Anonym (Segelbåten) skrev 2024-06-06 22:45:49 följande:
Intressant, de flesta andra som växte upp som du är mindre "nöjda". Vad tror du det beror på? Har dina syskon samma uppfattning som du?
Det kanske beror på det där med relativ fattigdom. Har man märkbart mindre än andra så mår man dåligt (även om man inte har lite egentligen, men mindre än andra). Så var det inte för oss. Visst, vi hade många rika nära oss, men de allra flesta i vår släkt och alla vänner hade liknande situation. Vi barn hade roligt tillsammans för vi hade liknande förutsättningar. Jag var tex aldrig den enda som inte varit utomlands på semestern. Tvärt om, vi som stannade hemma hittade på massa grejer tillsammans hela sommarlovet, även om det bara var att dra runt i kvarteret, medan de få som åkte bort kom utanför.
Jag pratade faktiskt med min syster om det här för inte så länge sedan. Hon är lite äldre än mig, men minns också barndomen som bara lycklig, för att hon fick vara med föräldrarna överallt. Vi hade ju inte så mycket aktiviteter själva utan fick åka med på föräldrarnas. Föräldrarna hade alltid tid med oss. Föräldrarna träffade vänner och hade fester och vi lämnades inte bort till barnvakter utan barnen satt i något hörn och åt godis tills de somnade på golvet, sen bar föräldrarna hem oss över axeln mitt i natten. Jag förstår att det låter helt galet idag, men det där att vi fick vara en naturlig del av våra föräldrars liv tror jag var grundläggande för att vi skulle känna oss önskvärda och välkomna. Även det där att vi åkte till vänner på semestern gjorde att vi fick ett stort nätverk runt oss, av vuxna som såg efter oss. Vi hade tid att bara vara, själva och med andra, och använda vår fantasi och kreativitet. Och så klart, att våra föräldrar var nöjda med vad vi hade (för det mesta) smittade ju av sig till oss.