• Anonym (Singelpappa)

Flyttar utomlands och har barn i Sverige

Min fru (snart X) ska flytta utomlands för ett jobb med ganska dåliga möjligheter att kunna åka hem. EU-land men ligger lite avsides. 

Jobbet är en möjlighet men inget wow i termer av lön mm. Ingångsjobb i princip med ganska strikt schema där det inte finns så mycket spelrum för att ta långhelg. Resan till och från tar ca 4-7 timmar beroende på mellanlandningar mm.

Eftersom vi ändå är lite på upphällningen förstår jag henne att hon är beredd att lämna mig MEN vi har 3 barn (lågstadieålder) som kvarstannar i Sverige hos mig.

Om man bortser i det märkliga i att lämna sina barn funderar jag på hur ska detta funka med gemensam vårdnad. Själv tror jag att jag orkar att hantera detta men behöver nog hjälp av någon. Har ingen släkt där vi bor som kan hjälpa till. Mycket flexibelt jobb med kontor, skola, affär mm i en radie om 10 min gång

Någon som vet hur detta kan funka.

• Svar på tråden Flyttar utomlands och har barn i Sverige
  • Anonym (Pia)

Är mamman helt som hon ska? Är det här likt henne eller har hon fått en knäpp, en livskris? 

Det jag tänker är att för barnens skull bör du i så fall försöka få henne till någon samtalskontakt. Det finns ju sätt att ta sig igenom sånt utan att det slår så hårt mot barnen. Det kanske räcker med att ni skiljer er, tex.

Om hon är en ok fungerande mamma i nuläget riskerar ett sånt övergivande att göra barnen väldigt illa. De kommer att bära med sig hela livet att en av de man litar mest på när som helst kan överge en. Så kan man lista ut själv vad det innebär för förmågan att bygga upp relationer i framtiden. 

• Agda90
    Anonym (Singelpappa) skrev 2024-05-14 07:36:03 följande:

Kommer klara det. Inga problem.  Har ganska bra flexibilitet vad gäller arbete mm.

Det som jag är orolig för är om jag druttar omkull och hamnar på sjukhus. Vad händer då? Dessutom kan det bli lite väl bundet ibland.

Tror lösningen är att skaffa en extra farmor/mormor, aupair eller någon person som är stand-by för att komma över och avlasta/rycka in om det behövs

Skulle du drutta omkull och hamna på sjukhus och det inte finns något socialnätvärk som kan hjälpa dig med barnen då kommer soc att göra det. 
  • Anonym (Pia)
    Agda90 skrev 2024-05-14 09:53:52 följande:
    Skulle du drutta omkull och hamna på sjukhus och det inte finns något socialnätvärk som kan hjälpa dig med barnen då kommer soc att göra det. 
    Jag skulle tro att TS vill ge sina barn betydligt tryggare och trevligare nödlösningar än så. 
  • Agda90
    Anonym (Pia) skrev 2024-05-14 09:57:38 följande:
    Jag skulle tro att TS vill ge sina barn betydligt tryggare och trevligare nödlösningar än så. 
    Självklart är det sista vi vill att våra barn ska bli placerade i ett akut boende hos främlingar. Men om det inte finns någon då är alternativet värre
  • Anonym (Minna)

Att ha enskild vårdnad är inte samma sak som att mamman inte får träffa dem. Det är många som tror att det är ett likamedstecken där. Umgänge (som det verkar bli i detta fall) och vårdnad är två olika saker. Det handlar inte om att förlora vårdnaden, det handlar om att tillskriva dig enskild vårdnad när hon bor utomlands. 

Så, se till att göra som många andra skriver - kom överrens om att du får enskild vårdnad. Annars behöver du se till att hon svarar på allt från skolan, sjukvård, pass, bank (starta swish och skaffa konto bland annat). 

Att ha enskild vårdnad kommer bespara dig gråa hår med mera. Det är ju inte säkert att hon kommer prioritera kontakten med dig även om hon prioriterar kontakten med sina barn. 

Vi försökte fixa banksaker med vårt ena barn för ett tag sedan. Trodde vi kunde göra det med internetbank och bankid. Det skulle skrivas på hur många olika papper som helst. Gör dig själv en tjänst att se till att du slipper det genom enskild vårdnad. Annars ska du skicka papper till hennes nya land, hon ska skriva på dem och skicka tillbaka. Det var säkerligen en bunte med 15 papper totalt med div avtal och annat man skulle ha läst igenom. Ta det x3 barn så blir det både dyrt och tar lång tid. 

Sedan kan det väl vara en bra deal att ha på papper att om något händer dig (jag förstår att du oroar dig) så får hon flyga hem och hjälpa till att lösa situationen, det är ju även hennes barn. Se till att ha en god ton till varandra oavsett så hjälper det ju allt även om den goda tonen kan vara svår ibland att hålla. 

Ett tips till är att prata med föräldrar till barnes bästa kompisar. Jag bor visserligen med barnens pappa men jag fick blindtarmsinflammation och hamnade på sjukhus en vecka. Våra barns kompisar har guldföräldrar på alla vis. Det var inga problem att de fick middag och hänga hos kompisarna någon dag eller två när det körde ihop sig här hemma. Vi har efter det bjudit igen när det kört ihop sig för dem. 

Prata även med grannarna eller dina arbetskollegor. De kommer kanske inte att ta hand om barnen fullt ut, men ett par timmar om det krisar tills en avlösning kommer. 

Har du byggt upp ett bra kontaktnät runt dig och barnen så kan du andas ut en del. 

• Anonym (CB)

Enklast att ha egen vårdnad i det fallet, precis som flera har skrivit. 

Det är ju bara för mamman att begära vårdnad igen om hon flyttar tillbaka till Sverige. Men det blir struligt att varje gång ett papper ska skrivas under, förskoleplats och skola ska bestämmas osv fråga henne - hon som inte ens är här och inte vet vad barnen har för dagliga behov i fråga om avstånd till skolan mm. 

Hon är ju lika mycket mamma för det. 

• Anonym (Singelpappa)

Tror att jag verkligen måste ta tag i att skaffa backup. Inte kul om det blir soc som hanterar om det händer något.

Hon har en historik att bli uppslukad av en idé. I detta fall skapa en riktig karriär att vara stolt över. Tror att det går att åstadkomma på annat sätt. 

• Anonym (L)
    Anonym (Singelpappa) skrev 2024-05-15 16:57:32 följande:

Tror att jag verkligen måste ta tag i att skaffa backup. Inte kul om det blir soc som hanterar om det händer något.

Hon har en historik att bli uppslukad av en idé. I detta fall skapa en riktig karriär att vara stolt över. Tror att det går att åstadkomma på annat sätt. 

Jag fick ingen hjälp av soc när jag bröt foten (komplicerat brott med operation och sjukhusvistelse etc.). Enligt Försäkringskassan kunde jag sannolikt inte få det och dessutom skulle utredningen ändå ha tagit längre tid än min rehabilitering så jag skulle vara återställd när beslutet om mitt eventuella stöd väl hade kommit. 

Försäkringskassan var helt handfallen inför min situation och hävdade att de aldrig hade haft ett sådant fall.. Jag fick sjukresor till jobbet eftersom jag hade svårt att gå även efter att gipset hade tagits bort. När jag frågade om sonen kunde åka med i bilen och att vi avvek från den beslutade rutten en mycket kort bit så att jag kunde se att sonen som gick i ettan kom fram till skolan så var det tvärnej (fast chaufförerna var snälla och gjorde det ändå).

Så ja, se till att fixa back up så snart som möjligt. 

• Core
    Anonym (Singelpappa) skrev 2024-05-15 16:57:32 följande:

Kan det vara odiagnostiserad bipolaritet? Föräldrar som lämnar sina barn vind för våg är inte helt friska.

Fullföljer hon sina idéer hon blir uppslukad av?

Förstår dina funderingar, men självklart klarar du det.
  • Anonym (Singelpappa)

Ja första åren ville hon vara en traditionell fru och hade superkonservativa värderingar och väldigt religiös. Sedan slog det om och då skulle hon vara en fri själ. Mycket drivet av Instagram mm som hon blev väldigt intresserad av. Sedan var det mycket konspirationsteorier mm. Sedan party och flashiga resor.  Sedan utbildning vilket var bra. Och nu jobb vilket i och för sig bra men lite väl målinriktat för min smak. Hon gillar att hänga med tjejer som är ca 10 år yngre och som inte har barn mm. Då lockar deras livsstil. Lite som Sex in the City. Jobb och kul. Hon är väldigt kompromisslös när hon vill något. Hon valde bort familjen när hon fyllde år för att fira med sina kompisar. Tycker det var pissigt av dem att föreslå fest när de vet att hon har 3 barn.

Vi är i läget där vi nog har brutit upp men det är inte uttalat och jag tror att hon inte vill klippa banden helt till mig. Tror att hon inte kommer palla med att vara själv och sköta sitt liv. Jag har fått hjälpa till med mycket för hon är ganska happy lucky go. Hon vet att utan mig som partner eller god vän blir det jobbigare.

Lite förvirrande men jag orkar inte med mer flackande i mitt liv. Älskar henne men orkar inte ha denna instabilitet i mitt liv. Vet inte var nästa grej kommer vara mm.

De som överger barn brukar vara karlar som super eller sticker med en älskarinna. Personligen har jag bara upplevt ett  fall med en mamma tidigare. När jag växte upp stack grannfrun och lämnade barn. Hon hade sedan en massa olika män men struntade i sin son. Han fick växa upp helt med pappa som vara ganska cool för han var racerförare. 

Svar på tråden Flyttar utomlands och har barn i Sverige