• Anonym (Anonym.)

Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?

Hej, jag har en kompis som jag har känt rätt länge. Vi har kontakt lite då och då, och ibland föreslår hon att vi ska ses, men det är så svårt med henne, ofta kan hon inte och om hon kan så handlar det om att hon kan ses i typ max två timmar. Ingen av oss har barn, hon jobbar, jag studerar och jobbar. Vi bor cirka 30 minuter ifrån varandra med bil. 

Men om hon kan ses så handlar det ofta om typ en viss dag bara, resten av dagarna kan hon ej. Jag är ofta flexibel och kan flera olika dagar. Så den enda dagen hon kan så är det ofta så att jag jobbar eller något. Det känns inte riktigt som att hon kan kompromissa och jag kan ju inte bara göra som hon kan heller. 

Sen tycker jag att det känns lite trist och oseriöst att hon bara kan umgås så kort tid. Hon kan/vill oftast inte umgås i mer än två timmar, så efter två timmar märker man att hon börjar runda av eller så. Jag hade inte reagerat på detta om det bara hände nån gång men när det händer gång på gång så reagerar jag. Har inte riktigt varit med om det tidigare. Sen förstår jag inte ens varför man föreslår att ses om man ändå vet att man knappt har tid för det.

Jag har inte tagit upp detta med henne men i grund och botten handlar det om att det inte känns som att vår vänskap är riktig, iaf inte från hennes sida, med tanke på att hon knappt har tid att ses och när hon väl har tid att ses så kan hon oftast inte umgås länge alls, oftast mindre än två timmar. 

Ska jag göra slut med henne och bara avsluta vår vänskap eller hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?
  • Anonym (Förstår inte)
    Anonym (.) skrev 2024-04-03 13:35:15 följande:
    Då är det ju du som inte tycker hon är värd att ha som vän.
    Hon vill behålla det på denna nivå som funkar för henne, men du tycker inte det räcker för dig.
    För dig är det bättre att ni aldrig ses än att ni ses en stund ibland.
    Dåså. Vill du inte vara vän med henne längre får du väl avsluta vänskapen. Ärligast är att berätta varför.
    Håller med.
  • Anonym (Anonym.)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2024-04-03 13:34:48 följande:
    Så varför frågar du? Du verkar ju ha din åsikt klar.
    Framgår det inte av min trådstart att jag redan har en åsikt?Tycker att det framgår rätt tydligt.
  • Anonym (Anonym.)
    Hon vill behålla det på denna nivå som funkar för henne, men du tycker inte det räcker för dig.
    Dåså. Vill du inte vara vän med henne längre får du väl avsluta vänskapen. Ärligast är att berätta varför.
    Det är absolut inte värt att resa en timma för att umgås en timma, det hade jag inte gjort för nån. Isf får väl hon komma hit om hon bara kan ses så kort tid.

Nej, det räcker inte för mig, för jag kan ses mer och oftare och jag värderar uppenbarligen vår vänskap på ett annat sätt så det känns inte bra att ha en kompis som inte prioriterar mig på samma sätt
  • Anonym (Förstår inte)
    Anonym (Anonym.) skrev 2024-04-03 13:38:31 följande:
    Framgår det inte av min trådstart att jag redan har en åsikt?Tycker att det framgår rätt tydligt.
    Jag undrar varför du frågar här? Vad är meningen?
  • Anonym (Förstår inte)
    Anonym (Anonym.) skrev 2024-04-03 13:39:59 följande:
    Det är absolut inte värt att resa en timma för att umgås en timma, det hade jag inte gjort för nån. Isf får väl hon komma hit om hon bara kan ses så kort tid.

Nej, det räcker inte för mig, för jag kan ses mer och oftare och jag värderar uppenbarligen vår vänskap på ett annat sätt så det känns inte bra att ha en kompis som inte prioriterar mig på samma sätt
    Låter krävande.
  • Anonym (Anonym.)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2024-04-03 13:41:49 följande:
    Jag undrar varför du frågar här? Vad är meningen?
    För att höra hur andra hade gjort?
  • Anonym (O)

Denna nivå kanske funkar för ts vän men ts vill ses längre tid och verkar prioritera deras vänskap mer än vad vännen gör, då blir det en obalans, så jag förstår faktiskt ts där. Inte kul att umgås med någon som inte prioriterar en på samma sätt som man prioriterar den personen.

Samma sak om man hade haft en kille som bara hade tid att ses en timma medan man själv kan ses längre, det hade inte känts så bra. 

Sedan tycker jag inte att det känns rimligt att åka en timma i resväg för att umgås med någon i en timma. Det kostar ju pengar. I sådana fall känns det rimligare att den personen reser till mig, om den bara har tid att ses så kort tid medan jag kan ses längre.

Själv har jag lärt mig att inte lägga någon tid på personer som inte värderar mig på samma sätt som jag värderar dem men andra får ju göra som de vill.

• Anonym (.)

Hade du värderat er vänskap hade du hållit fast vid den.
  • Anonym (O)
    Anonym (.) skrev 2024-04-03 13:46:33 följande:
    Hade du värderat er vänskap hade du hållit fast vid den.
    Nja, riktigt så är det ju inte. Man kan inte och bör inte hålla fast vid någon som inte prioriterar en på samma sätt som man själv prioriterar den personen. Jag håller mig bara till personer som ger mig samma tillbaka, som det jag ger till dem.
  • Sanna43

Men säg att hon får komma till dig istället då och se vad som händer. 

Jag har en vän som jag träffar typ varannan månad som mest . Hon träffar andra vänner utan mig. Tycker ej det visar att hon inte värderar vänskapen. hon har bara mkt begränsad tid och även andra vänner. 

Svar på tråden Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?