Vem bestämmer om lovskola?
Hemmasittare är inte hemma för att de inte vill gå till skolan utan för att de inte kan gå till skolan. Man skulle aldrig få för sig att bära en utbränd vuxen till sitt jobb och tvinga den att sitta hela dagen i ett stökigt kontorslandskap, men med barn så är det tydligen en utmärkt ide enligt många...
Som alla andra föräldrar till barn med Hemmasittare försökte vi inledningsvis med tvång, mutor och straff vilket bara gjorde saken värre. Sakta men säkert är han på väg tillbaka i den takt han klarar av. Att tvinga honom till lovskola skulle absolut vara negativt, men det är mycket möjligt att han själv skulle välja att gå (om han blev erbjuden) För han vill tillbaka till skolan och utöker tiden i den takt han klarar av.
Vi är i exakt samma situation som ni. Jag ångrar så fruktansvärt att vi tvingade iväg vårt barn till skolan så länge. Är man utbränd/sjuk behöver man vila, men av någon anledning tycker inte skolan och samhället att det gäller barn. Mitt barn var till sist så förstört. :( Nu går hen halvtid i skolan och slipper läxor. Får lika bra resultat som före kraschen och mår betydligt bättre.
Jag tycker också att TS barn skulle kunna välja själv, men jag förstår inte riktigt varför ett barn som är godkänd i alla ämnen skulle gå i lovskola. Alltså varför man ens skulle ställa frågan. Lovskolan är väl främst till för de som ligger efter?
TS, har barnet kontakt med elevhälsan och/eller BUP? Det låter som att det skulle behövas en utomstående som hen kan anförtro sig åt. Inte för att du inte skulle duga som förälder utanför för att orosanmälan ang den andra föräldern väger tyngre om den kommer från tex en skolkurator.