-
Jag förstår inte varför den som är otrogen ursäktar sig så mycket att det är den otrogne verkar vara offert.Om ett förhållande inte fungerar tar man inte tag i det. Man orkar inte. Partnern lyssnar inte. Vardagen har blivit tråkig.Men ?. Man orkar liva upp sig att tillfälligt eller inleda en relation med en tredje part.Jamen hen är så trevlig och omtänksam och attraktiv.Vi lyckades få till möten som var då underbara etc?.Då finns det mycket energi ????Men den tråkige mannen eller hushållerskan. Vill man inte störa för hen kan bli ledsen och sårad.Jag är så mycket gladare efter ett möte.När det avslöjasFörnekar, bara pratat, fikat, lunch.Du har inte varit närvarande. Jag känner mig inte älskad.Vi har bara träffats xxx gånger.Vi hade inte sex?.Så lite ansvar för hur man sårar andra kvinnor och män.Är jag konstig som ser det så här???
-
Svar på tråden Otrogen = Offer ???
-
Nu kommer du med nya inspel.Anonym (M) skrev 2024-06-05 07:37:12 följande:Så du vill göra valet åt din partner, du tycker inte din partner förtjänar att själv välja?
Din partner ska alltså ofrivilligt leva som en bedragen kvinna? Vem är du att bestämma det, tror du att det är vad hon vill?
Jag svarar gärna på dina nya frågor och jag resonerar gärna på ditt nya inspel,
men efter att du har besvarat mina frågor som gäller ditt förra inspel.
Det skulle vara mycket intressant få din redogörelse för hur din universallösning skulle kunna lösa alla problem,
vi resonerar om ditt förra inspel och dina förra påståenden innan vi lämnar det och går vidare till dina nya påståenden och dina nästa hittepå. -
Anonym (Varför skilja sig?) skrev 2024-06-05 08:48:42 följande:Nu kommer du med nya inspel.
Jag svarar gärna på dina nya frågor och jag resonerar gärna på ditt nya inspel,
men efter att du har besvarat mina frågor som gäller ditt förra inspel.
Det skulle vara mycket intressant få din redogörelse för hur din universallösning skulle kunna lösa alla problem,
vi resonerar om ditt förra inspel och dina förra påståenden innan vi lämnar det och går vidare till dina nya påståenden och dina nästa hittepå.Det finns ingen universallösning. Det handlar om heder och moral, respekt osv. Om man berättar då är man ärlig och ger den andra en chans att välja. Ja, äktenskapet kan gå åt pipan, eller så får man en konstruktiv dialog om hur man ska lösa det.
-
Jag håller med dig om att det handlar mycket om heder, moral och respekt. Jag har inte sagt något annat.Anonym (M) skrev 2024-06-05 09:44:19 följande:
Det finns ingen universallösning. Det handlar om heder och moral, respekt osv. Om man berättar då är man ärlig och ger den andra en chans att välja. Ja, äktenskapet kan gå åt pipan, eller så får man en konstruktiv dialog om hur man ska lösa det.
Men att inbilla sig att ärlighet och samtal, eller en valmöjlighet, skulle kunna lösa saknaden på, bristen på, t ex närhet, tillgivenhet, ömsesidig djup kärlek, sexliv etc, etc,
i verkligheten är det i de allra flesta fall bara rena floskler och ren utopi.
Du och jag är helt överens om att det finns ingen universallösning.
Det är direkt naivt och i det närmaste pinsamt att som vissa hävda att ärlighet eller samtal skulle kunna vara någon universallösning för att i en rådande verklighet lösa dessa problem. -
Om det inte fungerar med samtal får man hitta en annan lösning. Ta ut skilsmässa, öppet förhållande?Anonym (Varför skilja sig?) skrev 2024-06-05 10:02:19 följande:Jag håller med dig om att det handlar mycket om heder, moral och respekt. Jag har inte sagt något annat.
Men att inbilla sig att ärlighet och samtal, eller en valmöjlighet, skulle kunna lösa saknaden på, bristen på, t ex närhet, tillgivenhet, ömsesidig djup kärlek, sexliv etc, etc,
i verkligheten är det i de allra flesta fall bara rena floskler och ren utopi.
Du och jag är helt överens om att det finns ingen universallösning.
Det är direkt naivt och i det närmaste pinsamt att som vissa hävda att ärlighet eller samtal skulle kunna vara någon universallösning för att i en rådande verklighet lösa dessa problem.
Att vara otrogen är inte lösningen. Det är bara fegt och fult. Gör något du kan stå för istället. -
Vi är väl alla offer för omständigheterna, ödet eller vad man kallar det.Anonym (P) skrev 2024-06-03 21:52:03 följande:
Den som är otrogen är ALDRIG offer utan endast skyldig. Finns inget som någonsin kan motivera sådant svineri.
Man kan till och med vara offer för sin egen dumhet.
I TS tråd-start tar hen upp att De som varit otrogna ofta vill förklara eller ursäkta sitt handlande. Vad ska de annars göra? Hur vill den bedragna att bedragaren ska agera?
Man vill inte ha förklaringar eller ursäkter, vad vill man ha?
Ibland säger man att man vill ha bevis för bedragarens ånger. Vad kan bevisa ånger?
Vore intressant att få svar på dessa frågor -
Vi är väl alla offer för omständigheterna, ödet eller vad man kallar det.
I TS tråd-start tar hen upp att De som varit otrogna ofta vill förklara eller ursäkta sitt handlande. Vad ska de annars göra? Hur vill den bedragna att bedragaren ska agera?
Ibland säger man att man vill ha bevis för bedragarens ånger. Vad kan bevisa ånger?
Vore intressant att få svar på dessa frågor -
Anonym (Talman) skrev 2024-06-05 14:35:46 följande:Vi är väl alla offer för omständigheterna, ödet eller vad man kallar det.
Vore intressant att få svar på dessa frågorMan vill ha ärligheten till varför det skedde, inte någon usel ursäktande lögn. De flesta som ber om ursäkt ljuger ändå bara för att skydda sig själva.
Sen vill man ha beskedet av personen ifråga, så man som alla andra vuxna personer får göra sitt eget val om man vill stanna eller inte.
-
Hur kan du vara så säker på att det är en ursäkt och inte en förklaring?Anonym (EM) skrev 2024-06-05 15:48:04 följande:
Man vill ha ärligheten till varför det skedde, inte någon usel ursäktande lögn. De flesta som ber om ursäkt ljuger ändå bara för att skydda sig själva.
Sen vill man ha beskedet av personen ifråga, så man som alla andra vuxna personer får göra sitt eget val om man vill stanna eller inte.
Man har väl alltid ett val att stanna eller separera. Om relationen inte känns OK så separera. Det tjänar ingenting till att klamra sig fast vid någon som inte är ärlig. Om hen inte är ärlig ifråga om otrohet så är hen knappast det annars heller. -
Vem har sagt att otrohet skulle vara en lösning?Anonym (M) skrev 2024-06-05 12:55:35 följande:Om det inte fungerar med samtal får man hitta en annan lösning. Ta ut skilsmässa, öppet förhållande?
Att vara otrogen är inte lösningen. Det är bara fegt och fult. Gör något du kan stå för istället.
Otrohet kan dock vara den självklara följden när en människa väljer en alternativ väg för den har ett så starkt behov av att få något av sina grundläggande och livsviktiga behov som människa tillgodosedda.
En självklar följd i de fall partnern vägrar ens försöka eller tillåter sig själv vara totalt ointresserad (eller i undantagsfall inte förmår) medverka till att försöka finna gemensamma lösningar för att tillgodose sådana grundläggande krav. -
Att betrakta sig själv som ett offer (trots att någon inte är det) är ett psykologiskt försvar. Personen har ett bräckligt ego och en narcissistisk läggning.