• Anonym (Anonym.)

Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?

Hej, jag har en kompis som jag har känt rätt länge. Vi har kontakt lite då och då, och ibland föreslår hon att vi ska ses, men det är så svårt med henne, ofta kan hon inte och om hon kan så handlar det om att hon kan ses i typ max två timmar. Ingen av oss har barn, hon jobbar, jag studerar och jobbar. Vi bor cirka 30 minuter ifrån varandra med bil. 

Men om hon kan ses så handlar det ofta om typ en viss dag bara, resten av dagarna kan hon ej. Jag är ofta flexibel och kan flera olika dagar. Så den enda dagen hon kan så är det ofta så att jag jobbar eller något. Det känns inte riktigt som att hon kan kompromissa och jag kan ju inte bara göra som hon kan heller. 

Sen tycker jag att det känns lite trist och oseriöst att hon bara kan umgås så kort tid. Hon kan/vill oftast inte umgås i mer än två timmar, så efter två timmar märker man att hon börjar runda av eller så. Jag hade inte reagerat på detta om det bara hände nån gång men när det händer gång på gång så reagerar jag. Har inte riktigt varit med om det tidigare. Sen förstår jag inte ens varför man föreslår att ses om man ändå vet att man knappt har tid för det.

Jag har inte tagit upp detta med henne men i grund och botten handlar det om att det inte känns som att vår vänskap är riktig, iaf inte från hennes sida, med tanke på att hon knappt har tid att ses och när hon väl har tid att ses så kan hon oftast inte umgås länge alls, oftast mindre än två timmar. 

Ska jag göra slut med henne och bara avsluta vår vänskap eller hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?
  • Anonym (U)
    Anonym (Anonym.) skrev 2024-04-03 18:27:16 följande:
    Och det är ju det jag har gjort? Har sagt i ett inlägg där uppe att jag har skrivit till henne och sagt som det är.
    Det är du som inte värderar er vänskap. Det inser hon förhoppningsvis.
  • Reclaimyourself
    Anonym (U) skrev 2024-04-04 12:26:14 följande:
    Det är du som inte värderar er vänskap. Det inser hon förhoppningsvis.
    Och på vilket sätt anser du att hon inte värderar deras vänskap? Det är ju just det hon har gjort länge, medan vännen inte alls gjort det. Nu har hon tröttnat och det är helt förståeligt.
  • Anonym (.)
    Reclaimyourself skrev 2024-04-04 12:38:05 följande:
    Och på vilket sätt anser du att hon inte värderar deras vänskap? Det är ju just det hon har gjort länge, medan vännen inte alls gjort det. Nu har hon tröttnat och det är helt förståeligt.
    Hon avslutar vänskapen, vännen gör det inte.
    Kan det bli tydligare? 
  • Anonym (Förstår inte)
    Core skrev 2024-04-04 12:13:57 följande:

Jag vet att man ska undvika att könsgeneralisera , men det här händer bara med kvinnor. Inte alla kvinnor är så här så klart, men bland män ser de flesta umgängen ut så här. De jag klassar som mina absolut bästa vänner, är de som inte ifrågasätter de perioder i livet jag har fullt med annat och bristande energi pga allt man tar sig för. Sen ringer jag upp ett år senare och frågar om vi ska ta en öl, och så gör vi det helt odramatiskt utan att det är stelt.

Och samma sak åt andra hållet. Känner jag att nån är svårt att styra ihop umgänge med, då lägger jag det bara på is, så får denne höra av sig när det passar bättre?

Vem tjänar på att jag beter mig som en sårad tonåring? Det är inte ren kritik, jag är uppriktigt nyfiken på hur man resonerar så här?

