• Anonym (Förvirrad)

Otrogen = Offer ???

Jag förstår inte varför den som är otrogen ursäktar sig så mycket att det är den otrogne verkar vara offert.
    Om ett förhållande inte fungerar tar man inte tag i det. Man orkar inte. Partnern lyssnar inte. Vardagen har blivit tråkig.
    Men ?. Man orkar liva upp sig att tillfälligt eller inleda en relation med en tredje part.
    Jamen hen är så trevlig och omtänksam och attraktiv.
    Vi lyckades få till möten som var då underbara etc?.
    Då finns det mycket energi ????
    Men den tråkige mannen eller hushållerskan. Vill man inte störa för hen kan bli ledsen och sårad.
    Jag är så mycket gladare efter ett möte.
    När det avslöjas
    Förnekar, bara pratat, fikat, lunch.
    Du har inte varit närvarande. Jag känner mig inte älskad.
    Vi har bara träffats xxx gånger.
    Vi hade inte sex?.
    Så lite ansvar för hur man sårar andra kvinnor och män.
    Är jag konstig som ser det så här???
  • Svar på tråden Otrogen = Offer ???
  • Anonym (Varför skilja sig?)
    Anonym (M) skrev 2024-06-03 15:14:59 följande:
    Varför inte skilja sig om man inte får det man vill i relationen?
    Är det så svårt att vara ärlig och rakryggad? 
    Man kanske får allt man vill i relationen, förutom sex eller närhet eller tillgivenhet?

Man kanske har ett mycket bra familjeliv, man har ömsesidig kärlek och en mycket bra relation till barnen, man har ett ekonomiskt och materiellt utmärkt liv tillsammans i allt i övrigt, ett utmärkt liv som man verkligen slitit för tillsammans under många år för att lyckas få till,
    men man saknar en för en själv viktig del i livet.

Varför ska man då förstöra livet för barnen, skada familjen, sin partner och allt övrigt i livet, genom att skilja sig, när ingen av alla inblandade vill skilja sig?

Varför skulle man vara tvingad skilja sig och förstöra ett utmärkt äktenskap bara för att man t ex saknar intimitet och tillgivenhet?
  • Anonym (C)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-06-03 14:54:36 följande:
    Otrogen = Offer ???
    Jag förstår inte varför den som är otrogen ursäktar sig så mycket att det är den otrogne verkar vara offert.
    Om ett förhållande inte fungerar tar man inte tag i det. Man orkar inte. Partnern lyssnar inte. Vardagen har blivit tråkig.
    Men ?. Man orkar liva upp sig att tillfälligt eller inleda en relation med en tredje part.
    Jamen hen är så trevlig och omtänksam och attraktiv.
    Vi lyckades få till möten som var då underbara etc?.
    Då finns det mycket energi ????
    Men den tråkige mannen eller hushållerskan. Vill man inte störa för hen kan bli ledsen och sårad.
    Jag är så mycket gladare efter ett möte.
    När det avslöjas
    Förnekar, bara pratat, fikat, lunch.
    Du har inte varit närvarande. Jag känner mig inte älskad.
    Vi har bara träffats xxx gånger.
    Vi hade inte sex?.
    Så lite ansvar för hur man sårar andra kvinnor och män.
    Är jag konstig som ser det så här???
    Gissar på att du är en man med dessa frågor? Visst, det finns män som med ursäktar sig och håller på sådär, men framförallt kvinnor klarar inte av att ta ansvar för deras agerande. Det slutar ofta med att hon målar upp sig som ett offer. För att sen gå till attack mot killen som hon ljugit för. Egot tillåter henne inte att förstå hur hon har sårat dig.

Jag som kille har varit nära att vara otrogen en gång. Men det var för att jag på riktigt verkligen ville sätta på den andra bruden. Gjorde det dock inte, men lekte dock med tanken. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Försvarar sig) skrev 2024-06-04 14:07:15 följande:

Det kan ju helt enkelt vara så att man ljuger för att försvara sig och kanske lyckas behålla sin relation om man kan skylla ifrån sig och ljuga tillräckligt.

Om en otrogen är helt ärlig: "Varför jag vänstrade? Jo för att jag är en självisk kåt jävel och jag sätter mina egna behov först även om det sårar dig. Får jag chansen att vänstra med nån jag vill ha sex med igen så kommer jag ta den." 

Så kommer den otrogna bli dumpad direkt. Är han eller hon ärlig på det sättet är chansen minimal att behålla sin partner och kunna vänstra mot denne igen. Dessutom riskerar den otrogna ett rykte om att vara ett as vilket kan försvåra framtida relationer.

Men ljuger den otrogna, gaslightar, skyller ifrån sig så finns chansen att behålla partnern eller att en framtida partner har överseende. Så även ett riktigt dåligt försök att skylla ifrån sig är bättre än ärlighet. Den otrogna har inget att förlora på att försöka ursäkta sig men allt att förlora på att inte göra det.

Det var en enkel tydlig logisk tanke.
    Du är väldigt nära en verklig sanning.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Varför skilja sig?) skrev 2024-06-04 23:57:55 följande:
    Man kanske får allt man vill i relationen, förutom sex eller närhet eller tillgivenhet?

Man kanske har ett mycket bra familjeliv, man har ömsesidig kärlek och en mycket bra relation till barnen, man har ett ekonomiskt och materiellt utmärkt liv tillsammans i allt i övrigt, ett utmärkt liv som man verkligen slitit för tillsammans under många år för att lyckas få till,

Varför ska man då förstöra livet för barnen, skada familjen, sin partner och allt övrigt i livet, genom att skilja sig, när ingen av alla inblandade vill skilja sig?

Varför skulle man vara tvingad skilja sig och förstöra ett utmärkt äktenskap bara för att man t ex saknar intimitet och tillgivenhet?
    Men men men du skriver ett bra förhållande.
    Men saknar sexet. Är det då så bra??

vad händer om man sa det till sin partner.
    ?jag får inte det jag behöver av dig, så jag vill knulla med andra för få det jag behöver?.

kanske okej
    men finns risk att den andre inte vill ha det så.

om man inte vill förstöra det man har måste man välja. Vad är viktigast? Men var också ärlig mot den andra.

Om man nu vill ha mer typ öppet förhållande men berätta det för partnern.
    Då får denna också en chans att välja.

Man är 2 i ett förhållande båda har rätt till en åsikt.

kort och gott
    Det är tryggt ha en åsna och hushållerska som man delar vardagen med.

ps. Det är jäkligt tråkigt om den man söker sex med också har ett förhållande.
    då har 2 riktigt själviska personer träffats.

var ärlig ge alla en chans att välja oavsett om det svider.
  • Anonym (Social chameleon)
    Anonym (Försvarar sig) skrev 2024-06-04 14:07:15 följande:

Det kan ju helt enkelt vara så att man ljuger för att försvara sig och kanske lyckas behålla sin relation om man kan skylla ifrån sig och ljuga tillräckligt.

Om en otrogen är helt ärlig: "Varför jag vänstrade? Jo för att jag är en självisk kåt jävel och jag sätter mina egna behov först även om det sårar dig. Får jag chansen att vänstra med nån jag vill ha sex med igen så kommer jag ta den." 

Så kommer den otrogna bli dumpad direkt. Är han eller hon ärlig på det sättet är chansen minimal att behålla sin partner och kunna vänstra mot denne igen. Dessutom riskerar den otrogna ett rykte om att vara ett as vilket kan försvåra framtida relationer.

Men ljuger den otrogna, gaslightar, skyller ifrån sig så finns chansen att behålla partnern eller att en framtida partner har överseende. Så även ett riktigt dåligt försök att skylla ifrån sig är bättre än ärlighet. Den otrogna har inget att förlora på att försöka ursäkta sig men allt att förlora på att inte göra det.

"Jag var otrogen för att den andra parten såg mig och ville ha mig så oerhört mycket. De hade drömt om mig i flera år och njöt av sexet på ett sätt som jag faktiskt aldrig har upplevt. Mitt självförtroende höjdes oerhört av att någon uppskattar hur jag är och delar mina fantasier. Självklart kommer det att klinga av med tiden men just nu är det det mest spännande som hänt mig.

Sen har vi dig som inte ens verkar vilja ta i mig i vardagen längre, även om vi funkar bra i våra sysslor, kan sitta i soffan, gillar samma serier och kan ha en konversation om dagens nyheter eller hur vi ska inreda ett rum. Kanske att du kommer på en gång i månaden att man ska ha sex om det ska kallas för en relation. Du vill inte prova något nytt, det ska vara samma rutin varje gång och jag får aldrig leva ut vissa delar av min sexuella person."
  • Anonym (M)
    Anonym (Varför skilja sig?) skrev 2024-06-04 23:57:55 följande:

Precis, varför förstöra det med otrohet? För du vet om att du kan bli påkommen va? Är det värt det, för att få sex, att riskera ett sådant bra äktenskap?

Men är du beredd att förstöra äktenskapet så för all del, knulla på med andra. Men säg då som det är istället, att du inte respekterar din familj, att du är beredd att offra den. 
  • Anonym (Varför skilja sig?)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-06-05 06:03:15 följande:
    Men men men du skriver ett bra förhållande.
    Men saknar sexet. Är det då så bra??

vad händer om man sa det till sin partner.
    ?jag får inte det jag behöver av dig, så jag vill knulla med andra för få det jag behöver?.

kanske okej
    men finns risk att den andre inte vill ha det så.

om man inte vill förstöra det man har måste man välja. Vad är viktigast? Men var också ärlig mot den andra.

Om man nu vill ha mer typ öppet förhållande men berätta det för partnern.
    Då får denna också en chans att välja.

Man är 2 i ett förhållande båda har rätt till en åsikt.

kort och gott
    Det är tryggt ha en åsna och hushållerska som man delar vardagen med.

ps. Det är jäkligt tråkigt om den man söker sex med också har ett förhållande.
    då har 2 riktigt själviska personer träffats.

var ärlig ge alla en chans att välja oavsett om det svider.
    Läs om, läs rätt, försök förstå innebörden i det du läser.

Jag skrev:

Man kanske har ett mycket bra familjeliv, man har ömsesidig kärlek och en mycket bra relation...

men man saknar en för sig själv viktig del i livet.

Självklart skulle inget bli bättre i en sådan relation av att man säger så som du skriver.
    Du skrivet att man ska säga till sin partner:
    "...jag vill knulla med andra..."

På vilket sätt lyckas du inbilla dig själv att kärleken, relationen, närhet, tillgivenhet och sexliv skulle bli bättre av att man säger något sådant till sin partner?

Jag är för min del säker på att relationen och kärleken skulle bli sämre om man säger en sådan sak till partnern. 

Om du lyckas inbilla dig att det skulle förbättra något så får det stå för dig.

Du verkar lyckas inbilla dig själv att ärlighet och att låta alla välja själva alltid skulle lösa alla problem.
    Vilken låtsasvärld lever du i?

Om man har problem med t ex utebliven närhet och tillgivenhet,
    om man inte får chansen göra valet att få tillgång till detta i relationen,
    menar du då att ärlighet i sig på något automatisk sätt skulle trolla bort den bristen och saknaden i relationen?

Förklara gärna på ett begripligt sätt hur du menar att man i din låtsasvärld löser alla problem genom att bara använda din universallösning att vara ärlig och ge alla en chans att välja?
    Hur går det till och vad är det som gör att denna universallösning skulle fungera?
  • Anonym (M)
    Anonym (Varför skilja sig?) skrev 2024-06-05 07:27:00 följande:

Jag skrev:

Man kanske har ett mycket bra familjeliv, man har ömsesidig kärlek och en mycket bra relation...

Självklart skulle inget bli bättre i en sådan relation av att man säger så som du skriver.

På vilket sätt lyckas du inbilla dig själv att kärleken, relationen, närhet, tillgivenhet och sexliv skulle bli bättre av att man säger något sådant till sin partner?

Jag är för min del säker på att relationen och kärleken skulle bli sämre om man säger en sådan sak till partnern. 

Du verkar lyckas inbilla dig själv att ärlighet och att låta alla välja själva alltid skulle lösa alla problem.

menar du då att ärlighet i sig på något automatisk sätt skulle trolla bort den bristen och saknaden i relationen?

Förklara gärna på ett begripligt sätt hur du menar att man i din låtsasvärld löser alla problem genom att bara använda din universallösning att vara ärlig och ge alla en chans att välja?
    Hur går det till och vad är det som gör att denna universallösning skulle fungera?
    Så du vill göra valet åt din partner, du tycker inte din partner förtjänar att själv välja?

Din partner ska alltså ofrivilligt leva som en bedragen kvinna? Vem är du att bestämma det, tror du att det är vad hon vill?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Varför skilja sig?) skrev 2024-06-05 07:27:00 följande:

Jag skrev:

Om partner får reda på att det springs med andra. Vad händer då?
    Blir det en bra relation då?

ja det är en drömvärld att man säger vad man känner. För så är det inte.

hellre otrogen ta konsekvenser om det avslöjas.
    du lever i en dröm värld som tror det är bättre vara otrogen och låtsas det är okej så länge det hålls hemligt.
  • Anonym (U)
    Anonym (Social chameleon) skrev 2024-06-05 06:50:13 följande:
    "Jag var otrogen för att den andra parten såg mig och ville ha mig så oerhört mycket. De hade drömt om mig i flera år och njöt av sexet på ett sätt som jag faktiskt aldrig har upplevt. Mitt självförtroende höjdes oerhört av att någon uppskattar hur jag är och delar mina fantasier. Självklart kommer det att klinga av med tiden men just nu är det det mest spännande som hänt mig.

Sen har vi dig som inte ens verkar vilja ta i mig i vardagen längre, även om vi funkar bra i våra sysslor, kan sitta i soffan, gillar samma serier och kan ha en konversation om dagens nyheter eller hur vi ska inreda ett rum. Kanske att du kommer på en gång i månaden att man ska ha sex om det ska kallas för en relation. Du vill inte prova något nytt, det ska vara samma rutin varje gång och jag får aldrig leva ut vissa delar av min sexuella person."
    Och då gör man slut innan man är otrogen, givetvis. Om man är en adekvat funtad människa, alltså.
Svar på tråden Otrogen = Offer ???