• Anonym (Punktpunktpunkt)

Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist

Idag fick min sambo helt plötsligt svåra smärtor i magen. Han är inte den som gnäller för ingenting, utan han hade RIKTIGT ont. Han låg på golvet i fosterställning och kunde inte stå upp. Han har tidigare haft tarmvred så självklart blev jag orolig. Vi bor en bra bit från närmsta akutmottagning, ringde 1177 där körtiderna var cirka 40 minuter. efter en stund när jag märkte att sambons smärta bara blev värre, la jag på, och ringde istället 112. 

Jag förklarade att han knappt var kontaktbar, och vrider sig av smärta. Tjejen på 112 säger då att dom inte har några tillgängliga ambulanser, så vi får åka in själva. Vilket vi gör. Efter mycket hårt kämpande att få in honom i bilen utan att förvärra smärtan var vi påväg. Men eftersom vi har en bra bit till akutmottagningen så blev hans besvär liiite mildare under resan, men han hade fortfarande extremt ont.

Vi kommer fram, där det tas blodprov på en brits i korridoren (där tjejen sätter nålen rakt i hans tatuering, vilket man absolut inte ska göra, och han har bara tatueringar på en arm), och sen får han ta kissprov för att kolla eventuellt njursten eller liknande antar jag, sen får han sitta i ett väntrum i 5 timmar med denna smärta. Inne på akuten satt en dam som hade väntat i över 8 timmar. Så efter 5 timmar kommer läkaren fram till honom och säger att det rullar in folk hela tiden, så dom hinner liksom inte med honom. Läkaren säger att han får göra som han vill, om han vill vänta vidare- eller åka hem och boka en ny tid på vårdcentralen, men man märkte tydligt på läkaren att han försökte få oss att åka hem. Som tur var avtog smärtan lite mer och mer med tiden han satt där, men ändå.
    sen ser vi att läkaren skrivit i min sambos journal att han avvikit från akuten, och råds till att ta kontakt till någon annan läkare. 

Dom vet alltså inte vad felet är, dom vet inte om han får äta mat, dom vet inte om det var något farligt. 

Jag upplever detta som en helt sjuk situation. Ska man verkligen behöva ta blodprov framför andra i korridoren? Och ännu värre, ska man verkligen behöva åka hem med smärtor utan att veta vad felet är? tänk om det hade varit tarmvred IGEN Och han faktiskt dött väl hemma? 

Väntrummet var dessutom fullt, av människor som har hela släkten med sig (ni fattar vad jag menar) men också full av folk som hade ont och fick sitta där i timmar ändå. Jag är så frustrerad att jag behöver få skriva av mig. Är ledsen, besviken och faktiskt arg på hur samhället ser ut idag. 

• Svar på tråden Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist
  • Anonym (Mvh)
    Anonym (J) skrev 2024-05-26 10:57:38 följande:
    Ja, man skall absolut ta buksmärtor på allvar och det var bra att de sökte på akuten. 
    Däremot är det meningslöst att göra en utredning för buksmärtor som gått över.

Har han inte ont nu är det inte tarmvred (längre?), eller blindtarmen. Visst kan det ha varit gallsten eller njursten, men bättre då att utreda om smärtorna kommer tillbaka. 
    Skall han till vårdcentral för att utreda om han hade förstoppning igår?
    Det är inte meningslöst att utreda buksmärtor som gått över. Det kan ändå betyda att det är något som behöver göras något åt, även om man inte har ont hela tiden.

Jag åkte själv in akut med svåra smärtor i buken. Detta utreddes när jag mådde bra igen och det visade sig att jag hade svår inflammation i gallblåsan så den behövde opereras bort. Jag hade alltså inte ont när detta upptäcktes.

Eftersom de inte vet vad smärtan beror på så tycker jag att de ska gå till VC oavsett ont nu eller inte. De kan känna och klämma på magen och ta prover. Om det inte visar något så är det ju bra. Men det kan ju också vara så att de vill skicka remiss till ultraljud eller röntgen. 
  • Anonym (Py)
    Anonym (J) skrev 2024-05-26 11:14:28 följande:
    Ja, men han gick väl till vårdcentralen för att han fortfarande hade ont?
    Jag pratar om smärtor som gått över. 
    Nej, han gick till VC för att han haft ont och hade feber.
    Anonym (J) skrev 2024-05-26 10:57:38 följande:
    Ja, man skall absolut ta buksmärtor på allvar och det var bra att de sökte på akuten. 
    Däremot är det meningslöst att göra en utredning för buksmärtor som gått över.

Har han inte ont nu är det inte tarmvred (längre?), eller blindtarmen. Visst kan det ha varit gallsten eller njursten, men bättre då att utreda om smärtorna kommer tillbaka. 
    Skall han till vårdcentral för att utreda om han hade förstoppning igår?
    Nu hade han ju ett liknande fall förra veckan, där det dock gick över mycket snabbare och inte gjorde lika ont som igår, då var han tvungen att stanna efter vägen.

läkaren bad oss boka in en tid för det, då måste vi göra det. Man kan inte gå och vänta på att det ska göra ont igen, eftersom vårdcentralen inte har tid när som helst kommer det aldrig gå att tajma in det.
  • Anonym (591)
    Anonym (Mvh) skrev 2024-05-26 07:50:04 följande:

Skyll på politikerna och alla neddragningar, inte på den stackars ssk som råkade sätta en nål i en tatuering eller på läkaren som stressat råkade diktera att han avvikit.

Förstår att det är en skitjobbig situation men skulden måste läggas där den hör hemma, och det är inte på sjukvårdspersonalen som jobbar skiten ur sig rentav.

Fundera på vart alla pengar tar vägen, som tidigare las på sjukvård.

De privata vårdbolagen måste fylla sina fickor på vägen.

Helt sinnessjukt!
  • Anonym (Patientnämnden)

Imorgon kontaktar han patientnämnden. Det är ett bra sätt att påvisa fel och brister som uppstått i sjukvården. De tar inte ställning till något fall varken för vårdgivare eller patient, men de kan påvisa att det behövs fler resurser med mera. 

Men, ja, buksmärta kan vara farligt, förhoppningsvis indikerade inte blovproverna på något. Fick själv blindtarmsinflammation och blev inlagd för något år sedan, fick veta i efterhand att det gått fort och var rätt illa så jag förstår er precis!

En annan tanke om det inte är tarmvred - det är inte gallan? Det är överjävligt men inte farligt på samma sätt. 

Ett tips till din sambo är att dokumentera sina smärtor och livet runt omkring. Jag har även haft gallproblem och en läkare på vårdcentralen som tyckte att det "inte var så farligt". Jag dokumenterade allt jag åt, mat jag reagerade på, när smärtorna kom, styrka på en smärtskala 1-10, vad jag gjorde åt smärtan, när den avtog (hur lång tid) och så vidare. Lade in allt i ett dokument i dator i datumordning och lämnade in på vårdcentralen. Det tog skruv, en timma efter dokumenten var inlämnade så hade jag en tid bokad för att få medicin och remiss till operation.

Tyvärr måste man ibland som patient påvisa för läkaren hur man mår för att få in en fot på vårdcentralen. Det är inte det man orkar som sjuk så förhoppningsvis kan man ta hjälp av en nära anhörig istället. 

Krya på sambon och hoppas det blir bättre snart. 

• Anonym (val)

Varför skulle sköterskan inte sätta infart i armen din man har tatuerat? 

Sedan satt han inte direkt där utan åtgärd utan de tog blodprover och urinprover. De skickade inte heller hem er utan förklarade alternativen så att ni själva kunde avgöra ifall ni ville vänta eller hellre åka hem och utreda vidare på vårdcentralen. Ni valde att åka hem då han inte längre mådde så dåligt verkar det som. 

• Anonym (Isa)

Man blir inte hemskickad om man är riktigt akut sjuk alls. Då släpper dom inte hem en i första taget kan jag lova!?

Man blir hemskickad om man inte är akut sjuk..Och det är väl bara bra att folk som inte är dödssjuka skickas hem..eller vidare till VC.

Ingen som håller på att dö blir skickad hem eller till VC..

Kanske därför det kallas akuten, eller? Det är till för akut sjuka människor som håller på att dö.. Inte såna som klagar högst..

Om hans prover hade visat på något större fel som kunde ha varit livshotande så hade dom aldrig skickat hem honom alls..Han överdriver som alla karlar gör när dom får lite oooont..

• Anonym (B)
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-26 22:40:42 följande:

Man blir inte hemskickad om man är riktigt akut sjuk alls. Då släpper dom inte hem en i första taget kan jag lova!?

Man blir hemskickad om man inte är akut sjuk..Och det är väl bara bra att folk som inte är dödssjuka skickas hem..eller vidare till VC.

Ingen som håller på att dö blir skickad hem eller till VC..

Kanske därför det kallas akuten, eller? Det är till för akut sjuka människor som håller på att dö.. Inte såna som klagar högst..

Om hans prover hade visat på något större fel som kunde ha varit livshotande så hade dom aldrig skickat hem honom alls..Han överdriver som alla karlar gör när dom får lite oooont..

Haha du skrev typ exakt samma sak i varje stycke. 
  • Anonym (Isa)
    Anonym (B) skrev 2024-05-26 22:45:40 följande:
    Haha du skrev typ exakt samma sak i varje stycke. 
    Ja för att det verkar ju behövas upprepas. 
    Då många verkar tro att akutsjukhusen är till för annat än om du håller på att dö.

Om man är på akuten och börjar må bättre så behöver man ju inte stanna och ta upp plats för någon som verkligen behöver hjälp för att inte dö.

Det skulle ju vara ännu sämre sjukvård i sverige om dom tog in patienter efter tur och ordning och inte efter vem som mest behövde hjälp..
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-26 23:23:41 följande:
    Ja för att det verkar ju behövas upprepas. 
    Då många verkar tro att akutsjukhusen är till för annat än om du håller på att dö.

Om man är på akuten och börjar må bättre så behöver man ju inte stanna och ta upp plats för någon som verkligen behöver hjälp för att inte dö.

Det skulle ju vara ännu sämre sjukvård i sverige om dom tog in patienter efter tur och ordning och inte efter vem som mest behövde hjälp..

Men snälla människa, dom fick inte provsvaren före dom bad honom åka hem, så dina argument här är värdelösa. Jag är själv undersköterska med fina betyg inom just sjukvård, där vi pratat mycket om skillnader på akutfall och vcfall, och vet precis när det är läge att åka in eller inte. och för din information- om någon vrider sig av smärta, svettas, kräks, näst intill svimmar av emellanåt och är okontaktbar så är det faktiskt god tid för att ta saker på allvar.

Att det blev bättre med tiden gör inte problemet mindre? Det satt en dam i samma väntrum där dom misstänkte att hennes blindtarm var i fara, vet du hur länge hon hade fått vänta? 6 timmar. Och jo, det har faktiskt hänt flertal gånger att sjukvården skickat hem folk som senare dött av samma orsak. Jag vet till och med om barn som inte fått hjälpen dom skulle fått, som idag inte finns längre just av den anledningen. 

Jag anser faktiskt att du är en riktigt vidrig människa som tar förgivet att hans besvär inte var allvarliga nog. Vad vet du om det? Du var inte på plats, du kände ingenting, du läser bara en snabbskriven text. Tjejen vi pratade med på 112 beskrev hans besvär som akuta och bad oss åka in av en anledning. Att du inte gör det skiter jag fullständigt i. Men förminska aldrig någon annan på det sättet igen, det är bara äckligt gjort. 

Svar på tråden Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist