Vi är 3 syskon i familjen, med 2 år mellan varje barn. Våra föräldrar var låg-medelinkomsttagare då mamma jobbade i hemtjänsten och studerade sedan först på folkhögskola och därefter till lärare. Pappa arbetade inom industrin som maskinoperatör.
Vi bodde i ett hyfsat stort hus som kostade multum i uppvärmning bland annat, och båda mina föräldrar var inte särskilt bra på ?ekonomi? överlag, man köpte gärna mat, mycket mat. Inte onödiga prylar i sig, men en del dåliga affärer gjordes, samtidigt som man ville ge 3 barn allt de ville ha. Med det sagt är vi långt ifrån bortskämda, men mina föräldrar har aldrig förstått känslomässig kärlek utan har istället försett oss med materiell kärlek. Alltså kärlek genom att få saker.
Denna uppväxt har lett till känslomässig och ekonomisk stress för min del, och att jag ?kväver? mina egna barn med emotionell kärlek. Jag har också fått växa upp med skam och skuldkänslor som att det är mitt fel för att jag har kostat och velat ha saker.
Det fanns gånger, har jag fått veta i vuxen ålder, som farföräldrar fick betala mammas och pappas räkningar och lån för att pengar fanns inte.
Mat fanns alltid, men ja?