Inlägg från: Anonym (Mami) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mami)

Vem bestämmer om lovskola?

Barnet går i sexan och har tills för några veckor sen haft hög frånvaro. Har adhd och dyslexi, men klarar skolan så länge hen får de anpassningar hen har rätt till.

Hen gick på lovskola under sportlovet och är nu erbjuden det igen till påsklovet. Barnet bor vv och ena föräldern tycker hen ska gå, medan andra tycker hen ska få ha sitt lov ifred (lovskolan är två dagar).

Vem bestämmer när man inte är överens?

• Svar på tråden Vem bestämmer om lovskola?
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-15 20:30:32 följande:

Den som är mån om sitt barns framtid, förslagsvis. Alternativt den förälder som barnet ska bo hos den veckan. Sedan kan man också komma ihåg vilka signaler det skickar till skolan om hemmets samarbetsvillighet om man inte tar barnet till lovskola... Det finns alltså inget rakt svar här, tyvärr.

Självklart är båda måna om hens framtid...
  • Anonym (Mami)
    Spucks skrev 2024-03-16 08:43:35 följande:

Barnet hänger efter i skolan. Skolan erbjuder gratis hjälp under lovet. Föräldern är emot det.
    Hur är det att "vara mån om barnets framtid"? Vad tycker den andra föräldern? Att det är helt okej att barnet hänger efter? Att barnet ska gå om en klass? Att barnet ska få dyr läxhjälp på kvällarna/helgerna för att komma ifatt? Hur är något av detta bättre för barnet än att "offra" två av 6(?) lediga veckodagar till lovskola?

Barnet ligger inte alls efter, det har jag inte påstått någonstans. De problem som finns/funnits är på grund av att skolan inte håller de anpassningar som ska finnas, tex inläst material. Barnet mår inte bra mentalt och behöver all chans till vila hen kan få. Ironiskt nog är den ni verkar se som den bättre föräldern en stor del av orsaken till barnets dåliga mående. Hen är helt urvriden och mår jättedåligt när hen väl får komma därifrån. Och innan ni frågar, förälderns beteende är anmält, men hen är så manipulativ att hen kan prata sig ur allt. Ingen av barnen vill bo där, men vågar inte säga ifrån och jag kan inte göra något, för då kommer de ta det som att det är jag som trycker på och försöker sabotera.

Den andra föräldern bryr sig inte om mental ohälsa.
  • Anonym (Mami)

Jag frågade inte om ni tycker hen ska gå, för jag skiter fullkomligt i vad främlingar som inte vet något om oss tycker, utan hur man gör när föräldrarna tycker helt olika.

• Anonym (Mami)
    Anonym (Förälder) skrev 2024-03-16 09:11:37 följande:

Är det ostrukturerat hos den andra föräldern, finns det en förälder med obehandlad ADHD?

Det är från mig adhdn kommer.
    Nej föräldern är rakt av elak, det har inget med bristande struktur att göra, snarare tvärtom. Militärnivå på disciplinen. Jag levde under hans förtryck i nästan tjugo år, jag vet hur han är och det gör så ont att jag inte kan förbjuda barnen att åka dit. Jag har inga bevis på hur han beter sig mot dem och barnen vågar inte
    säga något till någon annan.
  • Anonym (Mami)
    Spucks skrev 2024-03-16 09:16:57 följande:
    Om barnet inte ligger efter, varför fick hen då erbjudandet från skolan? Är det inte just tänkt för barn som hänger efter?
    Skolan tar inte dyslexin på allvar, utan ser det som att barnet behöver mer tid bara... spelar ingen roll hur många gånger man försöker förklara. Får hen inläst material går det hur bra som helst. Hen är godkänd i allt och mer än så i vissa ämnen.
  • Anonym (Mami)
    Spucks skrev 2024-03-16 09:28:48 följande:

Okej, så pappan gör fel, skolan gör fel och att skolan anser att barnet har ett behov av extra stöd och därför erbjuda lovskola (som säkert inte är billigt) är också fel.

Hur kan skolan inte tar dyslexin på allvar? Säger de att utredningen som gjordes är fel? 

De erbjuder lovskola varje lov till massor av barn, så det är ingen extra utgift till eller från för mitt barn.

De drar gång på gång in de anpassningar som är bestämda med argumentet att hen klarar sig utan. De säger rakt ut att man ska välja en annan skola om ens barn är i stort behov av stöd, för de har inte råd.
  • Anonym (Mami)
    Spucks skrev 2024-03-16 09:59:16 följande:
    Då är kanske den viktiga saken att diskutera om inte de två dagar under loven, utan ett eventuellt skolbyte.
    Vi valde inte den här skitskolan, det var enda det fanns plats på när vi flyttade. Har försökt byta skola, men de säger bara att det är fullt.
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-16 14:51:03 följande:
    Jaha, så det är DU som tycker att barnet inte ska gå i lovskola? Varför ska barnet inte få hjälp när den erbjuds? Ska man hårdra det så är det väl föräldern som har lovveckan som bestämmer, men inte sjutton är man en bra förälder om man nekar barnet lovskola! Du påstår att barnet inte ligger efter, klart som sjutton man har problem med sina studier om man har hög frånvaro och skolan erbjuder lovskola, för det gör de verkligen inte bara för att!
    Du vet inte vad du pratar om. Hen är väldigt intelligent och har inga problem med att hänga med så länge de håller det de ska. Den här skolan är superseg och det mesta de gör nu har barnet redan gjort i förra skolan, där hen faktiskt fick de anpassningar hen har rätt till.

Hen gick på lovskola under sportlovet och det gav inget annat än ett ledset och frustrerat barn. Problemen försvinner inte för att barnet tvingas dit fler timmar. Skolan behöver ta sitt ansvar.
  • Anonym (Mami)
    Anonym (E) skrev 2024-03-16 10:18:25 följande:

Har ni föräldrar tillräckligt god kommunikation för att ta in ett utifrånperspektiv från en läkare? Jag kan relatera till situationen pga har eget barn med npf, och vet med mig att innan jag fick barn tänkte jag precis som gemene man, att självklart ska barnet gå i skola som alla andra, självklart ska en förälder ansvara för att barnet kommer ikapp med skolarbete till varje pris. Det är därför du får den typen av svar i den här tråden. Mitt barns läkare har varit till hjälp för oss när vi som föräldrar varit oense i avvägningen mellan disciplin och återhämtning, och har i de fallen förespråkat vila i första hand. Mitt barn ligger dock inte efter med skolarbete, men är ibland för trött för att gå, så det är ju en lite annorlunda situation. Finns det en läkarkontakt som ni båda känner förtroende för och kan bolla med? Kan barnet få med hemuppgifter över lovet eller blir det också stressande? 

Pappan är av attityden att det bara är att bita ihop, vi har varit på flera samtal, men han tar inte till sig av något han inte håller med om.

Jag har stor erfarenhet av npf och vet vad mitt barn behöver. Hen ligger som sagt inte efter, problemet i skolan är att de vägrar hålla de anpassningar som är bestämda.
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-16 15:49:33 följande:
    Lovskola har inte med intelligens att göra. Skolan verkar inte superbra men om de erbjuder stöd ska ni väl bara tacka och ta emot tycker man. Extra tid är väl bara bra för en dyslektiker.

Vilka anpassningar är det barnet har rätt till och som du säger att de nu har dragit in?
    Nej, men barnets förmåga att ta till sig kunskap. Hen ligger inte efter. 

Hen ska tex få inläst material, något de av någon anledning vägrar. Hen ska också få mer tid vid prov, ha rätt att ställa frågor vid prov etc på det som inte går att få inläst, men inget av det får hen längre. Den extra tid som behövs är under ordinarie skoltid, inte utöver den. Det ger ingenting.
  • Anonym (Mami)
    Tow2Mater skrev 2024-03-17 00:59:30 följande:

Kompromissa då och gå en av de två dagarna. Stanna hemma den andra dagen.

Det får man inte. Skriver man upp dem är båda dagarna obligatoriska. Finns ingen anledning för hen att gå heller som sagt, för mitt barn blir det som ett straff för något hen inte kan hjälpa.
  • Anonym (Mami)
    Tow2Mater skrev 2024-03-17 13:27:53 följande:
    Du verkar mest vilja ha medhåll att ditt sätt är det enda rätta sättet.

Ta striden då med den andra foräldern. Och lyssnar han inte (du måste vara mamman, eller ar ni två mammor kanske), hämta barnet vid skolan och ta hem det med orden till lärarna att det blivit ett missforstånd och barnet skulle inte blivit anmäld att delta i detta och ni har annat viktigt planerat.
    Självklart tycker jag att det är jag som resonerar rätt?

Tråden handlar om hur man gör när man inte är överens, inte massa tyckare hit och dit om lovskolan i sig.
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-17 16:35:02 följande:
    Vems vecka är det under lovskolan, din eller pappans?
    Det var min, tills de idag meddelade nya datum. Nu är en dag på min och en dag på pappans.
  • Anonym (Mami)

Pappan har tydligen sagt att hon ska gå fick jag som svar när jag tackade nej till erbjudandet... blir så less på hur han kör över mig. De säger att det är bindande, hur det nu kan vara det rent krasst...

• Anonym (Mami)
    Tow2Mater skrev 2024-03-27 13:58:14 följande:
    Men då går barnet på hans dag och du ringer och sjukar barnet på din dag.
    Barnet ska inte gå, hon är redan lovad att hon inte behöver det och bara för att pappan är ego som vanligt ska han inte komma och ändra det. Min dag kommer dessutom först, så sjukanmäler jag den dagen är det inte direkt okej att gå nästa.
  • Anonym (Mami)
    Tow2Mater skrev 2024-03-27 14:08:32 följande:
    Så du lovade barnet fast ni inte var överens.

Så vad ska du gora då? Bara strunta i all meddela slolan hon inte kommer fast hon är anmäld?
    Det var på min vecka, han gjorde som han ville på sin. Jag sa det åt honom, han sa "ok", men hade tydligen anmält ändå.

Jag skrev till skolan och sa som det är, att han anmält trots att hon inte ska gå. Inte fått svar än.
Svar på tråden Vem bestämmer om lovskola?