barn är nog skärmen lika för alla.

Det vi gjort som föräldrar är att ha barnen som prioritet dock i hur vi lever. De har fått ha oss nära och tillgängliga jämt, vi samsover med dem för trygghet, vi finns där om de behöver och vi väljer bort annat i livet nu för att sätta dem först. Jag vet inte, men jag tror sånt kan ha stor effekt med på hur barn mår.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Py) skrev 2024-07-06 22:04:17 följande:
    Jag har, från både ögonläkare, sjukgymnast och barnpsykolog, fått till mig att vanlig tv är att föredra framför surfplatta. Dels för att innehållet på vanlig tv inte går att styra. Det finns inte 250 avsnitt av till exempel Greta Gris att tillgå. Det sänds ett avsnitt och sen går någonting annat, vilket gör att barnet lättare bryter och gör något annat.

Små skärmar är dessutom betydligt sämre för ögonen än vad en vanlig tv-skärm är. En tv har vi vanligen på ett längre avstånd från ögonen än en platta och det sistnämnda sliter oerhört på ögonen. Mitt ena barn har ett synfel och vi har varit mycket hos ögonläkare som berättat en massa saker om detta. Bland annat får de in små barn som blivit närsynta, något de knappt såg förr om åren. Barn kommer in med diverse synfel som botas med att de tittar mindre på liten skärm. Ögonen är helt enkelt överansträngda. Min sjukgymnast instämmer i detta och berättar om hon numera behandlar barn med nackproblem, som sitter med framåtböjt huvud och tittar i skärmar.

Personligen väljer jag tv framför platta alla dagar i veckan. Det är också det enda våra barn fått titta på hemma.
    Fast det där är ju helt hur du använder skärm och tv skärm. Har du tv med Netflix och stort kanalpaket har du ju ett oändligt utbud att zappa mellan. En smart tv som de flesta är ger dig åtkomst till oändligt med avsnitt av allt. Precis som en mindre skärm.  Omvänt kan man ha föräldrakontroll på det man ger barnen och låsa skärmen så det är en viss tid och visst utbud som gäller.

Att få paddnacke är ju trist men går att motverka också genom hur man sitter eller ligger med skärmen.

Detta med närsynthet är såklart också tråkigt när det sker, men numer sker ju även mkt jobb framför datorer. Jag har som vuxen brutalt mkt skärmtid varje dag pga att jag har ett jobb där jag sitter låst vid ett skrivbord framför en skärm 40 h per vecka plus gärna extra på helger. Så det är ju något som man tyvärr ofta har svårt att undvika i vårt samhälle numer inom stora delar av arbetsmarknaden.

Det jag ville lyfta i mitt svar var också att skärmar inte måste förstöra barn.
    Anonym (Annika) skrev 2024-07-03 12:46:12 följande:

Det vi vet idag är att skärmtid tar tid frän annat, att barn blir sämre i skolan, att fler barn och ungdomar mår dåligt psykiskt, att fler barn och ungdomar har övervikt. Att fler barn råkar ut för mobbning och kränkningar fast vi idag har mkt kunskap om det. Att fler barn, främst pojkar, fastnar i ett spelberoende, att fler unga vuxna lever i utanförskap. 

Jag tror inte det dröjer länge innan vi har ett a-lag där föräldrar begränsar skärmtid och ett b-lag där föräldrar fortfarande tror att det är bra med mkt skärmtid. 

Fast det beror ju också på vad tiden tas från. Vi leker alltså MASSOR med våra barn och involverar dem även i vardagsbestyr vilket gör att äldste nu älskar att hjälpa med såväl tvätt, vattning, som dammsugning hemma, men - vi har också skärmtid. Det vi däremot inte har är tv-tid, vi har en tv men vi har inte haft igång den mer än kanske 3 h totalt senaste 3 åren. 

Att ta bort just skärmtiden här ser jag ärligt inte att det skulle göra någon som helst positiv skillnad.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Py) skrev 2024-07-06 22:23:24 följande:
    Fast det är skillnad på barns och vuxnas ögon. Tycker du själv inte att det är skrämmande att små barn idag blir närsynta, något som förr vanliga skedde först i tioårsåldern?

Med vanlig tv avser jag så klart traditionell tv utan streamingtjänster. Vi har en mycket modern smart-tv, men har helt enkelt valt att inte koppla på (eller för den delen skaffa) streamingtjänster.

Jag tror absolut att små skärmar med spel, klipp och obegränsad tillgång till tillfredsställelse är skadligt för barnen, oavsett om man leker med dem också. Jag föredrar tv (och lek).
    Jag tror inte att skärmar med valda program av de vuxna för barnen är skadligt för dem om man varvar skärmtid med lek och har en väldigt hög vuxennärvaro i barnens liv. Nej.

Och jag anser att stressade föräldrar för att det existerar skärmtid är skrämmande och stressande mentalt för barnen då detta smittar av sig också.

Men jag ser ju bara det här såklart utifrån att jag själv växt upp med näsan i en bok OCH framför fem myror och Bamse. Att jag växt upp när datorerna kom, med hemdator, roliga spel, och internets intåg. Att jag ändå har en högskoleexamen, familj, vänner och barn och en rätt stor fantasi. Och ett så pass utvecklat språk att jag arbetar med att skriva texter. Och att mitt barn där vi just tillåter reglerad skärmtid (dvs inte fri access utan att vi väljer och har koll) ses som väldigt snäll och empatisk av de som träffar honom och möter varenda utvecklingssteg bvc checkar av med bravur.

Så nej, jag tror inte det är svart eller vitt med skärmtid.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Bokmorsan) skrev 2024-07-06 23:22:13 följande:
    Så länge man känner att man kan begränsa skärmen och att skärmen är ett komplement till lärande och inte ersätter vanlig lek/sysslor så är det väl inga problem. I vårt fall  funkade det inte då vårt barn bara ville titta på skärm och inte kunde ta ett nej. Vårt barn tittade mest på lugna program från SVT under den perioden. 

Självklart finns det familjer som kan hantera det och barnen mår bra ändå . Skönt att era barn verkar ha hittat en balans mellan skärm och IRL.

Vårt barn är fortfarande väldigt litet och jag ser inte att det finns behov av skärm för henne. Men frågan dyker ofta upp i vår umgängeskrets, där barn i samma ålder anvönder skärm dagligen. Där kan jag ibland känna mig larvigt strikt när dom andra barnen kollar på YT på föräldrarnas mobil o min unge springer omkring o leker för sig själv... Det har fått mig o fundera en del på skärmar och hur man ska förhålla sig.
    Men det finns ju som sagt mellanting mellan fri youtube när man har andra barn nära och reglerade lugna avsnitt med tema på färg och form korta stunder. Vi har skärm men när vi är med andra lägger man bort den, både vuxna och barn. Då umgås vi istället.

För oss funkar det. Det kan bli gnäll när vi lägger undan skärmen, men inte mer än för vilken annan leksak eller aktivitet som helst, och då känns det hållbart. Vårt barn pratar också mkt om det han ser på skärmen och jag upplever att han lär sig saker. (På samma vis som jag lärde mig och boostade min ordkärlek genom att se 5 myror.)

Men sen finns det ju såklart varianter med, funkar inte skärmen för tillfället så finns ju annat att göra.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Bokmorsan) skrev 2024-07-07 10:04:55 följande:
    Fattar att vissa familjer upplever att det funkar bra att använda skärm och att det finns aktiviteter på skärmen som är mer lärorika än andra. 

Men nu startades tråden för att få en bild av vad människor som möter många barn i sitt arbete har för uppfattning om hur det påverkar barn och om det går att se effekter av mängden skärmtid. Av alla svaren som kommit in så verkar det finnas en effekt av myclet skärm och det är väl ändå värt att reflektera över som förälder.
    Ja, men det är ju värt att reflektera över just vad den skärmen är då som de som svarat dig pratar om. Skärm är ett extremt vitt begrepp.

Som sagt har vi alltså fått som input från vår sons förskollärare att han är lugn, artig och leker bra med de andra barnen. Så hans skärmtid har inte skapat ett problembarn än iaf.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Bokmorsan) skrev 2024-07-08 10:54:44 följande:
    Min fråga löd om det märks skillnad på barn som har ingen/begränsad skärmtid vs barn som har obegränsat. Ditt barn verkar falla i kategorin ingen/begränsad skärmtid. Du kanske får läsa trådstarten igen så du vet vad vi diskuterar i tråden. 
    Jodå. Jag tror jag upplever att du letar och bara önskar svar från de som stärker din egen tes om skärmtid dock, vilket såklart står dig fritt.

Att obegränsad skärmtid kan påverka är ju inte direkt det som diskuteras ofta i media och samhället heller. Obegränsad tillgång till det mesta är ju sällan bra, vare sig för barn eller för vuxna.
Svar på tråden Ni som jobbar med barn: märks barnens skärmtid hemma?