Är kvinna, men håller med. Vi gör det ofta alldeles för komplicerat och är riktiga drama queens. Jobbar hårt på att inte vara så.
  • Anonym (M)
    Anonym (.) skrev 2024-04-04 12:44:30 följande:
    Hon avslutar vänskapen, vännen gör det inte.
    Kan det bli tydligare? 
    Vilken vänskap? Den andre bryr sig ju inte så mycket utan prioriterar mest annat så det är väl inte mycket till vänskap att avsluta. TS har avslutat kontakten.
  • Anonym (G)
    Reclaimyourself skrev 2024-04-04 12:38:05 följande:
    För att hon inte Tycker det är värt att åka dit om de inte umgås mer än 1 timme..
  • Anonym (asså gud)
    Core skrev 2024-04-04 12:13:57 följande:

Jag vet att man ska undvika att könsgeneralisera , men det här händer bara med kvinnor. Inte alla kvinnor är så här så klart, men bland män ser de flesta umgängen ut så här. De jag klassar som mina absolut bästa vänner, är de som inte ifrågasätter de perioder i livet jag har fullt med annat och bristande energi pga allt man tar sig för. Sen ringer jag upp ett år senare och frågar om vi ska ta en öl, och så gör vi det helt odramatiskt utan att det är stelt.

Och samma sak åt andra hållet. Känner jag att nån är svårt att styra ihop umgänge med, då lägger jag det bara på is, så får denne höra av sig när det passar bättre?

Vem tjänar på att jag beter mig som en sårad tonåring? Det är inte ren kritik, jag är uppriktigt nyfiken på hur man resonerar så här?

Men gud asså. Du är verkligen en male voice of reason asså. Pekar med hela handen och allt och kan det här med att inte känslomässigt investera i någon, bara haka på i gäng utan krav och känslomässigt utbyte. Ni män vet verkligen hur skåpet ska stå asså
  • Anonym (.)
    Anonym (asså gud) skrev 2024-04-04 13:02:29 följande:
    Men gud asså. Du är verkligen en male voice of reason asså. Pekar med hela handen och allt och kan det här med att inte känslomässigt investera i någon, bara haka på i gäng utan krav och känslomässigt utbyte. Ni män vet verkligen hur skåpet ska stå asså
    Jag är kvinna och håller helt med Core.
  • Anonym (Vännen)
    EpicF skrev 2024-04-03 17:02:09 följande:

Anonym (Vännen): Du kanske ska läsa vad du själv har skrivit? 

"Om hon umgås med andra så vill hon inte vara din vän längre hon försöker få er vänskap att rinna ut i sanden. "

För nej, man kan umgås med flera och vara vän med flera utan att man försöker få en vänskap att rinna ut i sanden. 

Jag förstår, du är en autist som bokstavstolkar. När man pratar med andra finns det sammanhang något kan gälla i ett fall m inte i ett annat det beror på omständigheterna. Om ens barn exempelvis har en blöt handduk i väskan kanske man säger till barnet att man alltid ska hänga upp blöta saker annars börjar de mögla. Men om man har en blöt handduk som man tänkt tvätta kan man stoppa den i maskinen direkt utan att låta den torka emellan. Du är en sån person som blir otroligt upprörd för att du tycker man ljög när man sa att man alltid ska hänga upp handduken, du propsar på att man ska göra det innan den tvättas och argumenterar stenhårt för att handduken nu kommer mögla. 
  • 1omtänksam
    Core skrev 2024-04-04 12:06:38 följande:

Jag fattar inte. Varför måste man uttalat avsluta en vänskap? Varför inte bara låta det rinna ut i sanden, och kanske tas det upp i framtiden, kanske inte?

Jag har många sådana, och helt plötsligt finns en gemensam vilja att ses igen efter ett par år. Vad är problemet? Varför måste det vara ett drama?

Det pratas ofta om ärlighet. Om vikten att våga stå upp för den man är, och om att sätta gränser. Både mot sig själv och gentemot andra människor. 
    Att vilja ha ett uppriktigt svar från en vän, (eller någon som påstår sig vara en sådan) om varför saker ser ut eller blivit som det blivit är inte lika med att vara ett drama. Det är att vilja ha svar. Att låta saker rinna ut i sanden måste kanske vara bra för båda parter. Men det är även ett rätt fegt sätt att gå tillväga? Bättre att säga som det är. 34
Svar på tråden Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?