• Anonym (Singelpappa)

Flyttar utomlands och har barn i Sverige

Min fru (snart X) ska flytta utomlands för ett jobb med ganska dåliga möjligheter att kunna åka hem. EU-land men ligger lite avsides. 

Jobbet är en möjlighet men inget wow i termer av lön mm. Ingångsjobb i princip med ganska strikt schema där det inte finns så mycket spelrum för att ta långhelg. Resan till och från tar ca 4-7 timmar beroende på mellanlandningar mm.

Eftersom vi ändå är lite på upphällningen förstår jag henne att hon är beredd att lämna mig MEN vi har 3 barn (lågstadieålder) som kvarstannar i Sverige hos mig.

Om man bortser i det märkliga i att lämna sina barn funderar jag på hur ska detta funka med gemensam vårdnad. Själv tror jag att jag orkar att hantera detta men behöver nog hjälp av någon. Har ingen släkt där vi bor som kan hjälpa till. Mycket flexibelt jobb med kontor, skola, affär mm i en radie om 10 min gång

Någon som vet hur detta kan funka.

• Svar på tråden Flyttar utomlands och har barn i Sverige
  • Anonym (Singelpappa)

I min lägenhet i stan funkar men då tänkte jag åka iväg

• Anonym (Solen)

Har läst denna tråden nu och blir så ledsen. Dina barn förtjänar inte det här och inte du heller. 

Jag är uppväxt med en pappa som "inte gillade Sverige" och därför tyckte att det var fullt rimligt att flytta ifrån tre barn till en annan kontinent. Min mamma var dessutom narcissist och det jag är mest arg på min pappa för är att han lämnade mig med henne. Som tur är verkar dina barns mamma lämnat dem med någon bra iaf. 

• Anonym (Göran)

Ignorera henne, låtsas som att hon inte finns. Svara inte om hon ringer/smsar.

om du får problem så förklara för de myndigheter som eventuellt kontaktar dig hur din situation är?

jag hade sökt ensam vårdnad. Jag hade kämpat för mina barn. Jag hade redan nu kontaktat div myndigheter för att få hjälp även jurister. 

hon är skadlig för barnen. Hon är sjuk. Jag hade avskytt henne.  Hon är inte lämplig att ta hand om barnen. 

du har hamnat i en svår situation. 

när skilsmässan är klar får du underhållsbidrag ev bostadsbidrag/ då kanske du har möjlighet att arbeta färre timmar. 

jag hade påbörjat en process för att hon inte ska få ha vårdnad om barnen. Jag hade gjort allt för att få bort henne ur barnens liv. 

• Anonym (snäll)
    Anonym (Singelpappa) skrev 2024-06-30 15:01:13 följande:

I min lägenhet i stan funkar men då tänkte jag åka iväg

Bra lösning. 
  • Anonym (M)
    Anonym (snäll) skrev 2024-07-01 23:38:31 följande:
    Bra lösning. 
    Idiotisk lösning. Ts ex får ordna boende själv när hon ska till Sverige och besöka barnen. 
  • Anonym (Singelpappa)

Har har hört av bekanta där hon bor att hon är ute och röjer rejält på nätterna. Och ligger runt. Helt sinnesjukt.

Tror hon kommer få problem med pengar mm. Hon lever hårt och försöker hitta någon man. Går inte så bra. Till slut kraschar hon.

Nej, när hon vill träffa barnen så får hon fixa något själv. Har ingen lust att släppa in henne för risken är att hon kommer och sedan vill hon inte åka igen. Dvs jag måste ta in polis för att bli av med henne.

• Anonym (L)
    Anonym (Singelpappa) skrev 2024-07-08 17:00:33 följande:

Har har hört av bekanta där hon bor att hon är ute och röjer rejält på nätterna. Och ligger runt. Helt sinnesjukt.

Tror hon kommer få problem med pengar mm. Hon lever hårt och försöker hitta någon man. Går inte så bra. Till slut kraschar hon.

Nej, när hon vill träffa barnen så får hon fixa något själv. Har ingen lust att släppa in henne för risken är att hon kommer och sedan vill hon inte åka igen. Dvs jag måste ta in polis för att bli av med henne.

Om barnen vill träffa henne så kan de göra det en stund i till exempel en park när du är med (eller au pairen om du inte orkar), bara det sker övervakat . Risken finns att hon rör upp en massa känslor hos barnen eller får galna infall. 

Fast var väldigt lyhörd inför vad barnen vill. Om de inte vill träffa henne så får det vara så. Hon är uppenbarligen destruktiv för både sig själv och barnen. 

Du kan inte ta ansvar för hennes föräldraskap när hon inte ens är intresserad av det själv. Du har ingen skyldighet att släppa in henne i ditt hem. 

Det enda du ska fokusera på är barnens och ditt eget mående. Om hon kommer till insikt någon gång i framtiden och söker hjälp så är det jättebra men då får hon försöka knyta an igen helt på barnens villkor. 

• Anonym (Singelpappa)

Vi har faktiskt delad vårdnad med fullmakt. Det innebär enligt familjerätten att hon har eget ansvar för att fixa så barnen kan umgås. Ensam vårdnad så flyttar detta till den förälder som är vårdnadshavare

• Anonym (Singelpappa)

Om någon vecka har det gått två månader. Jobbigt att sitta själv med barnen. Man blir ganska ensam trots att man är omgiven av tre barn.  Lite lätt bitter när mitt ex är ute och träffar folk samt verkar utåt ha ett rikt umgänge. Mina kompisar är ganska trötta på att lyssna.

Men har förstått att det roliga verkar krackelera lite då pengarna tryter och hon säger sig sakna barnen. Tror att det börjar bli lite motigt i det nya landet.

Har bestämt att jag tänker inte upplåta vår tidigare gemensamma lägenhet som övernattning om hon är i Sverige. Hon får bo hos kompisar eller någon annan. Barnen kan hon självfallet träffa. 

Hon ville att jag skulle åka hälsa på med barnen. Inte så kul och barnen är för små att åka själva med ledsagare. De vill inte det heller.

• Anonym (Linda)

Låter som en riktigt sjuk människa, ditt ex. Vem lämnar frivilligt tre barn i lågstadieåldern för jobb utomlands.

Svar på tråden Flyttar utomlands och har barn i Sverige