• Anonym (Singelpappa)

Flyttar utomlands och har barn i Sverige

Min fru (snart X) ska flytta utomlands för ett jobb med ganska dåliga möjligheter att kunna åka hem. EU-land men ligger lite avsides. 

Jobbet är en möjlighet men inget wow i termer av lön mm. Ingångsjobb i princip med ganska strikt schema där det inte finns så mycket spelrum för att ta långhelg. Resan till och från tar ca 4-7 timmar beroende på mellanlandningar mm.

Eftersom vi ändå är lite på upphällningen förstår jag henne att hon är beredd att lämna mig MEN vi har 3 barn (lågstadieålder) som kvarstannar i Sverige hos mig.

Om man bortser i det märkliga i att lämna sina barn funderar jag på hur ska detta funka med gemensam vårdnad. Själv tror jag att jag orkar att hantera detta men behöver nog hjälp av någon. Har ingen släkt där vi bor som kan hjälpa till. Mycket flexibelt jobb med kontor, skola, affär mm i en radie om 10 min gång

Någon som vet hur detta kan funka.

• Svar på tråden Flyttar utomlands och har barn i Sverige
  • Anonym (Singelpappa)

Bästa av allt är att hon tycker att det hon har gjort är helt normalt. Hon blir arg om folk säger att hon har dragit.

Barnen har inte sett henne på snart två månader. Minsta killen har ingen telefon och är inte så bra att kommunicera över Facetime.

Hon vill bara träffa barnen om jag underlättar detta för henne. Det vill säga åker med barnen på min bekostnad till henne. Visserligen erbjuder hon bostad men nej tack.

Hem kommer hon bara om jag upplåter min bostad åt henne. Jag sa att hon kan bo hos en kompis men det vill hon inte.

Hon har inte råd att åka säger hon men att partaja har hon råd med.

Sjukaste av allt är att hon är snart 40 år. Ser bra ut och kan tas för 30 lätt. Men hon är 40 år och borde ha andra prioriteringar.

När hon var yngre så var hon helt annorlunda. Det är som att någon slått om en strömbrytare i huvudet eller hon har bytt hjärna med någon. Jag känner inte igen henne alls. Två olika personer.

• Anonym (.)
    Anonym (Singelpappa) skrev 2024-07-26 20:37:35 följande:

Bästa av allt är att hon tycker att det hon har gjort är helt normalt. Hon blir arg om folk säger att hon har dragit.

Barnen har inte sett henne på snart två månader. Minsta killen har ingen telefon och är inte så bra att kommunicera över Facetime.

Hon vill bara träffa barnen om jag underlättar detta för henne. Det vill säga åker med barnen på min bekostnad till henne. Visserligen erbjuder hon bostad men nej tack.

Hem kommer hon bara om jag upplåter min bostad åt henne. Jag sa att hon kan bo hos en kompis men det vill hon inte.

Hon har inte råd att åka säger hon men att partaja har hon råd med.

Sjukaste av allt är att hon är snart 40 år. Ser bra ut och kan tas för 30 lätt. Men hon är 40 år och borde ha andra prioriteringar.

När hon var yngre så var hon helt annorlunda. Det är som att någon slått om en strömbrytare i huvudet eller hon har bytt hjärna med någon. Jag känner inte igen henne alls. Två olika personer.

Vilken tuff situation för dig, TS. Det är svårt att veta hur man ska förhålla sig till någon som personlighetsförändras så där. Man kan liksom inte sörja personen som är borta för man hoppas innerligt att den fortfarande ska finnas där nånstans... Men samtidigt är det så. otroligt. kört.

Om du kan, försök att ha så lite kontakt som möjligt med henne är mitt råd. Se om ni kan få t.ex ett ombud hos familjerätten som ni kan sköta kontakten genom. 

Önskar verkligen dig och dina barn det bästa och frid i sinnet så snart som möjligt. Desto äldre de blir desto lättare blir det, förhoppningsvis <3
  • baam77

hon ska inte ha ansvar över barnen mer du tar över ansvaret.

• Anonym (M)
    Anonym (Singelpappa) skrev 2024-07-26 19:30:14 följande:

Om någon vecka har det gått två månader. Jobbigt att sitta själv med barnen. Man blir ganska ensam trots att man är omgiven av tre barn.  Lite lätt bitter när mitt ex är ute och träffar folk samt verkar utåt ha ett rikt umgänge. Mina kompisar är ganska trötta på att lyssna.

Men har förstått att det roliga verkar krackelera lite då pengarna tryter och hon säger sig sakna barnen. Tror att det börjar bli lite motigt i det nya landet.

Har bestämt att jag tänker inte upplåta vår tidigare gemensamma lägenhet som övernattning om hon är i Sverige. Hon får bo hos kompisar eller någon annan. Barnen kan hon självfallet träffa. 

Hon ville att jag skulle åka hälsa på med barnen. Inte så kul och barnen är för små att åka själva med ledsagare. De vill inte det heller.

Så är livet som ensamstående föräldrar. Så nu vet du hur alla ensamstående mammor har det. 
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (M) skrev 2024-07-27 06:42:09 följande:
    Så är livet som ensamstående föräldrar. Så nu vet du hur alla ensamstående mammor har det. 
    Ja låt oss inte glömma alla mammor som har det så mycket värre. Hur nu det är relevant.
  • Anonym (Singelpappa)

Okej. Varför låter du skadeglad?

Spelar väl ingen roll vilket kön ensamstående föräldern har. Det är ovanligare med ensamstående pappor för mammor drar inte på samma sätt. Men det är väl inte relevant i frågan eller hur?

• Körsbärsdalen

Börjar nästan tänka på Greys Anatomy och hur vissa patienter kommit in med hjärntumörer som gjort dem totalt personlighetsförändrade när du beskriver dina barns mamma.

• Anonym (L)
    Anonym (Singelpappa) skrev 2024-07-27 17:01:02 följande:

Spelar väl ingen roll vilket kön ensamstående föräldern har. Det är ovanligare med ensamstående pappor för mammor drar inte på samma sätt. Men det är väl inte relevant i frågan eller hur?

Jag är ensamstående mamma på heltid och nej, det är inte relevant. Jag känner med dig just för att jag förstår hur du har det nu.

De flesta kan inte föreställa sig hur det är att vara helt ensamstående. Det är tufft att inte ha någon att dela oro eller glädje med när det gäller barnen. Det är också väldigt stressande att vara ensamt ansvarig för alla beslut. 

Om dina vänner inte orkar lyssna är det för att de helt enkelt inte fattar och tar mycket av det du har förlorat för givet. 

Samtidigt måste du hantera dina egna känslor över mammans svek mot både dig och barnen. Jag tror att du borde prioritera tid till en samtalskontakt för dig. 

• Anonym (Maria)

Du som boendeförälder har stort ansvar att försöka ha bra samarbete med barnens mamma och barnets rätt till umgänge med henne.Hon vill detta säkert.

• Anonym (M)
    Anonym (Trötter) skrev 2024-07-27 08:52:28 följande:
    Ja låt oss inte glömma alla mammor som har det så mycket värre. Hur nu det är relevant.
    Så mycket värre? 

Som ensamstående, oavsett kön, är det oftast tufft. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Singelpappa) skrev 2024-07-27 17:01:02 följande:

Precis, det är mer vanligt med ensamarbete mammor. Och nu vet du hur dessa har det eftersom du är i samma sits. För ja, det är relevant. 
  • Anonym (M)
    Körsbärsdalen skrev 2024-07-27 17:10:57 följande:

Börjar nästan tänka på Greys Anatomy och hur vissa patienter kommit in med hjärntumörer som gjort dem totalt personlighetsförändrade när du beskriver dina barns mamma.

Det är faktiskt inte ovanligt i verkligheten heller. Tvärtom om, väldigt vanligt. 
  • Anonym (Singelpappa)

Tror inte det kom plötsligt. Bara att jag inte märkte det. Har bra dialog med barnens mormor som faktiskt inte visste något. Då hon har fått helt fel information av sin dotter. Hon var chockad och väldigt ledsen. 

Hon sa att hon märkte en förändring i personligheten före allt började. Hon tror att det har att göra med överkonsumtion av sociala medier. Kan ligga något i det då barnens mor är ganska lättpåverkad. Samtidigt svår att styra om när hon har tagit ut kurs. Sedan kan hon slå om 180 grader efter ett tag beroende på vilka intryck och umgänge hon har. Jag vet inte vad nästa grej är. Droger? Bli traditionell fru? Nynasist? Nudist? Ta barnen och gå med i en sekt (i min värld ganska troligt givet att hon träffar sådana). Ingen aning. Vet bara att hon kan oväntat svänga om. Väldigt svår att förutse vad hon ska göra. Ett tag var hon kristen homofob. Vi kunde ens gå och kolla på Pride. Nu är hon fri och förespråkar motsatsen mer eller mindre. Svänger snabbt. Själv är jag mer i mitt-fåran. Kan röra mig lite i åsikten baserat på erfarenheter men jag svänger inte kraftigt under snabb tid.

Vet inte om hjärntumör. Hon har fantomsmärtor i ryggen som inte finns någon orsak till fysiskt. Läkaren hade sagt att det beror på något psykiskt. Det framkallas av stress. Hon hade panikattacker tidigare och säkert nu också. Men förändringen har pågått så länge så hon borde vara död om det var hjärntumör eller må skit i övrigt. Är ingen läkare så vet inte.

• Anonym (Hollywood)
    Anonym (Singelpappa) skrev 2024-07-28 09:27:59 följande:

Tror inte det kom plötsligt. Bara att jag inte märkte det. Har bra dialog med barnens mormor som faktiskt inte visste något. Då hon har fått helt fel information av sin dotter. Hon var chockad och väldigt ledsen. 

Hon sa att hon märkte en förändring i personligheten före allt började. Hon tror att det har att göra med överkonsumtion av sociala medier. Kan ligga något i det då barnens mor är ganska lättpåverkad. Samtidigt svår att styra om när hon har tagit ut kurs. Sedan kan hon slå om 180 grader efter ett tag beroende på vilka intryck och umgänge hon har. Jag vet inte vad nästa grej är. Droger? Bli traditionell fru? Nynasist? Nudist? Ta barnen och gå med i en sekt (i min värld ganska troligt givet att hon träffar sådana). Ingen aning. Vet bara att hon kan oväntat svänga om. Väldigt svår att förutse vad hon ska göra. Ett tag var hon kristen homofob. Vi kunde ens gå och kolla på Pride. Nu är hon fri och förespråkar motsatsen mer eller mindre. Svänger snabbt. Själv är jag mer i mitt-fåran. Kan röra mig lite i åsikten baserat på erfarenheter men jag svänger inte kraftigt under snabb tid.

Vet inte om hjärntumör. Hon har fantomsmärtor i ryggen som inte finns någon orsak till fysiskt. Läkaren hade sagt att det beror på något psykiskt. Det framkallas av stress. Hon hade panikattacker tidigare och säkert nu också. Men förändringen har pågått så länge så hon borde vara död om det var hjärntumör eller må skit i övrigt. Är ingen läkare så vet inte.

Det är så sorgligt. Bra att barnen har dig som kan figurera som en ansvarsfull förälder. Spelar egentligen ingen roll varför hon har blivit så. Nu är hon på det viset och i och med det en dålig förälder. Fortsätt med gränsdragningar.
  • Anonym (Hollywood)
    Anonym (M) skrev 2024-07-27 23:25:54 följande:
    Precis, det är mer vanligt med ensamarbete mammor. Och nu vet du hur dessa har det eftersom du är i samma sits. För ja, det är relevant. 
    Jag förstår egentligen inte vad kön har med det hela att göra. Nej, det är orelevant. Det är ju inte som att det ena väger upp det andra på något sätt.
Svar på tråden Flyttar utomlands och har barn i Sverige