• Gelas1

Jag röstade på Israel!!!

Hur många röstade i på Israel i årets eurovision??? De fick 12 poäng av svenska folket men 0 poäng av svenska juryn. Jag röstade på Israel och jag röstar aldrig annars, synd att så många andra svenskar ska vara tysta.. Vi är trötta på alla skrikande hamas terrorister som skriker antisemitiska saker på gatorna och tror att det är världens mittpunkt.. Har ni sett EN enda jude reagerat på dessa demonstrationer? Svar nej. Judar är ett fredligt folk och vänder andra kinden till.
    Hade det varit diverse däremot, att judar gick runt på gatorna och ropa ?Leve Israel och krossa palestina!? Så vet både DU och jag att det blivit skottlossning och blodbad...Sorgligt hur Sverige/Europa blivit allt mer antisemitiskt de senaste åren IGEN, efter all den islamiseringen som skett de senaste åren.😔💔

• Svar på tråden Jag röstade på Israel!!!
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-14 01:02:39 följande:

Religösa fanatiska terrorister atackerar oskyldiga palestinier.

Israeliska bosättares terrorism palestinier på Västbanken ökar kraftig de senaste månaderna. Detta inkluderar mord, misshandel, mordbrand, vandalism och stenkastning, skjutningar, ofta riktat mot palestinska gårdar och lundar i anslutning till judiska bosättningar . Våldet ses av människorättsgrupper som en del av en bredare strategi av extremistiska bosättare för att terrorisera och skrämma palestinier, med målet att utöka Israels närvaro i de ockuperade områdena . Detta inkluderar taktik som "prismärkning", där bosättare attackerar palestinier som vedergällning för att regeringen avvecklat otillåtna bosättares utposter . Den israeliska regeringen och militären har kritiserats för att inte göra någonting för att på ett adekvat sätt skydda palestinier eller åtala bosättare förövare, vilket leder till ett klimat av nästan fullständig straffrihet . Bosättarvåld möts ofta av ett dämpat svar från myndigheterna, med soldater som väldigt ofta till och med hjälper bosättarna i dessa atacker.

Extremistiska sionistiska fraktioner fortsätter hela tiden att rättfärdiga och utföra attacker, inklusive mot kristna tillbedjare i Jerusalem . Ökningen av antikristna hatbrott av bosättare är en del av en bredare trend av ökat våld och extremism i det israeliska samhället . Sammantaget utgör det eskalerande bosättarnas våld mot palestinier, som möjliggörs av bristen på ansvarsskyldighet, ett allvarligt hot mot säkerheten och utsikterna för fred i regionen. 

Alla vet att det är ett problm. Och inte lär det bli bättre efter 7. oktober. Jag menar, jag är inte överraskad att bosättare och palestinier på Västbanken råkar i luven på varandra ännu mer än tidigare. Och ja, risken är stor att det just nu drabbar palestinierna. Ben Gvir är ju ansvarig där. 

Men det är inte vanliga israelers fel. Och framför allt inte sångerskan fel.  Inte många har nog röstat så att han skulle hamna i den positionen. Och regeringen stöds ju inte av folket, och blir nyval så snart det går. 
  • Anonym (fi)
    Auditanne skrev 2024-05-14 07:00:50 följande:
    Säger vem? Inte jag iallafall. Bryr mig inte om hatare. Detta är inte deras arena eller tävling.
    Kan dock irritera mig på dem när de skämmer ut sig och buar åt artister som inte gjort en fluga förnär. Israels mottagande i år fick mig att tänka på när Ryssland deltog 2016 och blev utbuade, trots att sångaren Sergey var sympatisk, fredlig och t.o.m. HBTQ-vänlig. 
    Säger de som sympatiröstade på Israel för att visa sitt stöd för det judiska folket.

Hade inte mobben angripit det israeliska bidraget i veckor innan tävlingen hade Israel fått fler röster från juryn och färre från folket.
  • Anonym (Anonym)
    AndreaBD skrev 2024-05-14 12:20:47 följande:
    Det jag har skrivit är mycket tydligt och inte svårt att förstå. Men du verkar ha uppfattningen att man antigen HELT OCH HÅLLET är på en sida, eller så säger man emot sig själv. 

Min definition är snarare: Om man helt och hållet är på en sida, så är man antagligen extremist. Fundera på det! 
    Tänkvärt inlägg.

Man kan kanske använda ett gammalt svenskt ordspråk: Det är inte ens fel när två träter. 

Här behövs någon form av medling. De inblandade parterna klarar uppenbarligen inte att lösa denna konflikt själva, allt vad de gör från båda sidor förvärrar bara konflikten och leder till mer hat, från båda sidor.
  • Xenia
    Anonym (Patricia) skrev 2024-05-12 20:56:36 följande:
    Är det osannolikt att man faktiskt gillar låten?  
    Men att sa manga gav just en tolva till Schweiz ar markligt. Schweiz horde ju inte till  de man tippade skulle vinna, det var andra, t ex Kroatien och Israel. l ens Nemo sjalv hade trott att han skulle vinna. Smaken ar delad sags det, men har var den valdigt ensidig.

Det ar darfor jag blir misstanksam. Ser for mig hemliga diskussioner mellan juryarna i olika lander. Det ar risk for att telerostarna rostar pa Israel. Darfor maste vi alla ge vara tolvor till samma land sa vi kan vara sakra pa att inte Israel vinner.

Jag tycker iofs det ar fel, bade att rosta pa ett land av politiska orsaker och att lata bli att rosta pa ett land (vars bidrag man egentligen gillar bast) av politiska orsaker. Vad hande med musikfesten?
  • Meddelande borttaget
  • Xenia
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-13 11:46:06 följande:
    Fast nu känns det att man bara behöver beskriva verkligheten precis som den ser ut, om man vill svärta ner Israel. Sorry. Det där landet gräver sin egen grav just nu. Till och med USA börjar tröttna, trots att så många vid makten där har judisk bakgrund. 
    Det ar inte bara judarna som stoder Israel utan aven de konservativa kristna, de ar manga i USA.

En del judar stoder Israel i vatt och torrt men inte alla. Bland de protesterande ungdomarna pa universitetet finns aven judiska ungdomar. De icke-judiska ar sakert inte konservativa kristna.
  • Anonym (bfdb)

Såg inte skiten men min Sympati går åt Israel GO GO GO Utplåna hamas

• Anonym (iq fiskmås)
    Anonym (fi) skrev 2024-05-14 12:59:07 följande:

Europas folk valde sida

Det enda det säger är att Europas folk är en samling hycklare eftersom det tydligen är stor skillnad på att ryssar slaktar ukrainare och att israeler slaktar palestinier vilket rimmar ganska illa med allt BS om att Eurovision inte är politiskt.

Vill man välja sida så fine, gör det. Men då kan man ju åtminstone stå för det och säga som det är, vi européer skiter fullkomligen i hur många araber som slaktas det enda vi bryr oss om är européer eftersom vi anser att de är mer värda än araber. Men att springa runt och låtsas som att vi är humanistiska och tror på alla människor lika värde är ju så jäkla cyniskt och falsk det kan bli.
  • Xenia
    AndreaBD skrev 2024-05-14 12:17:36 följande:
    Du missar poängen. Du påstod att staten Israel är en terrorgrupp, och en stat kan inte vara en terrorgrupp. Ännu mindre en demokratisk stat. 

---
    Men det finns ju statsterrorism och statsfinansierad terrorism.

Vad ska man annars kalla Lillehammermordet, utfort av Mossadagenter pa en kypare i narvaro av hans gravida fru ar 1974? De hade tagit fel pa person och dodade en helt oskyldig man.

Jag anser ocksa att bordningen av Gazakonvojen 2010 pa internationellt vatten och dar israelisk militar dodade 9 passagerare ar ett exempel pa statsterrorism.

Det finns givetvis andra stater an Israel som agnar sig at statsterrorism. Aven demokratier, tank bara pa USA och Operation Condor.
Svar på tråden Jag röstade på Israel!!!