-
Jag förstår inte varför den som är otrogen ursäktar sig så mycket att det är den otrogne verkar vara offert.Om ett förhållande inte fungerar tar man inte tag i det. Man orkar inte. Partnern lyssnar inte. Vardagen har blivit tråkig.Men ?. Man orkar liva upp sig att tillfälligt eller inleda en relation med en tredje part.Jamen hen är så trevlig och omtänksam och attraktiv.Vi lyckades få till möten som var då underbara etc?.Då finns det mycket energi ????Men den tråkige mannen eller hushållerskan. Vill man inte störa för hen kan bli ledsen och sårad.Jag är så mycket gladare efter ett möte.När det avslöjasFörnekar, bara pratat, fikat, lunch.Du har inte varit närvarande. Jag känner mig inte älskad.Vi har bara träffats xxx gånger.Vi hade inte sex?.Så lite ansvar för hur man sårar andra kvinnor och män.Är jag konstig som ser det så här??? -
Svar på tråden Otrogen = Offer ???
-
Ärligare är det absolut, ja.molly50 skrev 2024-06-05 21:59:20 följande:Men är de där sexträffarna ett par gånger i månaden värda det om sanningen kommer fram och man ändå lyckats förstöra sitt förhållande?
Om förhållandet är så bra i övrigt,varför då inte föröska vara ärlig och försöka hitta en lösning på problemet tillsammans?
Man är två i ett förhållande och båda ska väl få en chans att välja hur man vill leva sitt liv.
Är sexet så oerhört viktigt att man tycker det är värt att riskera att krossa hela sin familj så är det kanske ärligare att gå skilda vägar ändå.
Bättre för familjen- nej, det tycker jag inte alltid.
Det är därför människor ibland agerar på det viset, för om de inte tyckte att det var det minst skadliga sättet att nå sitt mål på så hade de inte gjort så.
Personer kan vara diskret otrogna i 20 år eller mer ibland och den andra parten har ingen aning. Oavsett vad personer säger när de tillfrågas så visar social forskning att majoriteten är beredda att förlåta en otrohet när de faktiskt hamnar i situationen.
Risken att relationen tar slut- om personen ens blir påkommen-
är alltså reellt ca 30-40%. De materiella argumenten och att inte förstöra för barnen håller ofta kvar den bedragna parten också även om det klart blir jobbigt en tid.
Sin egen partner känner man bättre, och har troligen talat med om hur de ser på otrohet någon gång under många år ihop. Säger personen då att de inte skulle vilja veta i ett hypotetiskt fall så kan det ge vägledning. -
Jag skulle inte kunna leva tillsmmans med någon jag inte litade på. Tilliten är själva limmet som håller samman relationen.Anonym (Varför skilja sig?) skrev 2024-06-06 12:35:38 följande:Det är ju både idiotiskt och egoistiskt att skilja sig bara för att man själv saknar en enda viktig komponent i livet.
Om man har ett mycket bra familjeliv, med ömsesidig kärlek och en mycket bra relation till barnen, man har ett ekonomiskt och materiellt utmärkt liv tillsammans i allt i övrigt, ett utmärkt liv som man verkligen slitit för tillsammans under många år för att lyckas få till, det vore ju då hemskt mot sig själv och framförallt mot alla nära och kära att själv bestämma att skilja sig bara för en enda sak.
Varför ska man medvetet göra valet att förstöra livet för barnen, skada familjen, sin partner och allt övrigt i livet, genom att skilja sig, när ingen av alla inblandade vill skilja sig?
Ja, man kan fortsätta känna tillit till någon som varit otrogen men berättat vad som hände.
Om hen däremot ljuger och försöker slippa undan, tappar jag förtroendet. Att komma på sin partner med en lögn, om vad det vara må. är lika illa.
I en relation ska man kunna vara ärlig. även när det gäller otrohet. Man tar konsekvensen av den. -
Men om man vet att ens partner är beredd att förlåta en otrohet,varför kan man då inte vara ärlig?Anonym (Social chameleon) skrev 2024-06-06 16:16:52 följande:Ärligare är det absolut, ja.
Bättre för familjen- nej, det tycker jag inte alltid.
Det är därför människor ibland agerar på det viset, för om de inte tyckte att det var det minst skadliga sättet att nå sitt mål på så hade de inte gjort så.
Personer kan vara diskret otrogna i 20 år eller mer ibland och den andra parten har ingen aning. Oavsett vad personer säger när de tillfrågas så visar social forskning att majoriteten är beredda att förlåta en otrohet när de faktiskt hamnar i situationen.
Risken att relationen tar slut- om personen ens blir påkommen-
är alltså reellt ca 30-40%. De materiella argumenten och att inte förstöra för barnen håller ofta kvar den bedragna parten också även om det klart blir jobbigt en tid.
Sin egen partner känner man bättre, och har troligen talat med om hur de ser på otrohet någon gång under många år ihop. Säger personen då att de inte skulle vilja veta i ett hypotetiskt fall så kan det ge vägledning.
Kanske partnern rentav är ok med att man ligger med andra?
Tycker du att det är schysst mot en partner att vara otrogen i 20 års tid?
Om man älskar sin partner så förtjänar väl h*n mer respekt än så?
Nej,det är inte säkert att det kommer fram.
Men det finns också en risk att det gör det.
Var det då värt det att ha förstört allt för att få lite sex om allt i övrigt var bra?
Alla är inte så förlåtande. -
Du kan alltså inte försvara din respektlöshet inför din familj?Anonym (Varför skilja sig?) skrev 2024-06-06 13:59:36 följande:Ja, det ämnet kan jag gärna resonera om.
Men i så fall först efter att du har resonerat om och på vettigt sätt åtminstone försökt besvara frågeställningen gällande det ämnet som jag talade om i mitt inlägg som du citerade.
Det är två olika saker, även om det självfallet finns ett samband. Men låt oss ta det i tur och ordning om vi ska kunna föra vettiga diskussioner
Så förvånad jag blev, eller inte. Alltid dessa undanflykter och försvar som kommer från otrogna små människor. -
Om partnern i en allmän diskussion kring ämnet sagt att de inte skulle vilja veta, varför skulle den otrogna då berätta?molly50 skrev 2024-06-06 18:51:11 följande:Men om man vet att ens partner är beredd att förlåta en otrohet,varför kan man då inte vara ärlig?
Kanske partnern rentav är ok med att man ligger med andra?
Tycker du att det är schysst mot en partner att vara otrogen i 20 års tid?
Om man älskar sin partner så förtjänar väl h*n mer respekt än så?
Nej,det är inte säkert att det kommer fram.
Men det finns också en risk att det gör det.
Var det då värt det att ha förstört allt för att få lite sex om allt i övrigt var bra?
Alla är inte så förlåtande.
Don't ask- don't tell är en princip som tillämpats av många par genom historien. -
Anonym (Social chameleon) skrev 2024-06-06 19:11:34 följande:Om partnern i en allmän diskussion kring ämnet sagt att de inte skulle vilja veta, varför skulle den otrogna då berätta?
Don't ask- don't tell är en princip som tillämpats av många par genom historien.Hur många pratar om detta bara sådär i allmän diskussion???
om jag är otrogen vill du veta det då??
om jag fått frågan bara så där allmänt.
hade jag frågat vad fan händer??
tänker du vara otrogen??
har du varit otrogen??
nej du jag tror inte många svarat
om man vill eller inte vill veta
frågan har nog ett annat ämne innan
kan vi ha ett öppet förhållande??
Don't ask- don't tell
Då pratar man inte otrohet.
Det handlar om öppet förhållande där det är okej man knullar andra.
tyvärr tycker jag du letar ursäkter att det är okej vara otrogen förutsätter man blir förlåten.
Fråga till dig.
är det okej med dig om du blev bedragen?
Det är du som upptäcker att du blivit bedragen i typ 2-3 år 2 gånger i veckan ca 70 gånger på år knullar din partner med någon annan.
för du kan inte knulla lika bra.
-
Inte skulle vilja veta vad? Att du legat med grannen på fyllan en gång, eller att du har en stadigvarande älskarinna i 14 år?Anonym (Social chameleon) skrev 2024-06-06 19:11:34 följande:Om partnern i en allmän diskussion kring ämnet sagt att de inte skulle vilja veta, varför skulle den otrogna då berätta?
Don't ask- don't tell är en princip som tillämpats av många par genom historien. -
Och hur förklarar man det då om man råkat göra den andra kvinnan gravid (eller om man som otrogen kvinna blivit gravid) eller dragit på sig en könssjukdom och smittat sin partner?Anonym (Social chameleon) skrev 2024-06-06 19:11:34 följande:Om partnern i en allmän diskussion kring ämnet sagt att de inte skulle vilja veta, varför skulle den otrogna då berätta?
Don't ask- don't tell är en princip som tillämpats av många par genom historien.
Eller om partnern får reda på det på omvägar? -
Det finns förvisso de som inte kan tala om sin ekonomi och efter 7 år inte vet vad mannen har i lön eller att han aldrig tänker vabba heller, men jag tror att de som har framåtriktat tänkande tar upp alla dessa viktiga saker vid något tillfälle innan man tar beslutet att leva livet ihop.Anonym (Förvirrad) skrev 2024-06-06 22:00:40 följande:Hur många pratar om detta bara sådär i allmän diskussion???
om jag är otrogen vill du veta det då??
om jag fått frågan bara så där allmänt.
hade jag frågat vad fan händer??
tänker du vara otrogen??
har du varit otrogen??
nej du jag tror inte många svarat
om man vill eller inte vill veta
frågan har nog ett annat ämne innan
kan vi ha ett öppet förhållande??
Don't ask- don't tell
Då pratar man inte otrohet.
Det handlar om öppet förhållande där det är okej man knullar andra.
tyvärr tycker jag du letar ursäkter att det är okej vara otrogen förutsätter man blir förlåten.
Fråga till dig.
är det okej med dig om du blev bedragen?
Det är du som upptäcker att du blivit bedragen i typ 2-3 år 2 gånger i veckan ca 70 gånger på år knullar din partner med någon annan.
för du kan inte knulla lika bra.
-
Anonym (Social chameleon) skrev 2024-06-07 06:57:35 följande:Det finns förvisso de som inte kan tala om sin ekonomi och efter 7 år inte vet vad mannen har i lön eller att han aldrig tänker vabba heller, men jag tror att de som har framåtriktat tänkande tar upp alla dessa viktiga saker vid något tillfälle innan man tar beslutet att leva livet ihop.Och tar man då upp att det är ok att ligga med andra, då har man ett öppet förhållande och är inte otrogen. Och det gäller båda parter.