Anonym (Isa) skrev 2024-06-03 23:53:36 följande:
Känslokalla attityd? Jag är bara realistisk. Sen är min erfarenhet av akuten en helt annan än TS och många andras här verkar det som. .
Jag tycker akutläkare, sjuksköterskor, osv alltid gjort så gott dom kan på akuten gällande mig och gällande andra patienter jag pratat med under tiden jag var inlagd.Och det var ju i ngr månader....Iaf så funkar akuten där jag bor..Här får folk som behöver det hjälp snabbt.
Sen så tycker jag inte det är något fel att åka in till akuten om man mår skit..Klart man kan söka akut om man mår så dåligt..Det jag menar var fel var att skylla på läkaren för att han hade sagt att TS man kunde åka hem när han väl mådde bättre..
Jag tycker TS klagar lite väl mycket på själva läkarna och sjuksköterskorna som bara gör sitt jobb..Som är väldigt stressigt på en akut..
Vad ska läkarna göra åt att det finns för få läkare..Det är väl inget konstigt att man får vänta på en akut om man inte kommer in och är dödssjuk..Då hamnar du först i kön..
Men ni skulle vilja ha det som så att den som kommer in först ska få hjälp först.. även om det är mindre farligt så ska dom ta patienter i tur och ordning efter dom har kommit in och inte efter hur sjuka dom är eller?
Jag tycker det är känslokallt att låta folk dö bara för att man ska gå i turordning., men ni kanske ni skulle tycka annorlunda om ni kom in med ett barn som höll på att dö..men hen fick vänta sist i kön..För att andra mindre sjuka hade kommit in tidigare och då ska dom självklart enligt er få gå före..för dom hade ju väntat i flera timmar..
Fast då skulle ni ju bli förbannade på att läkaren lät erat barn dö för att han behandlade en patient som TS man med magknip först. Eller ni kanske inte skulle bry er om såna petitesser som att förlora ett barn..
Sjukvården kanske kan verka kass för en person som inte är riktigt sjuk och som har "klippkort" på akuten..
Hypokondriker brukar dom alltid skicka hem....Vilket inte är mer än rätt..
Nu kan ju inte TS man ha varit så jäkla sjuk..after all..Alltså en hypokondriker.. inte undra på att inte TS har skrivit vad som hände med han...För som sagt OM han hade varit det så skulle inte läkaren ens föreslå att han kunde åka hem..
Dessutom det största beviset på att det inte var så farligt trots allt visar ju TS man själv genom att gå med på att åka hem.
Det är jättefint att du verkar ha en så positiv syn på människorna inom vården som i 99% av fallen är bra människor som gör så gott de kan. Det är frustrerande när du sliter sönder dig, knappt kunnat dricka vatten på 8 timmar och så kommer någon upprörd patient/anhörig och tar ut sin frustration på dig för att de fått vänta länge.
Som sagt håller jag med om att TS verkar ta ut sina frustrationer på personalen som jag inte kan se har gjort något som helst fel utifrån sina förutsättningar.
MEN.. Det hjälper knappast oss eller någon annan när du sitter och skrattar åt, förminskar och kallar TS man för mansbebis för att han åkte in akut för ett väldigt reellt akut symtom. Att symtomen lättade upp eller försvann betyder inte att det val fel att åka in eller att dem överdrev eller att det var mindre rimligt att vara rädd just då. Med hans symtom skulle han ha åkt in. Med hans symtom är det fullt rimligt att man känner sig frustrerad, bortglömd och rädd när man bara får sitta i smärtor i 5 timmar i väntrummet. TS må vända sina frustrationer åt fel håll och det kan vi påpeka men glöm inte bort att detta är en rädd och frustrerad människa som bara var orolig över att behöva se någon hon älskar i smärta.
Det gäller att hålla isär saker. TS man gjorde rätt som åkte in, det är förklarligt att TS var rädd, TS tar ut detta på fel ställe och personalen gjorde inget fel utifrån sina förutsättningar, självklart måste personalen fokusera på mer akuta patienter med de resurser de har, men det är något fel på systemet när detta är ett standardbesök på akuten i Sverige för vi kan göra bättre. Du gör många bra poänger men sedan sitter du och skrattar åt TS man och kallar honom mansbebis, då övergår det till känslokall.
Sedan ska vi ha det väldigt klart att svårt sjuka människor absolut har skickats hem från akuter, med både allvarlig skada och dödsfall till följd. Men ja gissningsvis hade personalen gjort en bedömning att TS man inte var extremt akut/allvarligt och kunde vänta. Därför presenterade de verkligheten för TS och hennes man att de kommer få vänta länge och att alternativet finns att åka hem och söka vård på en mindre akut insats dagen efter om de föredrog det.