Anonym (NL) skrev 2024-11-10 00:20:59 följande:
Nyhetsrapporteringen i Nederländerna sköts av nederländska journalister som skriver på holländska. Var man själv befinner sig är ganska irrelevant pga internet. Tvivlar på att allt som skrivs och sägs finns även på engelska.
Det är rätt, borgmästaren, kungen och andra är på samma linje och fördömer jakten på israeler i Amsterdam och misshandeln av dom. Nyheterna i NL rapporterar om detta men det betyder inte att det är nyhetsrapporteringen som är ensidig utan kommentarerna som de rapporterar är liknande. Borgmästarens uttalanden är ingen nyhetsrapportering. Media rapporterar även vad israeliska fans gjorde.
Polisen och andra uttrycker sig försiktigt om mycket för allt är under utredning och det finns en massa CCTV filmer från Amsterdam som dom ska titta på.
Nu finns det också nederländsk nyhetsrapportering som skrivs på engelska. Jag kan förstå om du ínte är bekant med det om du förstår holländska, men de flesta i Nederländerna kan både läsa och skriva på engelska. Det inkluderar journalister.
Förstår du engelska?
Kanske bättre att du kollar upp än att du generellt bara tvivlar.
Jag vet vad nyhetsrapportering är och min observation är att man på båda sidor säger väldigt mycket om det ena och väldigt mycket mindre/inget alls om det andra även om tiden gör att det hinner komma fram en mer nyanserad bild.