• Anonym (Mami)

Vem bestämmer om lovskola?

Barnet går i sexan och har tills för några veckor sen haft hög frånvaro. Har adhd och dyslexi, men klarar skolan så länge hen får de anpassningar hen har rätt till.

Hen gick på lovskola under sportlovet och är nu erbjuden det igen till påsklovet. Barnet bor vv och ena föräldern tycker hen ska gå, medan andra tycker hen ska få ha sitt lov ifred (lovskolan är två dagar).

Vem bestämmer när man inte är överens?

• Svar på tråden Vem bestämmer om lovskola?
  • Anonym (Hmm)

Den som är mån om sitt barns framtid, förslagsvis. Alternativt den förälder som barnet ska bo hos den veckan. Sedan kan man också komma ihåg vilka signaler det skickar till skolan om hemmets samarbetsvillighet om man inte tar barnet till lovskola... Det finns alltså inget rakt svar här, tyvärr.

• Anonym (Mami)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-15 20:30:32 följande:

Den som är mån om sitt barns framtid, förslagsvis. Alternativt den förälder som barnet ska bo hos den veckan. Sedan kan man också komma ihåg vilka signaler det skickar till skolan om hemmets samarbetsvillighet om man inte tar barnet till lovskola... Det finns alltså inget rakt svar här, tyvärr.

Självklart är båda måna om hens framtid...
  • Anonym (Alva)
    Anonym (Mami) skrev 2024-03-15 22:39:20 följande:
    Självklart är båda måna om hens framtid...
    Den förälder som inte vill att barnet ska gå i lovskola är INTE mån om barnets framtid.
  • Anonym (Från fjärran kunde man höra det avlägsna, desperata skallet från en pistagevetelängd. Eller vänta! Det var en hund.)

Nu efter att både Svensk Kassaservice och Domänverket försvunnit så hade jag nog fanken frågat hos något postombud. Alternativt någon lokal VVS-firma.
    Annars är det nog som "Hmm" skriver: Den som är lite mån om barnets framtid och intresserad som förälder, kanske. Om det inte känns alltför främmande.

• Spucks

Barnet hänger efter i skolan. Skolan erbjuder gratis hjälp under lovet. Föräldern är emot det.
    Hur är det att "vara mån om barnets framtid"? Vad tycker den andra föräldern? Att det är helt okej att barnet hänger efter? Att barnet ska gå om en klass? Att barnet ska få dyr läxhjälp på kvällarna/helgerna för att komma ifatt? Hur är något av detta bättre för barnet än att "offra" två av 6(?) lediga veckodagar till lovskola?

• Anonym (Förälder)

11 dagar påsklov, om ni inte planerat  bra aktiviteter under lovet tycker jag ungen ska gå i lovskola,  Bara vara hemma och spela på datorn är inte en bra aktivitet ?

• Anonym (Mami)
    Spucks skrev 2024-03-16 08:43:35 följande:

Barnet hänger efter i skolan. Skolan erbjuder gratis hjälp under lovet. Föräldern är emot det.
    Hur är det att "vara mån om barnets framtid"? Vad tycker den andra föräldern? Att det är helt okej att barnet hänger efter? Att barnet ska gå om en klass? Att barnet ska få dyr läxhjälp på kvällarna/helgerna för att komma ifatt? Hur är något av detta bättre för barnet än att "offra" två av 6(?) lediga veckodagar till lovskola?

Barnet ligger inte alls efter, det har jag inte påstått någonstans. De problem som finns/funnits är på grund av att skolan inte håller de anpassningar som ska finnas, tex inläst material. Barnet mår inte bra mentalt och behöver all chans till vila hen kan få. Ironiskt nog är den ni verkar se som den bättre föräldern en stor del av orsaken till barnets dåliga mående. Hen är helt urvriden och mår jättedåligt när hen väl får komma därifrån. Och innan ni frågar, förälderns beteende är anmält, men hen är så manipulativ att hen kan prata sig ur allt. Ingen av barnen vill bo där, men vågar inte säga ifrån och jag kan inte göra något, för då kommer de ta det som att det är jag som trycker på och försöker sabotera.

Den andra föräldern bryr sig inte om mental ohälsa.
  • Anonym (Mami)

Jag frågade inte om ni tycker hen ska gå, för jag skiter fullkomligt i vad främlingar som inte vet något om oss tycker, utan hur man gör när föräldrarna tycker helt olika.

• Anonym (.)
    Anonym (Mami) skrev 2024-03-16 08:53:53 följande:
    Barnet ligger inte alls efter, det har jag inte påstått någonstans. De problem som finns/funnits är på grund av att skolan inte håller de anpassningar som ska finnas, tex inläst material. Barnet mår inte bra mentalt och behöver all chans till vila hen kan få. Ironiskt nog är den ni verkar se som den bättre föräldern en stor del av orsaken till barnets dåliga mående. Hen är helt urvriden och mår jättedåligt när hen väl får komma därifrån. Och innan ni frågar, förälderns beteende är anmält, men hen är så manipulativ att hen kan prata sig ur allt. Ingen av barnen vill bo där, men vågar inte säga ifrån och jag kan inte göra något, för då kommer de ta det som att det är jag som trycker på och försöker sabotera.

Den andra föräldern bryr sig inte om mental ohälsa.
    Jaha, men då har ni väl större problem än lovskolans vara eller icke vara. På vilket sätt är föräldern anmäld och för vad? Har ni gått på samarbetssamtal hos familjerätten? Annars får ni börja där. 

För att svara på din fråga i trådstarten så tycker jag att den förälder som har påsklovet bestämmer.
  • Anonym (Förälder)

Är det ostrukturerat hos den andra föräldern, finns det en förälder med obehandlad ADHD?

Svar på tråden Vem bestämmer om lovskola?