Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist
Imorgon kontaktar han patientnämnden. Det är ett bra sätt att påvisa fel och brister som uppstått i sjukvården. De tar inte ställning till något fall varken för vårdgivare eller patient, men de kan påvisa att det behövs fler resurser med mera.
Men, ja, buksmärta kan vara farligt, förhoppningsvis indikerade inte blovproverna på något. Fick själv blindtarmsinflammation och blev inlagd för något år sedan, fick veta i efterhand att det gått fort och var rätt illa så jag förstår er precis!
En annan tanke om det inte är tarmvred - det är inte gallan? Det är överjävligt men inte farligt på samma sätt.
Ett tips till din sambo är att dokumentera sina smärtor och livet runt omkring. Jag har även haft gallproblem och en läkare på vårdcentralen som tyckte att det "inte var så farligt". Jag dokumenterade allt jag åt, mat jag reagerade på, när smärtorna kom, styrka på en smärtskala 1-10, vad jag gjorde åt smärtan, när den avtog (hur lång tid) och så vidare. Lade in allt i ett dokument i dator i datumordning och lämnade in på vårdcentralen. Det tog skruv, en timma efter dokumenten var inlämnade så hade jag en tid bokad för att få medicin och remiss till operation.
Tyvärr måste man ibland som patient påvisa för läkaren hur man mår för att få in en fot på vårdcentralen. Det är inte det man orkar som sjuk så förhoppningsvis kan man ta hjälp av en nära anhörig istället.
Krya på sambon och hoppas det blir bättre snart.