• Anonym (Singelpappa)

Flyttar utomlands och har barn i Sverige

Min fru (snart X) ska flytta utomlands för ett jobb med ganska dåliga möjligheter att kunna åka hem. EU-land men ligger lite avsides. 

Jobbet är en möjlighet men inget wow i termer av lön mm. Ingångsjobb i princip med ganska strikt schema där det inte finns så mycket spelrum för att ta långhelg. Resan till och från tar ca 4-7 timmar beroende på mellanlandningar mm.

Eftersom vi ändå är lite på upphällningen förstår jag henne att hon är beredd att lämna mig MEN vi har 3 barn (lågstadieålder) som kvarstannar i Sverige hos mig.

Om man bortser i det märkliga i att lämna sina barn funderar jag på hur ska detta funka med gemensam vårdnad. Själv tror jag att jag orkar att hantera detta men behöver nog hjälp av någon. Har ingen släkt där vi bor som kan hjälpa till. Mycket flexibelt jobb med kontor, skola, affär mm i en radie om 10 min gång

Någon som vet hur detta kan funka.

• Svar på tråden Flyttar utomlands och har barn i Sverige
  • Anonym (Q)

Vad säger mamman själv? Det smidigaste är att du får hela vårdnaden. När/om hon flyttar till Sverige igen, så kan ni ha delad vårdnad igen. Dock förstår jag inte varför hon ska lämna sina barn om arbetet inte är bättre än vad du beskriver. 

• Spucks
    Less is more skrev 2024-05-11 21:56:48 följande:

TS- jag hade inte accepterat detta..Barnen behöver sin mamma också.Har hon blivit tokig? Jag tror också dwt blir klurigt för dig att ha tid och ork för alla barn. Nej, hon är inte riktigt klok.

Tror du att mamman stannar i Sverige om TS bara "inte accepterar detta"? Ska han binda fast henne?
  • Less is more
    Spucks skrev 2024-05-12 11:24:14 följande:
    Tror du att mamman stannar i Sverige om TS bara "inte accepterar detta"? Ska han binda fast henne?
    Han får väl säga till henne att han också planerar att sticka. På sätt kan de placera ut ut barnen till andra familjer. Får vi se vad hon säger och gör då. Vad tycker hon om denna tillbakakaka?

Om mamma klarar att flytta utomlands flr att jobba - så klarar hon att ta hand om dina barn hemma.

Jag tycker lika för både män och kvinmor. Barnen är föräldrarnas ansvar.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Singelpappa) skrev 2024-05-11 20:39:22 följande:
    Flyttar utomlands och har barn i Sverige

Min fru (snart X) ska flytta utomlands för ett jobb med ganska dåliga möjligheter att kunna åka hem. EU-land men ligger lite avsides. 

Jobbet är en möjlighet men inget wow i termer av lön mm. Ingångsjobb i princip med ganska strikt schema där det inte finns så mycket spelrum för att ta långhelg. Resan till och från tar ca 4-7 timmar beroende på mellanlandningar mm.

Eftersom vi ändå är lite på upphällningen förstår jag henne att hon är beredd att lämna mig MEN vi har 3 barn (lågstadieålder) som kvarstannar i Sverige hos mig.

Om man bortser i det märkliga i att lämna sina barn funderar jag på hur ska detta funka med gemensam vårdnad. Själv tror jag att jag orkar att hantera detta men behöver nog hjälp av någon. Har ingen släkt där vi bor som kan hjälpa till. Mycket flexibelt jobb med kontor, skola, affär mm i en radie om 10 min gång

Någon som vet hur detta kan funka.

Jag hade diskuterat vårdnaden och hur hor föreslår att ni löser beslut praktiskt om hon är utomlands. Det kan ju vara värt att föreslå enskild vårdnad tills den dagen hon flyttar tillbaka till Sverige, om det är planen. 
  • Anonym (Alexandra)
    Less is more skrev 2024-05-12 11:53:45 följande:
    Han får väl säga till henne att han också planerar att sticka. På sätt kan de placera ut ut barnen till andra familjer. Får vi se vad hon säger och gör då. Vad tycker hon om denna tillbakakaka?

Om mamma klarar att flytta utomlands flr att jobba - så klarar hon att ta hand om dina barn hemma.

Jaha, då kanske hon föreslår att barnen följer med henne till det nya landet? Vem vet, det kanske blir det bästa för alla? 

Klart att barnen är föräldrarnas ansvar, men TS kan fortfarande inte styra vad exet gör med sitt liv längre. 
  • Anonym (Hollywood)
    Less is more skrev 2024-05-12 11:53:45 följande:

Det är väl klart att han inte kan ge upp sina barn bara för att den andra föräldern checkar ut. Han kan inte tvinga henne till ett ansvarsfullt föräldraskap.
  • Anonym (L)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-05-12 12:02:57 följande:
    Jag hade diskuterat vårdnaden och hur hor föreslår att ni löser beslut praktiskt om hon är utomlands. Det kan ju vara värt att föreslå enskild vårdnad tills den dagen hon flyttar tillbaka till Sverige, om det är planen. 

Familjerätten kan upprätta ett juridiskt bindande avtal när det gäller vårdnaden. Nu behöver bara boka tid och skriva under avtalet. Det blir ingen stor sak när ni båda är överens. I ert fall måste ni göra det annars blir det väldigt problematiskt för dig.   

Har du råd att ha t.ex. städerska eller en barnflicka som hämtar/ lämnar när du inte kan? 

Det som kan bli tufft är ju vab men om du har möjlighet att jobba hemifrån så kan du lösa det så. Det rekommenderas ju inte men ibland är man tvungen. 

Fast det svåraste kan bli barnens reaktioner. Det är ju du som måste vara tryggheten när barnen undrar varför mamma valde jobbet framför dem och är ledsna för att de saknar henne. Du kan behöva råd från en barnpsykolog om hur du ska hantera det som förälder och kanske ett eget samtalsstöd för det blir ju en stor omställning för er alla. 

Jag är ensamstående på heltid men med ett barn och mitt råd är att du måste ta hand om dig själv också för att orka. Om du har råd med barnvakt så se till att få tid för dig själv ibland. 

• Anonym (Tvillingmamma)

Jag beklagar din situation TS. Det kommer att bli tufft, men du kommer att klara det, precis som ensamstående mammor oftast gör när pappan sticker.

För mig är det ofattbart hur man kan överge sina barn på det där sättet. Hade barnen varit i tonåren, samt själva kunnat resa och hälsa på, hade det kanske varit en annan sak.

Men som du själv skriver, du kan inte tvinga barnens mamma att stanna och ta ansvar. 

• Anonym (Singelpappa)

Kommer klara det. Inga problem.  Har ganska bra flexibilitet vad gäller arbete mm.

Det som jag är orolig för är om jag druttar omkull och hamnar på sjukhus. Vad händer då? Dessutom kan det bli lite väl bundet ibland.

Tror lösningen är att skaffa en extra farmor/mormor, aupair eller någon person som är stand-by för att komma över och avlasta/rycka in om det behövs

• Anonym (L)
    Anonym (Singelpappa) skrev 2024-05-14 07:36:03 följande:

Kommer klara det. Inga problem.  Har ganska bra flexibilitet vad gäller arbete mm.

Det som jag är orolig för är om jag druttar omkull och hamnar på sjukhus. Vad händer då? Dessutom kan det bli lite väl bundet ibland.

Tror lösningen är att skaffa en extra farmor/mormor, aupair eller någon person som är stand-by för att komma över och avlasta/rycka in om det behövs

Ja, gör det. När jag bröt foten och blev gipsad upp till knät så fanns det inga möjligheter att få stöd via hemtjänst eller liknande. Jag hade inte råd att betala privat så jag fick klara mig och barnet bäst det gick. 

Har du råd att anlita någon så börjar titta på det redan nu. Det ska ju vara någon som klickar med barnen. Det är tur att de inte är så små ändå. 

Är du helt säker på att mamman kommer att åka? Det kanske låter som en bra idé för henne (av någon konstig anledning) men när det börjar bli verkligt kanske hon ändrar sig, 

Jag förstår inte heller hur hon tänker. Det är helt ofattbart och jag tycker så synd om dina barn, även om de verkar ha en toppenpappa som verkligen bryr sig. 

Svar på tråden Flyttar utomlands och har barn i Sverige