• Anonym (Anonym.)

Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?

Hej, jag har en kompis som jag har känt rätt länge. Vi har kontakt lite då och då, och ibland föreslår hon att vi ska ses, men det är så svårt med henne, ofta kan hon inte och om hon kan så handlar det om att hon kan ses i typ max två timmar. Ingen av oss har barn, hon jobbar, jag studerar och jobbar. Vi bor cirka 30 minuter ifrån varandra med bil. 

Men om hon kan ses så handlar det ofta om typ en viss dag bara, resten av dagarna kan hon ej. Jag är ofta flexibel och kan flera olika dagar. Så den enda dagen hon kan så är det ofta så att jag jobbar eller något. Det känns inte riktigt som att hon kan kompromissa och jag kan ju inte bara göra som hon kan heller. 

Sen tycker jag att det känns lite trist och oseriöst att hon bara kan umgås så kort tid. Hon kan/vill oftast inte umgås i mer än två timmar, så efter två timmar märker man att hon börjar runda av eller så. Jag hade inte reagerat på detta om det bara hände nån gång men när det händer gång på gång så reagerar jag. Har inte riktigt varit med om det tidigare. Sen förstår jag inte ens varför man föreslår att ses om man ändå vet att man knappt har tid för det.

Jag har inte tagit upp detta med henne men i grund och botten handlar det om att det inte känns som att vår vänskap är riktig, iaf inte från hennes sida, med tanke på att hon knappt har tid att ses och när hon väl har tid att ses så kan hon oftast inte umgås länge alls, oftast mindre än två timmar. 

Ska jag göra slut med henne och bara avsluta vår vänskap eller hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?
  • Anonym (O)
    Anonym (Vännen) skrev 2024-04-03 15:32:56 följande:

Vad är din poäng? Kompisen är så pass oflexibel att det inte funkar i alla fall. 

Exakt.
  • Sanna43
    Klartsomvatten skrev 2024-04-03 17:04:12 följande:
    Om du hade läst ts tidigare kommentarer där hon skriver att kompisen är med andra (då låter det ju som att hon oftare umgås med andra personer än med ts) så blev det ganska tydligt hur personen menade. Som jag har tolkat ts så verkar det som att kompisen träffar andra oftare, medan hon bara har tid för ts ett fåtal gånger per år. 
    Ts kanske inte är så rolig att vara med. 
  • EpicF
    Anonym (Anonym.) skrev 2024-04-03 14:19:02 följande:
    Ja, man känner sig inte direkt prioriterad annars. Hon verkar inte intresserad av att behålla vänskapen, verkar inte så då vi ses ett fåtal gånger per år och hon max har tid en timma typ. Hade hon varit intresserad hade hon ansträngt sig mer, som jag har försökt göra. Inte som att vi ses varje månad direkt.
    Hon har kanske inte lika stort behov av att ses oftare och ha längre träffar som du har, och då är ni inte kompatibla. 

Avsluta för bådas skull, verkar vara mycket bättre för er båda. 
  • Klartsomvatten
    Anonym (Socialt utmattande) skrev 2024-04-03 17:00:58 följande:
    Förstår inte riktigt varför man ska behöva umgås jättelänge bara pga man inte setts på ett tag? Jag föredrar då kvalitestunder framför kvantitet.
    Fast kan förstå att man vill gärna umgås längre än en timma om man får åka jättelångt för att ses
    Man kan ju faktiskt ha både kvalitet och kvantitet. Bara för att man umgås en längre tid så behöver det inte bli dålig kvalitet. Personligen hade jag inte känt mig uppskattad om kompisen alltid började runda av efter 1-2 timmar och om jag dessutom blir tvungen att resa 1 timma totalt för den tiden, det hade jag inte gjort.
  • Klartsomvatten
    Sanna43 skrev 2024-04-03 17:06:14 följande:
    Ts kanske inte är så rolig att vara med. 
    Uppenbarligen har ts andra kompisar som tycker det men denna kompis kanske inte tycker det, då är det ju verkligen bäst att lägga ner.
  • Anonym (Anonym.)
    EpicF skrev 2024-04-03 17:07:15 följande:
    Hon har kanske inte lika stort behov av att ses oftare och ha längre träffar som du har, och då är ni inte kompatibla. 

Avsluta för bådas skull, verkar vara mycket bättre för er båda. 

Och då får det vara, tänker jag. Hon träffar ju liksom andra kompisar oftare. Har ingen lust att fortsätta anpassa mig efter när hon kan ses. Får umgås med andra helt enkelt. 

Har skrivit till henne och sagt som det är

• EpicF
    Anonym (Anonym.) skrev 2024-04-03 17:12:04 följande:

Och då får det vara, tänker jag. Hon träffar ju liksom andra kompisar oftare. Har ingen lust att fortsätta anpassa mig efter när hon kan ses. Får umgås med andra helt enkelt. 

Har skrivit till henne och sagt som det är

Hur vet du det? 
  • Anonym (Anonym.)
    EpicF skrev 2024-04-03 17:23:23 följande:
    Hur vet du det? 
    Jag ser väl vad hon lägger ut på sociala medier?
  • EpicF
    Anonym (Anonym.) skrev 2024-04-03 17:26:29 följande:
    Jag ser väl vad hon lägger ut på sociala medier?
    Ok. Och där ser du exakt hur långe och ofta de umgås? Sedan ska man inte tro på allt som läggs ut på sociala medier

Behöver inte betyda att de har kvalitet i sina träffar. Det kan vara Något hon upplever med dig. Men oavsett så är ni inte kompatibla och borde avsluta vänskapen. 
  • Anonym (Anonym.)
    EpicF skrev 2024-04-03 17:36:14 följande:
    Ok. Och där ser du exakt hur långe och ofta de umgås? Sedan ska man inte tro på allt som läggs ut på sociala medier

Behöver inte betyda att de har kvalitet i sina träffar. Det kan vara Något hon upplever med dig. Men oavsett så är ni inte kompatibla och borde avsluta vänskapen. 
    Jag ser ju att hon ofta lägger upp händelser och nya bilder med kompisar och då kommer man ju ihåg att hon gjorde samma sak för två veckor sedan med samma kompisar, så jag vet ju att hon träffar andra oftare än vad hon träffar mig i alla fall. Sen vet jag inte exakt hur lång tid de umgås men hon träffar andra oftare i alla fall, mig har hon knappt tid att träffa alls. 
Svar på tråden Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?