• Anonym (Punktpunktpunkt)

Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist

Idag fick min sambo helt plötsligt svåra smärtor i magen. Han är inte den som gnäller för ingenting, utan han hade RIKTIGT ont. Han låg på golvet i fosterställning och kunde inte stå upp. Han har tidigare haft tarmvred så självklart blev jag orolig. Vi bor en bra bit från närmsta akutmottagning, ringde 1177 där körtiderna var cirka 40 minuter. efter en stund när jag märkte att sambons smärta bara blev värre, la jag på, och ringde istället 112. 

Jag förklarade att han knappt var kontaktbar, och vrider sig av smärta. Tjejen på 112 säger då att dom inte har några tillgängliga ambulanser, så vi får åka in själva. Vilket vi gör. Efter mycket hårt kämpande att få in honom i bilen utan att förvärra smärtan var vi påväg. Men eftersom vi har en bra bit till akutmottagningen så blev hans besvär liiite mildare under resan, men han hade fortfarande extremt ont.

Vi kommer fram, där det tas blodprov på en brits i korridoren (där tjejen sätter nålen rakt i hans tatuering, vilket man absolut inte ska göra, och han har bara tatueringar på en arm), och sen får han ta kissprov för att kolla eventuellt njursten eller liknande antar jag, sen får han sitta i ett väntrum i 5 timmar med denna smärta. Inne på akuten satt en dam som hade väntat i över 8 timmar. Så efter 5 timmar kommer läkaren fram till honom och säger att det rullar in folk hela tiden, så dom hinner liksom inte med honom. Läkaren säger att han får göra som han vill, om han vill vänta vidare- eller åka hem och boka en ny tid på vårdcentralen, men man märkte tydligt på läkaren att han försökte få oss att åka hem. Som tur var avtog smärtan lite mer och mer med tiden han satt där, men ändå.
    sen ser vi att läkaren skrivit i min sambos journal att han avvikit från akuten, och råds till att ta kontakt till någon annan läkare. 

Dom vet alltså inte vad felet är, dom vet inte om han får äta mat, dom vet inte om det var något farligt. 

Jag upplever detta som en helt sjuk situation. Ska man verkligen behöva ta blodprov framför andra i korridoren? Och ännu värre, ska man verkligen behöva åka hem med smärtor utan att veta vad felet är? tänk om det hade varit tarmvred IGEN Och han faktiskt dött väl hemma? 

Väntrummet var dessutom fullt, av människor som har hela släkten med sig (ni fattar vad jag menar) men också full av folk som hade ont och fick sitta där i timmar ändå. Jag är så frustrerad att jag behöver få skriva av mig. Är ledsen, besviken och faktiskt arg på hur samhället ser ut idag. 

• Svar på tråden Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist
    Anonym (val) skrev 2024-05-26 22:31:44 följande:

Varför skulle sköterskan inte sätta infart i armen din man har tatuerat? 

Sedan satt han inte direkt där utan åtgärd utan de tog blodprover och urinprover. De skickade inte heller hem er utan förklarade alternativen så att ni själva kunde avgöra ifall ni ville vänta eller hellre åka hem och utreda vidare på vårdcentralen. Ni valde att åka hem då han inte längre mådde så dåligt verkar det som. 

Trodde alla någorlunda pålästa människor var medvetna om att man inte sätter en infart i en tatuering!?

Vi hann inte få svaren på proverna ens? 

• Anonym (Reena)
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-26 23:23:41 följande:
    Ja för att det verkar ju behövas upprepas. 
    Då många verkar tro att akutsjukhusen är till för annat än om du håller på att dö.

Om man är på akuten och börjar må bättre så behöver man ju inte stanna och ta upp plats för någon som verkligen behöver hjälp för att inte dö.

Det skulle ju vara ännu sämre sjukvård i sverige om dom tog in patienter efter tur och ordning och inte efter vem som mest behövde hjälp..
    För att akutmottagningar inte endast är till för folk som håller på att dö. Där har du anledningen.
    Själv var jag på akuten i december när jag fallit och brutit handleden. Inget man dör av, men inget man åker till vårdcentralen med heller. Och, definitivt inte något som kan vänta "tills på måndag".

Jag tycker att du ska läsa det ts skrivit en gång till då du inte verkar ha förstått allvaret.
  • Anonym (val)
    Anonym (Punktpunktpunkt) skrev 2024-05-27 05:27:54 följande:

Trodde alla någorlunda pålästa människor var medvetna om att man inte sätter en infart i en tatuering!?

Vi hann inte få svaren på proverna ens? 

Varför skulle det vara fel att sätta en infart i en tatuering? 

Alltså akuta blodprover brukar ta en timme så personalen kan mycket väl ha fått resultaten av proverna men kanske inte informerade er om det. Och som sagt var det ju ni som valde att åka hem.
  • Studentpappa

Med facit i hand verkar det ju varit rätt beslut eller? Ni åkte ju hem men hade kunnat vänta kvar om jag förstått det rätt? I den bästa av världar hade vården haft mer resurser. Men så är det ju inte..

Men min upplevelse av den är att när det bränner till fungerar den utmärkt. Farsan bröt nyligen lårbenshalsen, dagen efter fick han ny höftkula, fick stanna några dagar och fick sen transport hem.

Ride it like you stole it
  • Anonym (J)
    Anonym (Punktpunktpunkt) skrev 2024-05-27 05:26:46 följande:

Men snälla människa, dom fick inte provsvaren före dom bad honom åka hem, så dina argument här är värdelösa. Jag är själv undersköterska med fina betyg inom just sjukvård, där vi pratat mycket om skillnader på akutfall och vcfall, och vet precis när det är läge att åka in eller inte. och för din information- om någon vrider sig av smärta, svettas, kräks, näst intill svimmar av emellanåt och är okontaktbar så är det faktiskt god tid för att ta saker på allvar.

Att det blev bättre med tiden gör inte problemet mindre? Det satt en dam i samma väntrum där dom misstänkte att hennes blindtarm var i fara, vet du hur länge hon hade fått vänta? 6 timmar. Och jo, det har faktiskt hänt flertal gånger att sjukvården skickat hem folk som senare dött av samma orsak. Jag vet till och med om barn som inte fått hjälpen dom skulle fått, som idag inte finns längre just av den anledningen. 

Jag anser faktiskt att du är en riktigt vidrig människa som tar förgivet att hans besvär inte var allvarliga nog. Vad vet du om det? Du var inte på plats, du kände ingenting, du läser bara en snabbskriven text. Tjejen vi pratade med på 112 beskrev hans besvär som akuta och bad oss åka in av en anledning. Att du inte gör det skiter jag fullständigt i. Men förminska aldrig någon annan på det sättet igen, det är bara äckligt gjort. 

Det är klart de hade provsvaren om ni väntade 5 timmar efter att proverna tagits. 

Att vänta 6 timmar med blindtarmsinflammation är normalt. Om den skall opereras brukar prioriteten vara inom 24 timmar.

Ingen säger att det var fel av er att åka in. 
    Ni fick valet att stanna kvar eller åka hem och valde då att åka hem för att han mådde bättre. Ni hade kunnat stanna om ni valt det.
  • Anonym (Sum)
    Anonym (Punktpunktpunkt) skrev 2024-05-27 05:26:46 följande:

Men snälla människa, dom fick inte provsvaren före dom bad honom åka hem, så dina argument här är värdelösa. Jag är själv undersköterska med fina betyg inom just sjukvård, där vi pratat mycket om skillnader på akutfall och vcfall, och vet precis när det är läge att åka in eller inte. och för din information- om någon vrider sig av smärta, svettas, kräks, näst intill svimmar av emellanåt och är okontaktbar så är det faktiskt god tid för att ta saker på allvar.

Att det blev bättre med tiden gör inte problemet mindre? Det satt en dam i samma väntrum där dom misstänkte att hennes blindtarm var i fara, vet du hur länge hon hade fått vänta? 6 timmar. Och jo, det har faktiskt hänt flertal gånger att sjukvården skickat hem folk som senare dött av samma orsak. Jag vet till och med om barn som inte fått hjälpen dom skulle fått, som idag inte finns längre just av den anledningen. 

Jag anser faktiskt att du är en riktigt vidrig människa som tar förgivet att hans besvär inte var allvarliga nog. Vad vet du om det? Du var inte på plats, du kände ingenting, du läser bara en snabbskriven text. Tjejen vi pratade med på 112 beskrev hans besvär som akuta och bad oss åka in av en anledning. Att du inte gör det skiter jag fullständigt i. Men förminska aldrig någon annan på det sättet igen, det är bara äckligt gjort. 

Blev din pojkvän sämre hemma då?
    Anonym (J) skrev 2024-05-27 06:42:44 följande:
    Det är klart de hade provsvaren om ni väntade 5 timmar efter att proverna tagits. 

Att vänta 6 timmar med blindtarmsinflammation är normalt. Om den skall opereras brukar prioriteten vara inom 24 timmar.

Ingen säger att det var fel av er att åka in. 
    Ni fick valet att stanna kvar eller åka hem och valde då att åka hem för att han mådde bättre. Ni hade kunnat stanna om ni valt det.

Men vad bra att DU, som faktiskt var på plats vet det.     Nej det hade dom inte. Det frågade vi innan vi åkte eftersom vi ville veta vad som gäller väl hemma.

Dom fick vi in på 1177 dagen därpå, där det endast står massor med olika siffror osv som ingen som inte arbetar som läkare förstår. 

Att vänta i 6h med blindtarmsinflammation ja, kanske, fortfarande inte okej. Att vänta i 6h när dom misstänker att den håller på att spricka, absolut inte.

Vi hade absolut kunnat stanna, men till vilken nytta när läkaren själv säger att dom faktiskt inte har tid, och i andra ord att det är mer eller mindre meningslöst att stanna kvar med tanke på hur mycket folk som rullade in hela tiden.

• Cathariiina

Ja, TS, det har blivit för bedrövligt. Så här blir det när man utökar folkmängden okontrollerat, utan att först ha byggt upp alla system i välfärden (vård, skola, omsorg, soc, polis, rättsväsende o.s.v.) så att de kan ta emot inströmningen.

Anonym (J) skrev 2024-05-27 06:42:44 följande:
    Hur bråttom det är att operera beror på hur nära den är att spricka. Men det enda vettiga är att operera på en gång. Finns inga fördelar med att vänta och riskera att den spricker, för gör den det så får man ut varmaterial i hela bukhålan, vilket brukar leda till bukhinneinflammation (som är mycket smärtsamt). Hinner infektionen ut i blodbanan innan antibiotika sätts in, så kallas det "sepsis" och detta är ett livshotande tillstånd Det kan även bli sammanväxningar i bukhålan efteråt, som kan orsaka tarmvred (och för kvinnor även andra problem relaterade till graviditet och barnafödande). 
  • felix le chat

Låter som en vanlig dag på en akutmottagning i Stockholm.
    5, 8 eller 12 timmar är inget ovanligt.

Sist jag åkte med någon till en akut i stockholm var det helgnatt och vi fick
    besked att det skulle ta minst 6 timmar innan vi skulle få träffa läkare.

1.5 timmar senare var vi på akuten i Gävle. Tog 1 timme sedan röntgen
    och gipsning. tack Gävle.

• Anonym (J)
    Cathariiina skrev 2024-05-27 15:02:13 följande:

Ja, TS, det har blivit för bedrövligt. Så här blir det när man utökar folkmängden okontrollerat, utan att först ha byggt upp alla system i välfärden (vård, skola, omsorg, soc, polis, rättsväsende o.s.v.) så att de kan ta emot inströmningen.

Hur bråttom det är att operera beror på hur nära den är att spricka. Men det enda vettiga är att operera på en gång. Finns inga fördelar med att vänta och riskera att den spricker, för gör den det så får man ut varmaterial i hela bukhålan, vilket brukar leda till bukhinneinflammation (som är mycket smärtsamt). Hinner infektionen ut i blodbanan innan antibiotika sätts in, så kallas det "sepsis" och detta är ett livshotande tillstånd Det kan även bli sammanväxningar i bukhålan efteråt, som kan orsaka tarmvred (och för kvinnor även andra problem relaterade till graviditet och barnafödande). 
    Är du kirurg? 
Svar på tråden Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist