• Anonym (Punktpunktpunkt)

Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist

Idag fick min sambo helt plötsligt svåra smärtor i magen. Han är inte den som gnäller för ingenting, utan han hade RIKTIGT ont. Han låg på golvet i fosterställning och kunde inte stå upp. Han har tidigare haft tarmvred så självklart blev jag orolig. Vi bor en bra bit från närmsta akutmottagning, ringde 1177 där körtiderna var cirka 40 minuter. efter en stund när jag märkte att sambons smärta bara blev värre, la jag på, och ringde istället 112. 

Jag förklarade att han knappt var kontaktbar, och vrider sig av smärta. Tjejen på 112 säger då att dom inte har några tillgängliga ambulanser, så vi får åka in själva. Vilket vi gör. Efter mycket hårt kämpande att få in honom i bilen utan att förvärra smärtan var vi påväg. Men eftersom vi har en bra bit till akutmottagningen så blev hans besvär liiite mildare under resan, men han hade fortfarande extremt ont.

Vi kommer fram, där det tas blodprov på en brits i korridoren (där tjejen sätter nålen rakt i hans tatuering, vilket man absolut inte ska göra, och han har bara tatueringar på en arm), och sen får han ta kissprov för att kolla eventuellt njursten eller liknande antar jag, sen får han sitta i ett väntrum i 5 timmar med denna smärta. Inne på akuten satt en dam som hade väntat i över 8 timmar. Så efter 5 timmar kommer läkaren fram till honom och säger att det rullar in folk hela tiden, så dom hinner liksom inte med honom. Läkaren säger att han får göra som han vill, om han vill vänta vidare- eller åka hem och boka en ny tid på vårdcentralen, men man märkte tydligt på läkaren att han försökte få oss att åka hem. Som tur var avtog smärtan lite mer och mer med tiden han satt där, men ändå.
    sen ser vi att läkaren skrivit i min sambos journal att han avvikit från akuten, och råds till att ta kontakt till någon annan läkare. 

Dom vet alltså inte vad felet är, dom vet inte om han får äta mat, dom vet inte om det var något farligt. 

Jag upplever detta som en helt sjuk situation. Ska man verkligen behöva ta blodprov framför andra i korridoren? Och ännu värre, ska man verkligen behöva åka hem med smärtor utan att veta vad felet är? tänk om det hade varit tarmvred IGEN Och han faktiskt dött väl hemma? 

Väntrummet var dessutom fullt, av människor som har hela släkten med sig (ni fattar vad jag menar) men också full av folk som hade ont och fick sitta där i timmar ändå. Jag är så frustrerad att jag behöver få skriva av mig. Är ledsen, besviken och faktiskt arg på hur samhället ser ut idag. 

• Svar på tråden Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist
  • Anonym (mosse)

Det är väl tyvärr så verkligheten ser ut på många akutmottagningar. Är många som inte ens bryr sig i att ringa varken 112 eller 1177 eller vänta på kontakt till vårdcentralen utan åker in ändå, för besvär som kunnat vänta någon dag (nu menar jag inte att ni hör till dem !). 

De prioriterar ju alltid patienter som kommer in, och det kan tyvärr betyda att kommer någon som är högre prio får man vänta.

Det ihop med en sjukt ansträngd vårdapparat som politiker tycker går att skära i ännu mer av någon förbannad anledning.

Skulle råda dig att höra av dig till läkaren som journalförde detta eller ta detta med någon Patientnämnd, berätta om din situation och allt som hände, de kan mer om rättigheter och se om något gjorts fel i ert fall.

• Aliona

Ja, det är så det ser ut i svenska sjukvården. Det är helt oacceptabelt för ett land som Sverige, och inget händer trots att det går år efter år, val efter val. 

• Anonym (Sum)

Hur mår din pojkvän nu?

• Anonym (D)

Jag är ledsen, men vi har ingen sjukvård i Sverige, bara sjuk vård. 
    Det är fel från läkarnivå och upp till organisationsnivå. 

• Anonym (Mvh)

Skyll på politikerna och alla neddragningar, inte på den stackars ssk som råkade sätta en nål i en tatuering eller på läkaren som stressat råkade diktera att han avvikit.

Förstår att det är en skitjobbig situation men skulden måste läggas där den hör hemma, och det är inte på sjukvårdspersonalen som jobbar skiten ur sig rentav.

Fundera på vart alla pengar tar vägen, som tidigare las på sjukvård.

• Anonym (J)

Som jag förstår det blev han bättre och hade inte så ont när ni åkte hem.
    Det är mycket möjligt att det inte skulle gå att ta reda på vad som hände, utan det viktiga är att det gick över.
    När han inte har ont längre behöver han inte vara på sjukhuset. 

Tarmvred gör ont, men man dör inte bara helt plötsligt.

• Anonym (Mvh)
    Anonym (J) skrev 2024-05-26 10:03:05 följande:

Som jag förstår det blev han bättre och hade inte så ont när ni åkte hem.
    Det är mycket möjligt att det inte skulle gå att ta reda på vad som hände, utan det viktiga är att det gick över.
    När han inte har ont längre behöver han inte vara på sjukhuset. 

Tarmvred gör ont, men man dör inte bara helt plötsligt.

Buksmärtor bör man alltid ta på allvar om man har så ont, men det behöver inte alltid vara att man måste stanna på akuten.

till ts: Jag råder er ts att söka till VC imorgon för eventuell utredning. Det finns så många orsaker där tarmvred såklart kan vara en av dem, men också till exempel njursten, gallsten, blindtarmen, förstoppning osv. Även om han inte har ont mer så följ upp.

• Anonym (J)
    Anonym (Mvh) skrev 2024-05-26 10:10:10 följande:

Buksmärtor bör man alltid ta på allvar om man har så ont, men det behöver inte alltid vara att man måste stanna på akuten.

till ts: Jag råder er ts att söka till VC imorgon för eventuell utredning. Det finns så många orsaker där tarmvred såklart kan vara en av dem, men också till exempel njursten, gallsten, blindtarmen, förstoppning osv. Även om han inte har ont mer så följ upp.

Ja, man skall absolut ta buksmärtor på allvar och det var bra att de sökte på akuten. 
    Däremot är det meningslöst att göra en utredning för buksmärtor som gått över.

Har han inte ont nu är det inte tarmvred (längre?), eller blindtarmen. Visst kan det ha varit gallsten eller njursten, men bättre då att utreda om smärtorna kommer tillbaka. 
    Skall han till vårdcentral för att utreda om han hade förstoppning igår?
  • Anonym (Py)
    Anonym (J) skrev 2024-05-26 10:57:38 följande:
    Ja, man skall absolut ta buksmärtor på allvar och det var bra att de sökte på akuten. 
    Däremot är det meningslöst att göra en utredning för buksmärtor som gått över.

Har han inte ont nu är det inte tarmvred (längre?), eller blindtarmen. Visst kan det ha varit gallsten eller njursten, men bättre då att utreda om smärtorna kommer tillbaka. 
    Skall han till vårdcentral för att utreda om han hade förstoppning igår?
    Det ska man inte vara säker på. Min man mådde betydligt bättre när blindtarmen brustit och avbröt tankarna på att åka in akut och gick till VC istället. Först dagen efter ringde läkaren och meddelade att infektionsprovet var skyhögt och att han borde åka in vilket han då gjorde.
  • Anonym (J)
    Anonym (Py) skrev 2024-05-26 11:02:18 följande:
    Det ska man inte vara säker på. Min man mådde betydligt bättre när blindtarmen brustit och avbröt tankarna på att åka in akut och gick till VC istället. Först dagen efter ringde läkaren och meddelade att infektionsprovet var skyhögt och att han borde åka in vilket han då gjorde.
    Ja, men han gick väl till vårdcentralen för att han fortfarande hade ont?
    Jag pratar om smärtor som gått över. 
Svar på tråden Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist