Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Ekonomi påverkan på uppväxten

Det där är en sak som tynger mig faktiskt. Jag växte upp rätt rikt och den levnadsstandarden mina barn får hos mig som ensamstående förälder når inte upp till vad jag är van vid på långa vägar. Är höginkomsttagare men jag hade behövt tjäna det tredubbla för att kunna närma mig att kunna ge barnen det jag vill. Har nästan konstant dåligt samvete för det, vilket är korkat men jag har svårt att låta bli.

Jag hanterar pengar väl, har köpt bostäder som ökat mkt i värde, sparar det som går men just nu är det svårt pga ränteläget. Har inte haft råd att resa med barnen dom senaste åren men jag har alltid betalat för att dom ska kunna syssla med sina intressen, har skaffat dom bra saker så det har jag kunnat. Och lägger mkt tid på att prata med dom och göra saker tillsammans.

Är inte helt säker att jag hade skaffat barn om jag hade vetat att jag skulle separera när dom var så små och vara i stort sett deras enda förälder.

• Anonym (K)
    PH76 skrev 2024-06-07 19:19:15 följande:
    Vad är det du önskar att du kunde köpa till dina barn men inte kan? Det låter ju som att ni har en rätt ok materiell standard.
    Upplevelser skulle jag nog säga. Visa platser i världen jag gillar, kunna gå på roliga restauranger spontant. Större bostad. Att ha råd att köpa dyrare mat än jag kan. Att kunna stötta dom mer med pengar, har börjat tänka på hur jag inte kommer att ha råd med att hjälpa dom ekonomiskt när dom flyttar hemifrån. Dom är å andra sidan bra på att extrajobba som tonåringar, kan vara så att dom förstår pengars värde.

Dom pengar jag har är mestadels bundna i senaste bostaden, när dom ärver mig så kommer dom att bli hjälpta men det tar förhoppningsvis många år :)

Jag har en inbyggd levnadsstandard som jag mestadels inte uppnår, det känns inte bra. Men visst, ser man till medelsvensken i storstadsområden så har jag och barnen det relativt gott ställt.
  • Anonym (K)
    Anonym (Segelbåten) skrev 2024-06-07 19:38:10 följande:
    Väldigt intressant. Är det så att du är väldigt nöjd med vad du fick och hur du växte upp. Nu när du inte kan ge dina barn samma känner du att de går miste om så många saker du hade/gjorde? 
    Nej inte väldigt nöjd, det var bara som det var. Fick mkt tid och omsorg av mina föräldrar, det var en bra uppväxt både materiellt och emotionellt. Ja exakt, att det är mkt dom går miste om som jag tog för självklart då.
  • Anonym (K)
    PH76 skrev 2024-06-07 19:40:03 följande:
    Ja då förstår jag bättre. Jag hade ju ?turen? att komma från en relativt fattig familj, och därför blir det såklart enklare att känna att man ?presterar? i det hänseende. Ett av mina fokus när vi fick barn var att kunna köpa ett hus i ett bra område. Jag växte upp i en miljö med väldigt mycket bråk, vapen och en hel del droger.
    Ja, det kan jag förstå, då går resan åt rätt håll. Jag har lyckats bra med min karriär får jag säga men det når inte alls ända fram på långa vägar, det känns lite bittert. Bor i ett mkt bra säkert område, den checkboxen finns ju ikryssad i alla fall.
Svar på tråden Ekonomi påverkan på uppväxten