• Gelas1

    Jag röstade på Israel!!!

    Hur många röstade i på Israel i årets eurovision??? De fick 12 poäng av svenska folket men 0 poäng av svenska juryn. Jag röstade på Israel och jag röstar aldrig annars, synd att så många andra svenskar ska vara tysta.. Vi är trötta på alla skrikande hamas terrorister som skriker antisemitiska saker på gatorna och tror att det är världens mittpunkt.. Har ni sett EN enda jude reagerat på dessa demonstrationer? Svar nej. Judar är ett fredligt folk och vänder andra kinden till.
    Hade det varit diverse däremot, att judar gick runt på gatorna och ropa ?Leve Israel och krossa palestina!? Så vet både DU och jag att det blivit skottlossning och blodbad...Sorgligt hur Sverige/Europa blivit allt mer antisemitiskt de senaste åren IGEN, efter all den islamiseringen som skett de senaste åren.😔💔

  • Svar på tråden Jag röstade på Israel!!!
  • Auditanne
    Anonym (fi) skrev 2024-05-14 06:37:25 följande:
    Det slutade vara en musiktävling endast i samma ögonblick som hatet mot Israel tog plats i tävlingen.
    Säger vem? Inte jag iallafall. Bryr mig inte om hatare. Detta är inte deras arena eller tävling.
    Kan dock irritera mig på dem när de skämmer ut sig och buar åt artister som inte gjort en fluga förnär. Israels mottagande i år fick mig att tänka på när Ryssland deltog 2016 och blev utbuade, trots att sångaren Sergey var sympatisk, fredlig och t.o.m. HBTQ-vänlig. 
  • KillBill
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-14 06:02:58 följande:
    Nu har ju en massa människor gått ut och sagt - här i tråden också - att de röstade (maximalt antal gånger) på Israel av politiska skäl, och före jippot bedrev de kampanj och försökte övertala andra att också göra det. Det har till och med stått saker i sociala media som "alla som inte hjälper till och röstar på Israel nu har outat sig som extremvänster och Hamas-anhängare".
    Precis, röstandet på Israel var orkestrerat och och flera som stöttar Israels krig mot Gaza har varit öppna med att de röstat maximalt både via telefon och appen dvs lagt 40 röster på Israel. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Fader)
    Gelas1 skrev 2024-05-14 02:40:44 följande:
    Du har väldigt extrema åsikter själv när du attackerar demonstranter som demonstrerar mot folkmord och för fred och när du kallar de för Hamas och antisemiter. Samtidigt tar du på dig offerkoftan och klagar över att du behandlas dåligt av muslimer. Det är uppenbart att du hyser extrema åsikter själv och är ute bara för att provocera och smutskasta. 
  • Anonym (Anonym)
    KillBill skrev 2024-05-14 08:42:36 följande:
    Precis, röstandet på Israel var orkestrerat och och flera som stöttar Israels krig mot Gaza har varit öppna med att de röstat maximalt både via telefon och appen dvs lagt 40 röster på Israel. 
    Det politiska röstandet var ju dock betydligt värre i jurygrupperna , där Sveriges och många andra Jurygrupper gav Israel 0 poäng. Så dålig var inte låten , att den förtjänade 0 poäng. Den hamnade ganska rätt tror jag, på femte plats.

    Men det är enligt mig betydligt värre att utsedda jurygrupper röstar politiskt än att allmänheten gör det. Jag som privatperson, som betalar min röst själv, får självklart rösta som jag vill. Men jurygrupper borde vara objektiva. 
  • Anonym (I)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-14 09:26:51 följande:
    Det politiska röstandet var ju dock betydligt värre i jurygrupperna , där Sveriges och många andra Jurygrupper gav Israel 0 poäng. Så dålig var inte låten , att den förtjänade 0 poäng. Den hamnade ganska rätt tror jag, på femte plats.

    Men det är enligt mig betydligt värre att utsedda jurygrupper röstar politiskt än att allmänheten gör det. Jag som privatperson, som betalar min röst själv, får självklart rösta som jag vill. Men jurygrupper borde vara objektiva. 

    Jo där kan jag nog hålla med. Vill man rösta politiskt så får man göra det, man betalar ju ändå för sin röst. Jag röstade inte på Israel, jag tyckte Kroatien borde vunnit..  men min dotter gillade låten, hon röstade på Frankrike men tyckte Israel var näst bäst. 


    Tyckte väl också femte plats var ganska rätt , den var inte dålig men inte bäst. 

  • Anonym (Thor)

    TS, du borde ifrågasätta dina egna åsikter och fördomar gentemot de som protesterar. Att kritisera Israels politik gentemot palestinierna är inte detsamma som att hysa antisemitiska åsikter eller hat mot judar som folkgrupp.


    Att ifrågasätta Israels agerande eller huruvida deras reaktioner är proportionerliga är inte per definition antisemitiskt. Man behöver protestera mot det som händer i Gaza eftersom allt pekar på att krigsbrott och brott mot mänskligheten sker. Att döda civila kan inte vara rätt i ena fallet men fel i ett annat.

    Det är viktigt att skilja på legitim kritik mot en stats agerande och rent hat eller fördomar mot en hel folkgrupp baserat på deras etniska eller religiösa tillhörighet.


    Att hata eller fördöma judar enbart för att de är judar är antisemitism, vilket är en form av rasism som måste bekämpas.


    Därför är det viktigt att kritiken är saklig, balanserad och inte präglas av fördomar eller dubbla måttstockar.

  • AndreaBD
    Anonym (fi) skrev 2024-05-13 22:57:30 följande:
    Inte för att det har det minsta med schlagerfestivalen att göra men lidandet på Gaza är Hamas ansvariga för.

    Alla som bryr sig om den arabiska befolkningen i Gaza och annorstädes borde stötta IDF i deras arbete med att befria Gaza från Hamas.

    Jo, det är det jag sagt  också. Även Gazas befolkning skulle ha det bättre UTAN Hamas. Och det är en komplicerad fråga om man "får" befria folk ifrån sin egen regering. Som de själva har röstat på. Tänk t.ex. på Iran. Där har motståndsgrupper sagt att de VILL att andra länder t.ex. USA bombar och tar ut regeringen där. Inte civilbefolkningen förstås, eller så lite som möjligt. 


    Men det kommer nog ingen att göra. I Irak blev det ju inte så bra heller. Det beror helt på situationen. I vissa fall kan det vara befogat. Man får nog vara väldigt tydlig där och begränsa insatsen. 

  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-13 20:12:25 följande:
    Ja du, var ska man börja. Terrorism är ett begrepp som saknar en universellt accepterad definition, men det finns vissa gemensamma drag i hur det definieras av olika länder och organisationer:

    Terrorism involverar användning eller hot om våld för att injaga fruktan hos en befolkning eller tvinga en regering eller organisation att agera på ett visst sätt. Målet är ofta politiskt, religiöst eller ideologiskt motiverat. Några centrala element i definitionerna är:

    Våld eller hot om våld mot oskyldiga civila eller icke-stridande.

    Avsikten att sprida fruktan i en befolkning eller del av befolkningen.

    Försök att påverka eller tvinga en regering/organisation genom skrämseltaktik.

    Politiska, religiösa eller ideologiska drivkrafter bakom våldshandlingarna.

    Även om det saknas en enhetlig definition, finns det alltså stora likheter i hur terrorism definieras av olika stater och organisationer som FN, EU och OECD. Definitionen innefattar vanligtvis avsiktliga våldshandlingar mot civila för att injaga fruktan och uppnå politiska eller ideologiska mål. Israel upfyller allt detta.

    Judisk terrorism har en lång historia, som går tillbaka till första århundradets. Det var  zeloter som använde terrorism romerska ockupanter i det antika Judéen. Judiska terrorister var de första terroristerna.

    I modern tid växte judiska terroristgrupper upp inför etableringen av Israel och utförde attacker mot brittiska myndigheter och palestinska araber. De mest kända judiska terroristgrupper Irgun (1931-1948) är en sionistisk paramilitär grupp som bedrev en terroristisj kampanj mot det brittiska styret och palestinier inklusive bombdådet på King David Hotel 1946 som dödade 91 människor. Irguna atackerade palestinska byar, dödade palestinier för att sprida skräck bland befolkningen.

    Lehi (1940?1948), även känd som Stern Gang, en terroristiskt sionistgrupp som bröt sig från Irgun. Det var de som mördade Lord Moyne och FN:s medlare Folke Bernadotte.

    Jewish Underground (1970-1980-talen) är  en israelisk terroristgrupp som utförde terrorustattacker mot palestinska mål, inklusive massakern i Hebron 1980 där Baruch Goldstein dödade 29 palestinska muslimer.

    Motivationer och taktik har varit judisk motiverade av önskan att upprätta en judisk stat i det historiska Palestina med terrorustiska medel mot brittiskt styre och palestinska araber. Taktik har innefattat mord, bombningar och urskillningslösa attacker på civila.

    Den judiska terrorismen som syftar till att uppnå ett suveränt Israel har vuxit fram sedan dess som en organisation sim motsätter sig territoriella eftergifter och fredsprocessen. Dessa inkluderar förövarna av "prislapp"-attacker - hatbrott och förstörelse av egendom riktade mot palestinier

    Över 300 judiska terrorattacker inträffade bara mellan 1946-2008. Det som händer just nu i Gaza är inte bara avskyvärd terrorism utan folkmord.

    Israels behandling av palestinier - Många fördömer Israels militära operationer i Gaza och på Västbanken, som har resulterat i enorma civila offer, som statlig terrorism som syftar till att förtrycka och terrorisera den palestinska befolkningen. IDF hjälper de fanatiska bosättarna att terrorisera palestinier i de ockuperade palestinska områden. IDF bevisligen terroriserar oftast små palestinska barn, slår och fängslar, riktar vapen mot dem och mördar dem. Det finns åtskilliga videobevis på det.

    Israel har kritiserats för sin blockad av Gaza, som av vissa betraktas som en form av kollektiv bestraffning med målet att sätta skräck och svälta ut civila som motsvarar statsterrorism mot civila.

    Lavonaffären 1954, där israeliska agenter var ertappade med att plantera bomber riktade mot västerländska anläggningar i Egypten, nämns också som ett tidigt exempel på israelisk statssponsrad terrorism.

    Jag skulle kunna skriva hur länge som helst. Israels terrorism är omfattande.
    Du missar poängen. Du påstod att staten Israel är en terrorgrupp, och en stat kan inte vara en terrorgrupp. Ännu mindre en demokratisk stat. 

    Sedan tar du upp allt möjligt, verkliga para-militära grupper som man kan se som terrorister, men som bara agerade då runt grundandet av staten Israel.

    Sedan motståendsrörelser mot romarna för 2000 år sedan. Det kan ha funnits rimliga anledningar till motstånd då. Förresten så har jag aldrig heller påstått att det inte skulle finnas anledningar till palestinsk motstånd - i vissa perioder och sammanhang. Men jag skulle vara förvånad om det judiska motståndet skulle ha inneburit att använda sånt våld, urskiljningslöst på vanligt folk och även på små barn. Det är våldspotentialet som oroar mig när det gäller Hamas. Därför tycker jag också att det är högt prioriterat att sätta stopp för Hamas.

    Baruch Goldstein var uppenbarligen en galning, jag minns inget mer så våldsamt dåd från judarnas sida. 

    King David Hotel var typiskt säkerhetstjänst-aktion. I så fall är CIA också terrorister. Men betydligt mer aktiva såna. 

    Soldater är inga terrorister heller, men jag vet att inte allt går rätt till hela tiden, t.ex. på västbanken. Jag misstänker att det oftast handlar om att unga soldater blir rädda och gör något dumt. 

    Och om du nämner en siffra av 300 dåd på många år - det kan ju ingen kolla vad det skulle vara för något. Jag antar att det mest är bråk med bosättare. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-13 20:19:10 följande:
    Vad fan svamlar du om? Det är helt obegripligt vad du vill säga. Du svamlar och säger emot dig själv.

    Ja Amnesty och UN är pålitliga oberoende internationella organisationer som kommit fram till att Israel är apartheidregim oh ockupationsmakt som olagligen ockuperar palestinska områden och bygger ILLEGALA bosättningar. Israel HAR STULIT palestinska områden hela tiden sedan Israel skapades. Israel blir hela tiden större och större medans palestinier trycks ihop till små ockuperade områden.
    Det jag har skrivit är mycket tydligt och inte svårt att förstå. Men du verkar ha uppfattningen att man antigen HELT OCH HÅLLET är på en sida, eller så säger man emot sig själv. 

    Min definition är snarare: Om man helt och hållet är på en sida, så är man antagligen extremist. Fundera på det! 
  • AndreaBD
    Auditanne skrev 2024-05-14 07:00:50 följande:
    Säger vem? Inte jag iallafall. Bryr mig inte om hatare. Detta är inte deras arena eller tävling.
    Kan dock irritera mig på dem när de skämmer ut sig och buar åt artister som inte gjort en fluga förnär. Israels mottagande i år fick mig att tänka på när Ryssland deltog 2016 och blev utbuade, trots att sångaren Sergey var sympatisk, fredlig och t.o.m. HBTQ-vänlig. 
    Det var också fel. Det är inget nytt när det gäller Eurovision. Det är jämt en massa politik. Även om någon är transa eller icke-binär verkar ju spela in. Att Ukraina vann för jag tror 2 år sedan var också politiskt.
Svar på tråden Jag röstade på Israel!!!