• Anonym (J)

Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist

Som jag förstår det blev han bättre och hade inte så ont när ni åkte hem.
    Det är mycket möjligt att det inte skulle gå att ta reda på vad som hände, utan det viktiga är att det gick över.
    När han inte har ont längre behöver han inte vara på sjukhuset. 

Tarmvred gör ont, men man dör inte bara helt plötsligt.

• Anonym (J)
    Anonym (Mvh) skrev 2024-05-26 10:10:10 följande:

Buksmärtor bör man alltid ta på allvar om man har så ont, men det behöver inte alltid vara att man måste stanna på akuten.

till ts: Jag råder er ts att söka till VC imorgon för eventuell utredning. Det finns så många orsaker där tarmvred såklart kan vara en av dem, men också till exempel njursten, gallsten, blindtarmen, förstoppning osv. Även om han inte har ont mer så följ upp.

Ja, man skall absolut ta buksmärtor på allvar och det var bra att de sökte på akuten. 
    Däremot är det meningslöst att göra en utredning för buksmärtor som gått över.

Har han inte ont nu är det inte tarmvred (längre?), eller blindtarmen. Visst kan det ha varit gallsten eller njursten, men bättre då att utreda om smärtorna kommer tillbaka. 
    Skall han till vårdcentral för att utreda om han hade förstoppning igår?
  • Anonym (J)
    Anonym (Py) skrev 2024-05-26 11:02:18 följande:
    Det ska man inte vara säker på. Min man mådde betydligt bättre när blindtarmen brustit och avbröt tankarna på att åka in akut och gick till VC istället. Först dagen efter ringde läkaren och meddelade att infektionsprovet var skyhögt och att han borde åka in vilket han då gjorde.
    Ja, men han gick väl till vårdcentralen för att han fortfarande hade ont?
    Jag pratar om smärtor som gått över. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Punktpunktpunkt) skrev 2024-05-27 05:26:46 följande:

Men snälla människa, dom fick inte provsvaren före dom bad honom åka hem, så dina argument här är värdelösa. Jag är själv undersköterska med fina betyg inom just sjukvård, där vi pratat mycket om skillnader på akutfall och vcfall, och vet precis när det är läge att åka in eller inte. och för din information- om någon vrider sig av smärta, svettas, kräks, näst intill svimmar av emellanåt och är okontaktbar så är det faktiskt god tid för att ta saker på allvar.

Att det blev bättre med tiden gör inte problemet mindre? Det satt en dam i samma väntrum där dom misstänkte att hennes blindtarm var i fara, vet du hur länge hon hade fått vänta? 6 timmar. Och jo, det har faktiskt hänt flertal gånger att sjukvården skickat hem folk som senare dött av samma orsak. Jag vet till och med om barn som inte fått hjälpen dom skulle fått, som idag inte finns längre just av den anledningen. 

Jag anser faktiskt att du är en riktigt vidrig människa som tar förgivet att hans besvär inte var allvarliga nog. Vad vet du om det? Du var inte på plats, du kände ingenting, du läser bara en snabbskriven text. Tjejen vi pratade med på 112 beskrev hans besvär som akuta och bad oss åka in av en anledning. Att du inte gör det skiter jag fullständigt i. Men förminska aldrig någon annan på det sättet igen, det är bara äckligt gjort. 

Det är klart de hade provsvaren om ni väntade 5 timmar efter att proverna tagits. 

Att vänta 6 timmar med blindtarmsinflammation är normalt. Om den skall opereras brukar prioriteten vara inom 24 timmar.

Ingen säger att det var fel av er att åka in. 
    Ni fick valet att stanna kvar eller åka hem och valde då att åka hem för att han mådde bättre. Ni hade kunnat stanna om ni valt det.
  • Anonym (J)
    Cathariiina skrev 2024-05-27 15:02:13 följande:

Ja, TS, det har blivit för bedrövligt. Så här blir det när man utökar folkmängden okontrollerat, utan att först ha byggt upp alla system i välfärden (vård, skola, omsorg, soc, polis, rättsväsende o.s.v.) så att de kan ta emot inströmningen.

Hur bråttom det är att operera beror på hur nära den är att spricka. Men det enda vettiga är att operera på en gång. Finns inga fördelar med att vänta och riskera att den spricker, för gör den det så får man ut varmaterial i hela bukhålan, vilket brukar leda till bukhinneinflammation (som är mycket smärtsamt). Hinner infektionen ut i blodbanan innan antibiotika sätts in, så kallas det "sepsis" och detta är ett livshotande tillstånd Det kan även bli sammanväxningar i bukhålan efteråt, som kan orsaka tarmvred (och för kvinnor även andra problem relaterade till graviditet och barnafödande). 
    Är du kirurg? 
Svar på tråden Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist