• Anonym (Mami)

Vem bestämmer om lovskola?

Barnet går i sexan och har tills för några veckor sen haft hög frånvaro. Har adhd och dyslexi, men klarar skolan så länge hen får de anpassningar hen har rätt till.

Hen gick på lovskola under sportlovet och är nu erbjuden det igen till påsklovet. Barnet bor vv och ena föräldern tycker hen ska gå, medan andra tycker hen ska få ha sitt lov ifred (lovskolan är två dagar).

Vem bestämmer när man inte är överens?

• Svar på tråden Vem bestämmer om lovskola?
  • Anonym (Lyssna på barnet)
    Anonym (Förälder) skrev 2024-03-16 17:52:58 följande:
    Har du en femteklassare som själv får avgöra om hen vill gå till skolan?
    Jag har en femteklassare som kämpar för att komma tillbaka till skolan. 

Hemmasittare är inte hemma för att de inte vill gå till skolan utan för att de inte kan gå till skolan. Man skulle aldrig få för sig att bära en utbränd vuxen till sitt jobb och tvinga den att sitta hela dagen i ett stökigt kontorslandskap, men med barn så är det tydligen en utmärkt ide enligt många...

Som alla andra föräldrar till barn med Hemmasittare försökte vi inledningsvis med tvång, mutor och straff vilket bara gjorde saken värre. Sakta men säkert är han på väg tillbaka i den takt han klarar av. Att tvinga honom till lovskola skulle absolut vara negativt, men det är mycket möjligt att han själv skulle välja att gå (om han blev erbjuden) För han vill tillbaka till skolan och utöker tiden i den takt han klarar av. 
  • Anonym (Mami)
    Tow2Mater skrev 2024-03-17 00:59:30 följande:

Kompromissa då och gå en av de två dagarna. Stanna hemma den andra dagen.

Det får man inte. Skriver man upp dem är båda dagarna obligatoriska. Finns ingen anledning för hen att gå heller som sagt, för mitt barn blir det som ett straff för något hen inte kan hjälpa.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Lyssna på barnet) skrev 2024-03-17 00:10:14 följande:
    Jag har en femteklassare som kämpar för att komma tillbaka till skolan. 

Hemmasittare är inte hemma för att de inte vill gå till skolan utan för att de inte kan gå till skolan. Man skulle aldrig få för sig att bära en utbränd vuxen till sitt jobb och tvinga den att sitta hela dagen i ett stökigt kontorslandskap, men med barn så är det tydligen en utmärkt ide enligt många...

Som alla andra föräldrar till barn med Hemmasittare försökte vi inledningsvis med tvång, mutor och straff vilket bara gjorde saken värre. Sakta men säkert är han på väg tillbaka i den takt han klarar av. Att tvinga honom till lovskola skulle absolut vara negativt, men det är mycket möjligt att han själv skulle välja att gå (om han blev erbjuden) För han vill tillbaka till skolan och utöker tiden i den takt han klarar av. 

Vi är i exakt samma situation som ni. Jag ångrar så fruktansvärt att vi tvingade iväg vårt barn till skolan så länge. Är man utbränd/sjuk behöver man vila, men av någon anledning tycker inte skolan och samhället att det gäller barn. Mitt barn var till sist så förstört. :( Nu går hen halvtid i skolan och slipper läxor. Får lika bra resultat som före kraschen och mår betydligt bättre. 

Jag tycker också att TS barn skulle kunna välja själv, men jag förstår inte riktigt varför ett barn som är godkänd i alla ämnen skulle gå i lovskola. Alltså varför man ens skulle ställa frågan. Lovskolan är väl främst till för de som ligger efter? 

TS, har barnet kontakt med elevhälsan och/eller BUP? Det låter som att det skulle behövas en utomstående som hen kan anförtro sig åt. Inte för att du inte skulle duga som förälder utanför för att orosanmälan ang den andra föräldern väger tyngre om den kommer från tex en skolkurator. 

• Tow2Mater
    Anonym (Mami) skrev 2024-03-17 05:37:11 följande:
    Det får man inte. Skriver man upp dem är båda dagarna obligatoriska. Finns ingen anledning för hen att gå heller som sagt, för mitt barn blir det som ett straff för något hen inte kan hjälpa.
    Du verkar mest vilja ha medhåll att ditt sätt är det enda rätta sättet.

Ta striden då med den andra foräldern. Och lyssnar han inte (du måste vara mamman, eller ar ni två mammor kanske), hämta barnet vid skolan och ta hem det med orden till lärarna att det blivit ett missforstånd och barnet skulle inte blivit anmäld att delta i detta och ni har annat viktigt planerat.

• Anonym (Mami)
    Tow2Mater skrev 2024-03-17 13:27:53 följande:
    Du verkar mest vilja ha medhåll att ditt sätt är det enda rätta sättet.

Ta striden då med den andra foräldern. Och lyssnar han inte (du måste vara mamman, eller ar ni två mammor kanske), hämta barnet vid skolan och ta hem det med orden till lärarna att det blivit ett missforstånd och barnet skulle inte blivit anmäld att delta i detta och ni har annat viktigt planerat.
    Självklart tycker jag att det är jag som resonerar rätt?

Tråden handlar om hur man gör när man inte är överens, inte massa tyckare hit och dit om lovskolan i sig.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Mami) skrev 2024-03-17 14:31:27 följande:

Tråden handlar om hur man gör när man inte är överens, inte massa tyckare hit och dit om lovskolan i sig.

Hur ser du på förslaget att barnet får bestämma? 

Ett annat sätt är att fråga era kontakter inom vården/habiliteringen/elevhälsan. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Mami) skrev 2024-03-17 14:31:27 följande:

Vems vecka är det under lovskolan, din eller pappans?
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-17 16:35:02 följande:
    Vems vecka är det under lovskolan, din eller pappans?
    Det var min, tills de idag meddelade nya datum. Nu är en dag på min och en dag på pappans.
  • Anonym (Mami)

Pappan har tydligen sagt att hon ska gå fick jag som svar när jag tackade nej till erbjudandet... blir så less på hur han kör över mig. De säger att det är bindande, hur det nu kan vara det rent krasst...

• Tow2Mater
    Anonym (Mami) skrev 2024-03-27 13:56:51 följande:

Pappan har tydligen sagt att hon ska gå fick jag som svar när jag tackade nej till erbjudandet... blir så less på hur han kör över mig. De säger att det är bindande, hur det nu kan vara det rent krasst...

Men då går barnet på hans dag och du ringer och sjukar barnet på din dag.
  • Anonym (Mami)
    Tow2Mater skrev 2024-03-27 13:58:14 följande:
    Men då går barnet på hans dag och du ringer och sjukar barnet på din dag.
    Barnet ska inte gå, hon är redan lovad att hon inte behöver det och bara för att pappan är ego som vanligt ska han inte komma och ändra det. Min dag kommer dessutom först, så sjukanmäler jag den dagen är det inte direkt okej att gå nästa.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mami) skrev 2024-03-27 14:00:43 följande:
    Barnet ska inte gå, hon är redan lovad att hon inte behöver det och bara för att pappan är ego som vanligt ska han inte komma och ändra det. Min dag kommer dessutom först, så sjukanmäler jag den dagen är det inte direkt okej att gå nästa.
    Så du lovade barnet fast ni inte var överens.

Så vad ska du gora då? Bara strunta i all meddela slolan hon inte kommer fast hon är anmäld?
  • Anonym (Mami)
    Tow2Mater skrev 2024-03-27 14:08:32 följande:
    Så du lovade barnet fast ni inte var överens.

Så vad ska du gora då? Bara strunta i all meddela slolan hon inte kommer fast hon är anmäld?
    Det var på min vecka, han gjorde som han ville på sin. Jag sa det åt honom, han sa "ok", men hade tydligen anmält ändå.

Jag skrev till skolan och sa som det är, att han anmält trots att hon inte ska gå. Inte fått svar än.
  • Anonym (tyd)
    Anonym (Mami) skrev 2024-03-27 13:56:51 följande:

Hoppar in här mitt i.

Lovskolan är ju inte bindande mer än annan skola. Blir hon tex sjuk så är hon hemma, oavsett om hon skrivit upp sig på den dagen. Det är samma med skolan, det är skolplikt, men hon är sjuk så hon är hemma just nu.

Så du kan lösa detta även om ni inte är överens och även om ni nu tackat ja. Jag fattar att det är superjobbigt att hantera en sån här situation med en förälder där man inte drar åt samma håll och samarbetar, men i just detta läge kan du ändå komma runt det.
Svar på tråden Vem bestämmer om lovskola?