• Anonym (Hmm)

Vem bestämmer om lovskola?

Den som är mån om sitt barns framtid, förslagsvis. Alternativt den förälder som barnet ska bo hos den veckan. Sedan kan man också komma ihåg vilka signaler det skickar till skolan om hemmets samarbetsvillighet om man inte tar barnet till lovskola... Det finns alltså inget rakt svar här, tyvärr.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Mami) skrev 2024-03-16 08:53:53 följande:
    Barnet ligger inte alls efter, det har jag inte påstått någonstans. De problem som finns/funnits är på grund av att skolan inte håller de anpassningar som ska finnas, tex inläst material. Barnet mår inte bra mentalt och behöver all chans till vila hen kan få. Ironiskt nog är den ni verkar se som den bättre föräldern en stor del av orsaken till barnets dåliga mående. Hen är helt urvriden och mår jättedåligt när hen väl får komma därifrån. Och innan ni frågar, förälderns beteende är anmält, men hen är så manipulativ att hen kan prata sig ur allt. Ingen av barnen vill bo där, men vågar inte säga ifrån och jag kan inte göra något, för då kommer de ta det som att det är jag som trycker på och försöker sabotera.

Den andra föräldern bryr sig inte om mental ohälsa.
    Jaha, så det är DU som tycker att barnet inte ska gå i lovskola? Varför ska barnet inte få hjälp när den erbjuds? Ska man hårdra det så är det väl föräldern som har lovveckan som bestämmer, men inte sjutton är man en bra förälder om man nekar barnet lovskola! Du påstår att barnet inte ligger efter, klart som sjutton man har problem med sina studier om man har hög frånvaro och skolan erbjuder lovskola, för det gör de verkligen inte bara för att!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mami) skrev 2024-03-16 15:27:03 följande:
    Du vet inte vad du pratar om. Hen är väldigt intelligent och har inga problem med att hänga med så länge de håller det de ska. Den här skolan är superseg och det mesta de gör nu har barnet redan gjort i förra skolan, där hen faktiskt fick de anpassningar hen har rätt till.

Hen gick på lovskola under sportlovet och det gav inget annat än ett ledset och frustrerat barn. Problemen försvinner inte för att barnet tvingas dit fler timmar. Skolan behöver ta sitt ansvar.
    Lovskola har inte med intelligens att göra. Skolan verkar inte superbra men om de erbjuder stöd ska ni väl bara tacka och ta emot tycker man. Extra tid är väl bara bra för en dyslektiker.

Vilka anpassningar är det barnet har rätt till och som du säger att de nu har dragit in?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mami) skrev 2024-03-17 14:31:27 följande:
    Självklart tycker jag att det är jag som resonerar rätt?

Tråden handlar om hur man gör när man inte är överens, inte massa tyckare hit och dit om lovskolan i sig.
    Vems vecka är det under lovskolan, din eller pappans?
Svar på tråden Vem bestämmer om lovskola?