• Anonym (Punktpunktpunkt)

Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist

Idag fick min sambo helt plötsligt svåra smärtor i magen. Han är inte den som gnäller för ingenting, utan han hade RIKTIGT ont. Han låg på golvet i fosterställning och kunde inte stå upp. Han har tidigare haft tarmvred så självklart blev jag orolig. Vi bor en bra bit från närmsta akutmottagning, ringde 1177 där körtiderna var cirka 40 minuter. efter en stund när jag märkte att sambons smärta bara blev värre, la jag på, och ringde istället 112. 

Jag förklarade att han knappt var kontaktbar, och vrider sig av smärta. Tjejen på 112 säger då att dom inte har några tillgängliga ambulanser, så vi får åka in själva. Vilket vi gör. Efter mycket hårt kämpande att få in honom i bilen utan att förvärra smärtan var vi påväg. Men eftersom vi har en bra bit till akutmottagningen så blev hans besvär liiite mildare under resan, men han hade fortfarande extremt ont.

Vi kommer fram, där det tas blodprov på en brits i korridoren (där tjejen sätter nålen rakt i hans tatuering, vilket man absolut inte ska göra, och han har bara tatueringar på en arm), och sen får han ta kissprov för att kolla eventuellt njursten eller liknande antar jag, sen får han sitta i ett väntrum i 5 timmar med denna smärta. Inne på akuten satt en dam som hade väntat i över 8 timmar. Så efter 5 timmar kommer läkaren fram till honom och säger att det rullar in folk hela tiden, så dom hinner liksom inte med honom. Läkaren säger att han får göra som han vill, om han vill vänta vidare- eller åka hem och boka en ny tid på vårdcentralen, men man märkte tydligt på läkaren att han försökte få oss att åka hem. Som tur var avtog smärtan lite mer och mer med tiden han satt där, men ändå.
    sen ser vi att läkaren skrivit i min sambos journal att han avvikit från akuten, och råds till att ta kontakt till någon annan läkare. 

Dom vet alltså inte vad felet är, dom vet inte om han får äta mat, dom vet inte om det var något farligt. 

Jag upplever detta som en helt sjuk situation. Ska man verkligen behöva ta blodprov framför andra i korridoren? Och ännu värre, ska man verkligen behöva åka hem med smärtor utan att veta vad felet är? tänk om det hade varit tarmvred IGEN Och han faktiskt dött väl hemma? 

Väntrummet var dessutom fullt, av människor som har hela släkten med sig (ni fattar vad jag menar) men också full av folk som hade ont och fick sitta där i timmar ändå. Jag är så frustrerad att jag behöver få skriva av mig. Är ledsen, besviken och faktiskt arg på hur samhället ser ut idag. 

• Svar på tråden Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist
  • Cathariiina
    Anonym (J) skrev 2024-05-27 15:08:23 följande:
    Är du kirurg? 
    Nej, men jag har en medicinsk utbildning. 
  • Anonym (Blindtarmen)

Det är så sjukvården ser ut. Jag fick åka in till akuten en natt. Smärtan hade börjat 2 dagar innan. Bara lite lätt smärta. Men efter andra dagen så gjorde det så ont. Åkte in till akuten. Fick vänta 12 timmar. Jag svimmade, spydde hela tiden för det gjorde så ont. Jag fick morfin men den hjälpte inte. Till slut fick jag tjata mig till en röntgen. Där visade det sig att jag hade en brusten blindtarm. Då fick dem bråttom till operationen. Medans dem sprang ner till salen så dog jag. Och de ville att jag skulle åka hem för det var fullt. 

• Core

Så har det ju alltid varit?  

när jag som tolvåring för dryga 20 år sedan kom in med brutet med var det 10 timmar för att komma in. I praktiken går bemanningen på en akutmottagning i första hand till de döende, och man har fortfarande valet att vänta så att man är på plats om något går helt åt helvete.

Man kan inte bemanna en akutmottagning utifall det skulle komma in många med njursten, blindtarm eller benbrott. Läs på om begreppet akut, och förstå att akut innebär att det måste behandlas nu och inte om det n kvart eller en timme.

Men jag känner med honom, jag själv satt bara för två månader sedan med gallstensfall i sex timmar innan jag blev undersökt ordentligt av läkare. Jag fick en operation som en vecka senare pga nån form av risk för bristning 

• Anonym (micke)
    Core skrev 2024-05-27 23:21:54 följande:

Så har det ju alltid varit?  

I Storstäder med många innevånare har det alltid varit så. korrekt.

På mindre sjukhus med färre innevånare men stort geografiskt upptagningsområde
    så är det inte så.
  • Anonym (Isa)

Vad hände med din akut sjuka man då.

Dog han som du TS trodde att han skulle göra av sina hemska symptom? Jag tror ju att han lever och att du har insett att han bara överdrev som dom flesta karlar gör när dom har ont någonstans.

Om han dog eller blev inlagd på IVA så hade du TS rätt, men om han ff lever och dessutom är hemma så har jag rätt haha att det var ju bara gnäll över lite magknip..

Om man är sjuk på riktigt så får man hjälp på akuten (iaf där jag bor) och dom skickar fan i mig inte hem en då.

Enda anledningen till att dom skulle skicka hem någon är för att personen inte är så jäkla sjuk när allt kommer till kritan.

Hur dom kan se det är ju bara delvis genom prover, men det är inte det enda sättet som avgör om läkarna tycker någon kan åka hem eller inte.

Om en person söker för diffusa magsmärtor, (inte samma sak som om en person har brutit handleden tex- där dom måste operera) men mår bättre och bättre så att dom själva kan GÅ och även prata obehindrat med läkaren avgör ju också om läkaren tycker att man kan åka hem eller inte..

Eller egentligen så var han ju inte alls tvungen att åka hem, men eftersom han inte mådde så dåligt så valde din man att åka hem.
    Hade han mått skit så hade han inte ens kunnat åka hem.

Sorry to say TS, men din man lurar dig big time för 2a eller 10e gången och han verkar inte vara någon du kan lita på.

• Anonym (Mannen)

Det är inte okej men det är den bittra verkligheten pga den ekonomiska situation Sverige satt sig i. De flesta svenskar har bidragit till detta på något sätt. Exempelvis budat för mycket på sin bostad. Handlat för mycket på dyra ICA. Belånat sig. Röstat på de rödgröna eller alliansen.

• Anonym (Isa)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-06-01 19:03:20 följande:

Det är inte okej men det är den bittra verkligheten pga den ekonomiska situation Sverige satt sig i. De flesta svenskar har bidragit till detta på något sätt. Exempelvis budat för mycket på sin bostad. Handlat för mycket på dyra ICA. Belånat sig. Röstat på de rödgröna eller alliansen.

Vad har det med saken att göra? Var folk handlar eller Hur folk röstar har ingenting med att göra om man får hjälp på akuten eller inte!

När jag blev riktigt sjuk så fick iaf jag - till mångas förvåning här antar jag-hjälp på akuten direkt, enligt min man. För eftersom jag själv låg i koma så kan jag ju egentligen inte veta om jag fick hjälp på en gång eller om dom skickade hem mig först för att krya på mig..Men jag TROR inte att dom skickade hem mig eftersom jag låg i koma och då är det svårt att äta, röra sig, osv själv 😂 

Vad är det som inte är okej? Att inte en man som har magknip får gå före i kön..Kanske ni tycker han borde tas om hand före någon som kommer in med hjärtinfarkt, någon som ligger i koma, eller före ett barn som varit med i en trafik olycka och håller på att förblöda.

Jag kan fortsätta ge exempel på vad akuten prioriterar före en man som har magknip som TS man hade.
    Jag garanterar att ni vill ha hjälp den dagen när ni själva håller på att dö eller är riktigt sjuka och då kommer ni inte vilja att läkarna -på akuten- prioriterar någon som inte ens är sjuk på riktigt före er eller före någon ni känner (erat barn tex håller på att dö- då vill ni nog att dom ska få hjälp före en som bara gnäller) Garanterat!

Om man vill ha specialvård eller vill bli specialbehandlad så finns ju det också att välja på även för vuxna som beter sig som bebisar..
    Fast jag tror ju att TS gillar och blir upphetsad av att ta hand om en mansbebis.haha
  • Lånehajen
    Anonym (Mannen) skrev 2024-06-01 19:03:20 följande:

Fast det är inte alls sant. Sverige som land har mycket mer pengar att röra sig med än många andra nationer. Att vi har en skitkass sjukvård är enbart ett resultat av sparkrav och felaktiga prioriteringar. Vilken regering som helst borde förstå att sjukvården är bland det viktigaste ett samhälle har att tänka på men både sossarna och moderaterna har visat att de är beredda att montera ner välfärden helt och hållet.
  • Anonym (Mvh)
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-01 18:53:29 följande:

Vad hände med din akut sjuka man då.

Dog han som du TS trodde att han skulle göra av sina hemska symptom? Jag tror ju att han lever och att du har insett att han bara överdrev som dom flesta karlar gör när dom har ont någonstans.

Om han dog eller blev inlagd på IVA så hade du TS rätt, men om han ff lever och dessutom är hemma så har jag rätt haha att det var ju bara gnäll över lite magknip..

Om man är sjuk på riktigt så får man hjälp på akuten (iaf där jag bor) och dom skickar fan i mig inte hem en då.

Enda anledningen till att dom skulle skicka hem någon är för att personen inte är så jäkla sjuk när allt kommer till kritan.

Hur dom kan se det är ju bara delvis genom prover, men det är inte det enda sättet som avgör om läkarna tycker någon kan åka hem eller inte.

Om en person söker för diffusa magsmärtor, (inte samma sak som om en person har brutit handleden tex- där dom måste operera) men mår bättre och bättre så att dom själva kan GÅ och även prata obehindrat med läkaren avgör ju också om läkaren tycker att man kan åka hem eller inte..

Eller egentligen så var han ju inte alls tvungen att åka hem, men eftersom han inte mådde så dåligt så valde din man att åka hem.
    Hade han mått skit så hade han inte ens kunnat åka hem.

Sorry to say TS, men din man lurar dig big time för 2a eller 10e gången och han verkar inte vara någon du kan lita på.

Det händer ju dock då och då att människor skickas hem från akuten och dör hemma pga att läkarna trodde att det inte var något allvarligt.

Buksmärta som man inte vet vad det är SKA man söka för, då det kan vara allvarligt och livshotande.

Som patient vet man ju inte vad det är när man åker in och det är väl ganska självklart att man kan vara orolig över att bli hemskickad när läkarna inte vet vad det var?

Jag har som sagt åkt in för magsmärtor till skuten några gånger i mitt liv och har tvingats till operation men det är klart, jag skulle varit hemma istället och struntat i att söka vård? Eftersom det inte var livshotande så här i efterhand menar du.
  • Anonym (val)
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-01 21:26:16 följande:
    Vad har det med saken att göra? Var folk handlar eller Hur folk röstar har ingenting med att göra om man får hjälp på akuten eller inte!

När jag blev riktigt sjuk så fick iaf jag - till mångas förvåning här antar jag-hjälp på akuten direkt, enligt min man. För eftersom jag själv låg i koma så kan jag ju egentligen inte veta om jag fick hjälp på en gång eller om dom skickade hem mig först för att krya på mig..Men jag TROR inte att dom skickade hem mig eftersom jag låg i koma och då är det svårt att äta, röra sig, osv själv 😂 

Vad är det som inte är okej? Att inte en man som har magknip får gå före i kön..Kanske ni tycker han borde tas om hand före någon som kommer in med hjärtinfarkt, någon som ligger i koma, eller före ett barn som varit med i en trafik olycka och håller på att förblöda.

Jag kan fortsätta ge exempel på vad akuten prioriterar före en man som har magknip som TS man hade.
    Jag garanterar att ni vill ha hjälp den dagen när ni själva håller på att dö eller är riktigt sjuka och då kommer ni inte vilja att läkarna -på akuten- prioriterar någon som inte ens är sjuk på riktigt före er eller före någon ni känner (erat barn tex håller på att dö- då vill ni nog att dom ska få hjälp före en som bara gnäller) Garanterat!

Om man vill ha specialvård eller vill bli specialbehandlad så finns ju det också att välja på även för vuxna som beter sig som bebisar..
    Fast jag tror ju att TS gillar och blir upphetsad av att ta hand om en mansbebis.haha
    Varför denna känslokalla attityd dock? TS man hade extrema magsmärtor till nivån att han var svår att kontakta och knappt kunde stå. Det är en väldigt rimlig anledning att bli rädd och söka sig till akuten. I det läget SKA man åka in. Det är läskigt och ångestframkallande att behöva se någon man älskar ligga och vrida sig i hemska smärtor medans det känns som att vårdpersonalen inte gör något i timmar. Att mannens besvär lättade upp efter några timmar förminskar inte detta och gör honom inte till en "mansbebis".
    Det enda problemet med TS inlägg är att det känns som att hon tar ut all denna ångest och frustration på den oskyldiga personalen som bara gör så gott de kan. Hon skuldbelägger personalen istället för systemet. För det ÄR något fel på systemet när någon ligger i oerhörda smärtor i flera timmar och känner sig osynlig och inte blir hjälpt. Det är inte värdigt ett rikt land som Sverige att folk ska sitta på akutens väntrum i 5-10 timmar och det finns saker vi kan göra för att ändra på detta. Akuten är inte bara till för dem i koma eller 1 sek från döden.
Svar på tråden Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist