• Anonym (Anonym.)

Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?

Hej, jag har en kompis som jag har känt rätt länge. Vi har kontakt lite då och då, och ibland föreslår hon att vi ska ses, men det är så svårt med henne, ofta kan hon inte och om hon kan så handlar det om att hon kan ses i typ max två timmar. Ingen av oss har barn, hon jobbar, jag studerar och jobbar. Vi bor cirka 30 minuter ifrån varandra med bil. 

Men om hon kan ses så handlar det ofta om typ en viss dag bara, resten av dagarna kan hon ej. Jag är ofta flexibel och kan flera olika dagar. Så den enda dagen hon kan så är det ofta så att jag jobbar eller något. Det känns inte riktigt som att hon kan kompromissa och jag kan ju inte bara göra som hon kan heller. 

Sen tycker jag att det känns lite trist och oseriöst att hon bara kan umgås så kort tid. Hon kan/vill oftast inte umgås i mer än två timmar, så efter två timmar märker man att hon börjar runda av eller så. Jag hade inte reagerat på detta om det bara hände nån gång men när det händer gång på gång så reagerar jag. Har inte riktigt varit med om det tidigare. Sen förstår jag inte ens varför man föreslår att ses om man ändå vet att man knappt har tid för det.

Jag har inte tagit upp detta med henne men i grund och botten handlar det om att det inte känns som att vår vänskap är riktig, iaf inte från hennes sida, med tanke på att hon knappt har tid att ses och när hon väl har tid att ses så kan hon oftast inte umgås länge alls, oftast mindre än två timmar. 

Ska jag göra slut med henne och bara avsluta vår vänskap eller hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?
  • Anonym (O)
    Anonym (.) skrev 2024-04-03 14:21:46 följande:
    Jag har bara spekulerat. Jag frågade ts om kvaliteten men har inte fått något svar. Jag skrev också att det vore märkligt att ts skulle vilja ses oftare om hon är en dålig vän.

Det låter som om ts är ung. Kanske du också är?
    Det är nog vanligare ju äldre man blir att man håller fast vid bra människor och inte bryr sig om att kräva en viss frekvens av umgänge (ja, jag är "gammal" = 46 år)

Vad spelar åldern för roll här? Det som möjligtvis kan spela roll är om man har fullt upp med barn och familjeliv, vilket varken ts eller kompisen har. 

Ja om du tycker att en bra människa är någon som förväntar sig att andra ska anpassa sig efter en så står det ju dig fritt. Jag skulle säga upp kontakten med en sådan person. 

• Anonym (Socialt utmattande)

Vi skulle nog inte vara så kompatibla som vänner ts o jag. Lyckas kanske planera in träffar med mina vänner 1 gång i månaden o då orkar jag ses max 2 timmar. Förstår inte varför man ska umgås hela dagar med nån bara för man är vänner??
    Sonen är likadan, max 2 timmar sen är han less. Har en väninna med barn i liknande ålder som brukar vilja umgås med oss o då kan dom stanna i flera timmar! Till slut får man hinta om att det är dags börja med middan annars får man aldrig hem dom!  
    Finns enstaka tillfällen då jag kan umgås längre men då ska det finnas planerade aktiviteter att göra. Sitta rakt upp o ner o bara umgås det orkar jag inte med.

• Anonym (.)
    Anonym (O) skrev 2024-04-03 16:27:24 följande:

Vad spelar åldern för roll här? Det som möjligtvis kan spela roll är om man har fullt upp med barn och familjeliv, vilket varken ts eller kompisen har. 

Ja om du tycker att en bra människa är någon som förväntar sig att andra ska anpassa sig efter en så står det ju dig fritt. Jag skulle säga upp kontakten med en sådan person. 

Jag tänker att man som yngre kan ha en mer krävande syn på vänskap, medans man med åren kan ha skaffat sig ett flertal vänner som man bara har kontakt med ibland. Man umgås ju inte varje vecka med alla man känner.

Det är ju ts som tycker att vännen skall anpassa sig efter henne, annars säger hon upp kontakten. Om inte vänskapen är på ts vis kan det kvitta.
    Eller kan ts tänka sig att fortsätta ha kontakt med människan men inse att det kanske passar bättre med en träff i kvartalet? Man kan ha sådana vänner också.

Men, som sagt, har ts inte lust att ha kvar henne alls is it liv är det väl bara att ordna detta. Jag står fast vid att det ärligaste är att prata med vännen om varför, och inte bara ghosta.
  • Anonym (O)
    Anonym (.) skrev 2024-04-03 16:41:02 följande:
    Jag tänker att man som yngre kan ha en mer krävande syn på vänskap, medans man med åren kan ha skaffat sig ett flertal vänner som man bara har kontakt med ibland. Man umgås ju inte varje vecka med alla man känner.

Det är ju ts som tycker att vännen skall anpassa sig efter henne, annars säger hon upp kontakten. Om inte vänskapen är på ts vis kan det kvitta.
    Eller kan ts tänka sig att fortsätta ha kontakt med människan men inse att det kanske passar bättre med en träff i kvartalet? Man kan ha sådana vänner också.

Men, som sagt, har ts inte lust att ha kvar henne alls is it liv är det väl bara att ordna detta. Jag står fast vid att det ärligaste är att prata med vännen om varför, och inte bara ghosta.

Det gäller nog mest för gymnasieungdomar i sådana fall och jag är då inte i den åldern, tvivlar också på att ts är det. 

Skulle inte påstå att det är att ha en krävande syn på vänskap bara för att man skulle vilja umgås längre än en-två timmar ibland. Ts skriver också att de umgås ett fåtal gånger per år så nja, jag skulle inte påstå att det är att ha en krävande syn direkt. Om man tycker det så bör man verkligen inte vara kompisar.

Fast som det är nu så är det ju så att det är ts som anpassar sig efter kompisen. För kompisen kanske det passar bättre med en träff i kvartalet, för ts är det inte så en riktig vänskap ska vara. Ts kan ses ofta, kompisen kan/vill bara ibland och ts har hittills anpassat sig efter när kompisen kan, vilket hon verkar vara på väg att sluta med nu. Det är ju kompisen som kan ses sällan och då kanske i en timma bara, dvs när det passar henne. Ts skriver också att kompisen inte kan kompromissa = allt ska se på kompisens villkor. Det är dags nu att ts börjar sätta ner foten. Kompisen får väl börja dansa efter ts pipa istället, som ts har fått göra för kompisen, eller så kanske båda ska ta och inse att det är bättre att lägga ner helt. Det funkar inte med alla, helt enkelt.

• Klartsomvatten
    Anonym (Socialt utmattande) skrev 2024-04-03 16:30:09 följande:

Vi skulle nog inte vara så kompatibla som vänner ts o jag. Lyckas kanske planera in träffar med mina vänner 1 gång i månaden o då orkar jag ses max 2 timmar. Förstår inte varför man ska umgås hela dagar med nån bara för man är vänner??
    Sonen är likadan, max 2 timmar sen är han less. Har en väninna med barn i liknande ålder som brukar vilja umgås med oss o då kan dom stanna i flera timmar! Till slut får man hinta om att det är dags börja med middan annars får man aldrig hem dom!  
    Finns enstaka tillfällen då jag kan umgås längre men då ska det finnas planerade aktiviteter att göra. Sitta rakt upp o ner o bara umgås det orkar jag inte med.

Ts träffar denna person ett fåtal gånger per år, dvs inte ofta alls. Att då bara ha tid att umgås i en timma, max två, är väldigt lite. Låter inte som att kompisen är så brydd om ts. Bäst att lägga ner och hitta folk som faktiskt uppskattar en.
  • EpicF
    Klartsomvatten skrev 2024-04-03 14:21:17 följande:
    Om hon umgås mer med andra som hon har mer tid för, men knappt har tid för ts alls, så visar hon ju tydligt att ts inte är lika viktig som de andra. Bara att lägga ner då. Tycker att det var väldigt lätt att förstå vad personen menade. 
    Ingen vet dock om hon har mer tid till de andra. Ka ske hon bara umgås två timmar med de andra vännerna också? 

Men oavsett så ska ta avsluta om hon känner att hon inte får ut något av vänskapet. 

Lätt att förstå vad hon menade? Inte alls. 
  • Anonym (Socialt utmattande)
    Klartsomvatten skrev 2024-04-03 16:55:17 följande:
    Ts träffar denna person ett fåtal gånger per år, dvs inte ofta alls. Att då bara ha tid att umgås i en timma, max två, är väldigt lite. Låter inte som att kompisen är så brydd om ts. Bäst att lägga ner och hitta folk som faktiskt uppskattar en.
    Förstår inte riktigt varför man ska behöva umgås jättelänge bara pga man inte setts på ett tag? Jag föredrar då kvalitestunder framför kvantitet.
    Fast kan förstå att man vill gärna umgås längre än en timma om man får åka jättelångt för att ses
  • EpicF

Anonym (Vännen): Du kanske ska läsa vad du själv har skrivit? 

"Om hon umgås med andra så vill hon inte vara din vän längre hon försöker få er vänskap att rinna ut i sanden. "

För nej, man kan umgås med flera och vara vän med flera utan att man försöker få en vänskap att rinna ut i sanden. 

• EpicF

Anonym (Vännen): Du kanske ska läsa vad du själv har skrivit? 

"Om hon umgås med andra så vill hon inte vara din vän längre hon försöker få er vänskap att rinna ut i sanden. "

För nej, man kan umgås med flera och vara vän med flera utan att man försöker få en vänskap att rinna ut i sanden. 

• Klartsomvatten
    EpicF skrev 2024-04-03 16:58:25 följande:
    Ingen vet dock om hon har mer tid till de andra. Ka ske hon bara umgås två timmar med de andra vännerna också? 

Men oavsett så ska ta avsluta om hon känner att hon inte får ut något av vänskapet. 

Lätt att förstå vad hon menade? Inte alls. 
    Om du hade läst ts tidigare kommentarer där hon skriver att kompisen är med andra (då låter det ju som att hon oftare umgås med andra personer än med ts) så blev det ganska tydligt hur personen menade. Som jag har tolkat ts så verkar det som att kompisen träffar andra oftare, medan hon bara har tid för ts ett fåtal gånger per år. 
Svar på tråden Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?