Inlägg från: Anonym (Mvh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mvh)

Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist

Skyll på politikerna och alla neddragningar, inte på den stackars ssk som råkade sätta en nål i en tatuering eller på läkaren som stressat råkade diktera att han avvikit.

Förstår att det är en skitjobbig situation men skulden måste läggas där den hör hemma, och det är inte på sjukvårdspersonalen som jobbar skiten ur sig rentav.

Fundera på vart alla pengar tar vägen, som tidigare las på sjukvård.

• Anonym (Mvh)
    Anonym (J) skrev 2024-05-26 10:03:05 följande:

Som jag förstår det blev han bättre och hade inte så ont när ni åkte hem.
    Det är mycket möjligt att det inte skulle gå att ta reda på vad som hände, utan det viktiga är att det gick över.
    När han inte har ont längre behöver han inte vara på sjukhuset. 

Tarmvred gör ont, men man dör inte bara helt plötsligt.

Buksmärtor bör man alltid ta på allvar om man har så ont, men det behöver inte alltid vara att man måste stanna på akuten.

till ts: Jag råder er ts att söka till VC imorgon för eventuell utredning. Det finns så många orsaker där tarmvred såklart kan vara en av dem, men också till exempel njursten, gallsten, blindtarmen, förstoppning osv. Även om han inte har ont mer så följ upp.

• Anonym (Mvh)
    Anonym (J) skrev 2024-05-26 10:57:38 följande:
    Ja, man skall absolut ta buksmärtor på allvar och det var bra att de sökte på akuten. 
    Däremot är det meningslöst att göra en utredning för buksmärtor som gått över.

Har han inte ont nu är det inte tarmvred (längre?), eller blindtarmen. Visst kan det ha varit gallsten eller njursten, men bättre då att utreda om smärtorna kommer tillbaka. 
    Skall han till vårdcentral för att utreda om han hade förstoppning igår?
    Det är inte meningslöst att utreda buksmärtor som gått över. Det kan ändå betyda att det är något som behöver göras något åt, även om man inte har ont hela tiden.

Jag åkte själv in akut med svåra smärtor i buken. Detta utreddes när jag mådde bra igen och det visade sig att jag hade svår inflammation i gallblåsan så den behövde opereras bort. Jag hade alltså inte ont när detta upptäcktes.

Eftersom de inte vet vad smärtan beror på så tycker jag att de ska gå till VC oavsett ont nu eller inte. De kan känna och klämma på magen och ta prover. Om det inte visar något så är det ju bra. Men det kan ju också vara så att de vill skicka remiss till ultraljud eller röntgen. 
  • Anonym (Mvh)
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-01 18:53:29 följande:

Vad hände med din akut sjuka man då.

Dog han som du TS trodde att han skulle göra av sina hemska symptom? Jag tror ju att han lever och att du har insett att han bara överdrev som dom flesta karlar gör när dom har ont någonstans.

Om han dog eller blev inlagd på IVA så hade du TS rätt, men om han ff lever och dessutom är hemma så har jag rätt haha att det var ju bara gnäll över lite magknip..

Om man är sjuk på riktigt så får man hjälp på akuten (iaf där jag bor) och dom skickar fan i mig inte hem en då.

Enda anledningen till att dom skulle skicka hem någon är för att personen inte är så jäkla sjuk när allt kommer till kritan.

Hur dom kan se det är ju bara delvis genom prover, men det är inte det enda sättet som avgör om läkarna tycker någon kan åka hem eller inte.

Om en person söker för diffusa magsmärtor, (inte samma sak som om en person har brutit handleden tex- där dom måste operera) men mår bättre och bättre så att dom själva kan GÅ och även prata obehindrat med läkaren avgör ju också om läkaren tycker att man kan åka hem eller inte..

Eller egentligen så var han ju inte alls tvungen att åka hem, men eftersom han inte mådde så dåligt så valde din man att åka hem.
    Hade han mått skit så hade han inte ens kunnat åka hem.

Sorry to say TS, men din man lurar dig big time för 2a eller 10e gången och han verkar inte vara någon du kan lita på.

Det händer ju dock då och då att människor skickas hem från akuten och dör hemma pga att läkarna trodde att det inte var något allvarligt.

Buksmärta som man inte vet vad det är SKA man söka för, då det kan vara allvarligt och livshotande.

Som patient vet man ju inte vad det är när man åker in och det är väl ganska självklart att man kan vara orolig över att bli hemskickad när läkarna inte vet vad det var?

Jag har som sagt åkt in för magsmärtor till skuten några gånger i mitt liv och har tvingats till operation men det är klart, jag skulle varit hemma istället och struntat i att söka vård? Eftersom det inte var livshotande så här i efterhand menar du.
Svar på tråden Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist