Inlägg från: Anonym (Förvirrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förvirrad)

Otrogen = Offer ???

Jag förstår inte varför den som är otrogen ursäktar sig så mycket att det är den otrogne verkar vara offert.
    Om ett förhållande inte fungerar tar man inte tag i det. Man orkar inte. Partnern lyssnar inte. Vardagen har blivit tråkig.
    Men ?. Man orkar liva upp sig att tillfälligt eller inleda en relation med en tredje part.
    Jamen hen är så trevlig och omtänksam och attraktiv.
    Vi lyckades få till möten som var då underbara etc?.
    Då finns det mycket energi ????
    Men den tråkige mannen eller hushållerskan. Vill man inte störa för hen kan bli ledsen och sårad.
    Jag är så mycket gladare efter ett möte.
    När det avslöjas
    Förnekar, bara pratat, fikat, lunch.
    Du har inte varit närvarande. Jag känner mig inte älskad.
    Vi har bara träffats xxx gånger.
    Vi hade inte sex?.
    Så lite ansvar för hur man sårar andra kvinnor och män.
    Är jag konstig som ser det så här???
  • Svar på tråden Otrogen = Offer ???
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Försvarar sig) skrev 2024-06-04 14:07:15 följande:

Det kan ju helt enkelt vara så att man ljuger för att försvara sig och kanske lyckas behålla sin relation om man kan skylla ifrån sig och ljuga tillräckligt.

Om en otrogen är helt ärlig: "Varför jag vänstrade? Jo för att jag är en självisk kåt jävel och jag sätter mina egna behov först även om det sårar dig. Får jag chansen att vänstra med nån jag vill ha sex med igen så kommer jag ta den." 

Så kommer den otrogna bli dumpad direkt. Är han eller hon ärlig på det sättet är chansen minimal att behålla sin partner och kunna vänstra mot denne igen. Dessutom riskerar den otrogna ett rykte om att vara ett as vilket kan försvåra framtida relationer.

Men ljuger den otrogna, gaslightar, skyller ifrån sig så finns chansen att behålla partnern eller att en framtida partner har överseende. Så även ett riktigt dåligt försök att skylla ifrån sig är bättre än ärlighet. Den otrogna har inget att förlora på att försöka ursäkta sig men allt att förlora på att inte göra det.

Det var en enkel tydlig logisk tanke.
    Du är väldigt nära en verklig sanning.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Varför skilja sig?) skrev 2024-06-04 23:57:55 följande:
    Man kanske får allt man vill i relationen, förutom sex eller närhet eller tillgivenhet?

Man kanske har ett mycket bra familjeliv, man har ömsesidig kärlek och en mycket bra relation till barnen, man har ett ekonomiskt och materiellt utmärkt liv tillsammans i allt i övrigt, ett utmärkt liv som man verkligen slitit för tillsammans under många år för att lyckas få till,
    men man saknar en för en själv viktig del i livet.

Varför ska man då förstöra livet för barnen, skada familjen, sin partner och allt övrigt i livet, genom att skilja sig, när ingen av alla inblandade vill skilja sig?

Varför skulle man vara tvingad skilja sig och förstöra ett utmärkt äktenskap bara för att man t ex saknar intimitet och tillgivenhet?
    Men men men du skriver ett bra förhållande.
    Men saknar sexet. Är det då så bra??

vad händer om man sa det till sin partner.
    ?jag får inte det jag behöver av dig, så jag vill knulla med andra för få det jag behöver?.

kanske okej
    men finns risk att den andre inte vill ha det så.

om man inte vill förstöra det man har måste man välja. Vad är viktigast? Men var också ärlig mot den andra.

Om man nu vill ha mer typ öppet förhållande men berätta det för partnern.
    Då får denna också en chans att välja.

Man är 2 i ett förhållande båda har rätt till en åsikt.

kort och gott
    Det är tryggt ha en åsna och hushållerska som man delar vardagen med.

ps. Det är jäkligt tråkigt om den man söker sex med också har ett förhållande.
    då har 2 riktigt själviska personer träffats.

var ärlig ge alla en chans att välja oavsett om det svider.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Varför skilja sig?) skrev 2024-06-05 07:27:00 följande:
    Läs om, läs rätt, försök förstå innebörden i det du läser.

Jag skrev:

Man kanske har ett mycket bra familjeliv, man har ömsesidig kärlek och en mycket bra relation...

men man saknar en för sig själv viktig del i livet.

Självklart skulle inget bli bättre i en sådan relation av att man säger så som du skriver.
    Du skrivet att man ska säga till sin partner:
    "...jag vill knulla med andra..."

På vilket sätt lyckas du inbilla dig själv att kärleken, relationen, närhet, tillgivenhet och sexliv skulle bli bättre av att man säger något sådant till sin partner?

Jag är för min del säker på att relationen och kärleken skulle bli sämre om man säger en sådan sak till partnern. 

Om du lyckas inbilla dig att det skulle förbättra något så får det stå för dig.

Du verkar lyckas inbilla dig själv att ärlighet och att låta alla välja själva alltid skulle lösa alla problem.
    Vilken låtsasvärld lever du i?

Om man har problem med t ex utebliven närhet och tillgivenhet,
    om man inte får chansen göra valet att få tillgång till detta i relationen,
    menar du då att ärlighet i sig på något automatisk sätt skulle trolla bort den bristen och saknaden i relationen?

Förklara gärna på ett begripligt sätt hur du menar att man i din låtsasvärld löser alla problem genom att bara använda din universallösning att vara ärlig och ge alla en chans att välja?
    Hur går det till och vad är det som gör att denna universallösning skulle fungera?
    Om partner får reda på att det springs med andra. Vad händer då?
    Blir det en bra relation då?

ja det är en drömvärld att man säger vad man känner. För så är det inte.

hellre otrogen ta konsekvenser om det avslöjas.
    du lever i en dröm värld som tror det är bättre vara otrogen och låtsas det är okej så länge det hålls hemligt.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Social chameleon) skrev 2024-06-06 19:11:34 följande:
    Om partnern i en allmän diskussion kring ämnet sagt att de inte skulle vilja veta, varför skulle den otrogna då berätta?

Don't ask- don't tell är en princip som tillämpats av många par genom historien.

Hur många pratar om detta bara sådär i allmän diskussion???

om jag är otrogen vill du veta det då??

om jag fått frågan bara så där allmänt.
    hade jag frågat vad fan händer??
    tänker du vara otrogen??
    har du varit otrogen??

nej du jag tror inte många svarat
    om man vill eller inte vill veta

frågan har nog ett annat ämne innan

kan vi ha ett öppet förhållande??

Don't ask- don't tell

Då pratar man inte otrohet.
    Det handlar om öppet förhållande där det är okej man knullar andra.

tyvärr tycker jag du letar ursäkter att det är okej vara otrogen förutsätter man blir förlåten.

Fråga till dig.
    är det okej med dig om du blev bedragen?

Det är du som upptäcker att du blivit bedragen i typ 2-3 år 2 gånger i veckan ca 70 gånger på år knullar din partner med någon annan.
    för du kan inte knulla lika bra.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Social chameleon) skrev 2024-06-07 06:57:35 följande:
    Det finns förvisso de som inte kan tala om sin ekonomi och efter 7 år inte vet vad mannen har i lön eller att han aldrig tänker vabba heller, men jag tror att de som har framåtriktat tänkande tar upp alla dessa viktiga saker vid något tillfälle innan man tar beslutet att leva livet ihop.
    Hallå ????!

Jag tror inte man tar upp och ämnet att vara otrogen om man vill veta eller inte när man pratar om att leva tillsammans.

Du borde inse hur sjukt samtalet blir då.

?Du nu när vi flyttar tillsamans och gifter oss. Hur tänker vi om jag vill knulla med någon annan för jag inte ger mig tillfredställande behov av sex. Vill du veta om jag är otrogen??

Tror du är vanligt samtal med framåtriktade personer?

Om är framåtriktad blir det inte att leva tillsammans.
    Vem vill ge sig in i ett förhållande med denna start.

Fattar inte att du ens kan ha detta som en åsikt.
    Sjukt.
Svar på tråden Otrogen = Offer ???