• PH76

Ekonomi påverkan på uppväxten

Det där är ett svårt ämne och alla påverkas säkert olika, jag skulle tro att ens föräldrars syn på det och hur de kommunicerar runt det är väldigt viktigt. Jag växte upp med en ensamståande mamma utan körkort och bil och vi hade det rätt tufft. Jag började jobba på sommar och jullov redan när jag var 13 och jag minns i alla fall två somrar då hela min sommarlön gick åt till att hjälpa betala av obetald hyra. Att åka på semestrar och liknande fanns inte på bordet under min barndom, jag fick mycket avlagda kläder ifrån större barn i området då deras mamma kände min, det var inte alltid kul.

Jag lovade mig själv redan i den ålder att "Jag ska inte a det så är när jag blir vuxen"

Jag är 48 år.

• PH76
    Anonym (Segelbåten) skrev 2024-06-06 22:02:07 följande:
    Ja det tror jag du har rätt i. Hur kommunicerade din mamma kring det? Ser du att hon hade kunnat göra något annorlunda?
    Nej tyvärr så var on ganska dålig på det och såg det som att medelklassen och över alla var girigbukar och skurkar.
  • PH76
    Anonym (Segelbåten) skrev 2024-06-06 22:15:57 följande:
    Hur tror du en bra kommunikation hade sätt ut för en mamma i den positionen?
    Väldigt svår, kanske förklarat varför vi hade det som vi hade det, varför andra kanske hade det annorlunda men att alla bara var människor, vissa bra vissa dåliga. Jag hade också velat att hon hade haft mer fokus på skolan och vikten runt den, fördelarna med att kanske läsa vidare senare i livet.

Men jag inser ju att mycket av detta är sker som hon själv inte förstod eller viste.
  • PH76
    Anonym (Segelbåten) skrev 2024-06-06 22:40:12 följande:
    Hur var hon annars som mamma? Tror du ekonomin har påverkat relationen du har med din mamma idag? 
    Allt påverkar åt ett eller annat håll, oavsett om man själv förstår precis hur. Vi har väldigt bra kontakt idag, och har haft det hela tiden så det har aldrig varit något problem.
  • PH76

Tyvärr så har jag hört många vuxna skylla sina egna ekonomiska och utbildningsmässiga tillkortakommanden på föräldrarna. De fick inte tillräcklig kunskap hemifrån, eller de fick ingen startsumma, osv osv.

Man kommer till en punkt som ung vuxen när man måste börja tänka för sig själv och inte längre kan skylla på föräldrarna.

• PH76
    Anonym (Segelbåten) skrev 2024-06-07 18:29:22 följande:
    Jag håller med dig där till viss del. Om man haft en relativt bra uppväxt med trygghet och närvarande vuxna ja då stämmer det. 

Om föräldrar låtit en växa upp så man har psykiska problem håller jag inte med dig. Ibland måste man börja med att jobba på sig själv och kan inte tex påbörja någon utbildning eftersom man psykisk inte är kapabel till det. Samtidigt är du i vuxenvärlden efter studenten. Du har press på dig att skaffa eget boende, jobb osv. Tror det finns endel som inte kommer någonstans för de har så mycket bagage med sig från uppväxten. 
    Håller du med? 

Det här med startsumma och kunskap är dock skitsnack.
    Psykisk instabilitet och sådana förhållanden är givetvis en helt annan sak, jag tänkte främst på pengar och förhållandet till detta. Det var därför jag kopplade ihop utbildning, då det i många fall är biljetten till ett enklare och kanske bättre liv om man växt upp i frånvaron av pengar.
  • PH76
    Anonym (K) skrev 2024-06-07 19:15:33 följande:

Det där är en sak som tynger mig faktiskt. Jag växte upp rätt rikt och den levnadsstandarden mina barn får hos mig som ensamstående förälder når inte upp till vad jag är van vid på långa vägar. Är höginkomsttagare men jag hade behövt tjäna det tredubbla för att kunna närma mig att kunna ge barnen det jag vill. Har nästan konstant dåligt samvete för det, vilket är korkat men jag har svårt att låta bli.

Jag hanterar pengar väl, har köpt bostäder som ökat mkt i värde, sparar det som går men just nu är det svårt pga ränteläget. Har inte haft råd att resa med barnen dom senaste åren men jag har alltid betalat för att dom ska kunna syssla med sina intressen, har skaffat dom bra saker så det har jag kunnat. Och lägger mkt tid på att prata med dom och göra saker tillsammans.

Är inte helt säker att jag hade skaffat barn om jag hade vetat att jag skulle separera när dom var så små och vara i stort sett deras enda förälder.

Vad är det du önskar att du kunde köpa till dina barn men inte kan? Det låter ju som att ni har en rätt ok materiell standard.
  • PH76
    Anonym (K) skrev 2024-06-07 19:34:28 följande:
    Upplevelser skulle jag nog säga. Visa platser i världen jag gillar, kunna gå på roliga restauranger spontant. Större bostad. Att ha råd att köpa dyrare mat än jag kan. Att kunna stötta dom mer med pengar, har börjat tänka på hur jag inte kommer att ha råd med att hjälpa dom ekonomiskt när dom flyttar hemifrån. Dom är å andra sidan bra på att extrajobba som tonåringar, kan vara så att dom förstår pengars värde.

Dom pengar jag har är mestadels bundna i senaste bostaden, när dom ärver mig så kommer dom att bli hjälpta men det tar förhoppningsvis många år :)

Jag har en inbyggd levnadsstandard som jag mestadels inte uppnår, det känns inte bra. Men visst, ser man till medelsvensken i storstadsområden så har jag och barnen det relativt gott ställt.
    Ja då förstår jag bättre. Jag hade ju ?turen? att komma från en relativt fattig familj, och därför blir det såklart enklare att känna att man ?presterar? i det hänseende. Ett av mina fokus när vi fick barn var att kunna köpa ett hus i ett bra område. Jag växte upp i en miljö med väldigt mycket bråk, vapen och en hel del droger.
  • PH76
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-06-07 21:29:06 följande:

Min uppväxt var alltså ekonomiskt trygg och jag har aldrig upplevt hur det är att inte ha pengar. Men då är jag van vid att leva ganska enkelt och sparsamt. Mamma lärde mig och syrran att vara ekonomiska. Hade jag haft dyra och slösaktiga vanor hade det kanske sett annorlunda ut. 

Min man och jag resonerar ungefär likadant när det gäller pengar. Vi har bra ekonomi och våra barn får allt de behöver, men vi lär dem också att pengar inte växer på träd. 

Det är samma taktik som jag och min fru har med våra barn. Vi kommer båda frun någon typ av under/arbetarklass och skulle väll klassificeras som någon medel/övre medelklass, samma som alla i vårt område. Det är extremt homogent där vi bor, på gott och ont, och vi arbetar aktivt för att skapa en förståelse för hur det ser ut i resten av Sverige och världen.
Svar på tråden Ekonomi påverkan på uppväxten