• Anonym (St)

Otrogen? Frun säger nej till sex

vi är ett par som levt länge tillsammans, sakta men säkert har min fru släckt ner våran sexuella samvåra, Avvisanden av mina närmanden har för mig varit verkligt jobbigt, nu har vi väl då gott dom inget sex alls, vi har legat 1 gg senaste året, jag har försökt få igång henne med de medel jag har till förfogande vilket inte har hjälpt, och nu har jag börjat fundera över att söka sexuell närhet på annat håll, men detta ger mig moraliska dilemman, jag är ganska säker min fru inte skulle gå med på en öppen relation, och skulle hon ? komma? på mig om jag hade sex på annat kommer hon bli verkligt upprörd, men är jag otrogen om jag verkställer detta? Hur kan man vara  sexuellt otrogen mot någon som man inte har någon sexuell relation med? Äger min fru min sexualitet trots att hon tackar nej till den? det är på nivån att hon absolut inte vill kyssas, eller ligga,,,

• Svar på tråden Otrogen? Frun säger nej till sex
  • Anonym (A)

Man får utgå från att ni inte gick in i er relation med löfte om celibat. Så om hon stängt igen butiken har hon brutit kontraktet. Orimligt att du skulle finna dig i ett ofrivilligt celibat du inte valt själv.

• Hjelm
    Anonym (A) skrev 2024-03-08 18:23:27 följande:

Man får utgå från att ni inte gick in i er relation med löfte om celibat. Så om hon stängt igen butiken har hon brutit kontraktet. Orimligt att du skulle finna dig i ett ofrivilligt celibat du inte valt själv.

De gick förmodligen in i äktenskapet med löftet om att vara varandra trogen, dock...

Med det sagt håller jag helt med om att det är ohållbart att aldrig mera ha sex tillsammans, men då får man vara ansvarsfull och respektfull nog att ta upp det problemet och diskutera hur man löser det eller om det är dags att skilja sig. Det handlar trots allt om en människa som man en gång var beredd att dela hela livet med. Att vara otrogen är för ryggradslösa fegisar.
  • Anonym (A)
    Hjelm skrev 2024-03-08 18:29:39 följande:
    De gick förmodligen in i äktenskapet med löftet om att vara varandra trogen, dock...

Med det sagt håller jag helt med om att det är ohållbart att aldrig mera ha sex tillsammans, men då får man vara ansvarsfull och respektfull nog att ta upp det problemet och diskutera hur man löser det eller om det är dags att skilja sig. Det handlar trots allt om en människa som man en gång var beredd att dela hela livet med. Att vara otrogen är för ryggradslösa fegisar.
    Jag förespråkar inte otrohet. Lösningen ligger i att inse att "hyreskontraktet" redan sagts upp och därefter agera i någon riktning för en förändring.
  • Anonym (Tänk såhär...)

Tänk såhär, om inte din egen fru som älskar dig vill ha sex med dig, varför skulle någon annan kvinna som inte älskar dig vilja det? 

Du är helt enkelt inte tillräckligt attraktiv för att en kvinna skall vilja vara nummer 2 för dig. Den enda realistiska chansen du har till ett sexliv är att skilja dig och därefter söka någon ny, för en riktig kärleksrelation som förhoppningsvis innehåller sex.

Du är helt enkelt inte tillräckligt attraktiv för att ha en otrohetsaffär.

• Anonym (On point)

Vill bara påminna om att det är ganska normalt att man tappar attraktionen allteftersom. Men i samma takt utvecklas det en vänskap som är minst lika stark.

Är man inte nöjd med detta så får man avsluta relationen. Det finns inga genvägar här.  Att stanna i en relation bara för barnens skull är inte juste mot dem.

• Tilolo

Man har ett ansvar mot alla personer man instiftat partnerskap med, såväl även sexuell kontakt. Om man inte längre är intresserad så bör den andra personen få veta det så att den slipper gå under falska förhoppningar.

Kanske känner hon, liksom dig, att illusionen har krackelerat av vilka ni var från början, men fortsätter att hålla ihop för trygghetens skull för att ingen vågar ta tag i sakfrågan för att det innebär alldeles för mycket smärta och ovisshet. Men i själva verket känner ni redan nu denna smärta och ovisshet som du och kanske hon tror ska lösas genom att ha något vid sidan av tills ni tror att ni bägge har kommit på fötter. 
    Det är inte bara ett svek mot ens partner utan även mot den person man har tillfällig sexuell kontakt med. 

Önskar dig all kraft! 🙂
  • Anonym (Nej)
    Tilolo skrev 2024-03-08 19:15:00 följande:

Man har ett ansvar mot alla personer man instiftat partnerskap med, såväl även sexuell kontakt. Om man inte längre är intresserad så bör den andra personen få veta det så att den slipper gå under falska förhoppningar.

Kanske känner hon, liksom dig, att illusionen har krackelerat av vilka ni var från början, men fortsätter att hålla ihop för trygghetens skull för att ingen vågar ta tag i sakfrågan för att det innebär alldeles för mycket smärta och ovisshet. Men i själva verket känner ni redan nu denna smärta och ovisshet som du och kanske hon tror ska lösas genom att ha något vid sidan av tills ni tror att ni bägge har kommit på fötter. 
    Det är inte bara ett svek mot ens partner utan även mot den person man har tillfällig sexuell kontakt med. 

Önskar dig all kraft! 🙂
    Så fint och klokt skrivet
  • Anonym (....)
    Anonym (Tänk såhär...) skrev 2024-03-08 19:00:08 följande:

Tänk såhär, om inte din egen fru som älskar dig vill ha sex med dig, varför skulle någon annan kvinna som inte älskar dig vilja det? 

Du är helt enkelt inte tillräckligt attraktiv för att en kvinna skall vilja vara nummer 2 för dig. Den enda realistiska chansen du har till ett sexliv är att skilja dig och därefter söka någon ny, för en riktig kärleksrelation som förhoppningsvis innehåller sex.

Vad vet du om det..? Det finns hundratals olika orsaker till att en kvinna inte längre vill ha sex med sin man, som inte har med mannens grad av attraktivitet att göra. T.ex. hormonförändringar i samband med graviditet/förlossning/amning eller klimakterium. Eller att hon kärat ner sig i någon annan (som inte behöver vara någon hon har en relation med i verkligheten). Eller att hon är utarbetad, stressad, trött, har sömnsvårigheter... 
  • Anonym (Sexglad)
    Anonym (Tänk såhär...) skrev 2024-03-08 19:00:08 följande:

Det vet du ingenting om, och den gnista som kan uppstå mellan två erfarna personer som båda möts med sitt sexuella A-game är något alldeles speciellt.
  • Anonym (St)

Jag har åtminstånde 2 kvinnor som tydligt varslat om att de vill träffas på grunder än att ta en fika,, jag har dock inte agerat på detta,, mitt problem är ju egentligen att den kvinnan jag lever med är den jag älskat mest av samtliga kvinnor jag träffat,, och jag vill inte egentligen lämna henne,,vi har byggt upp en familj med bostad , sommarhus, bägge är företagare,,våran släkten umgås,, osv osv, ja om jag kliver av så är stora personliga som sätts i spel,, o i andra vågskålen ligger att hon klivit ur sexet i vår relation,, jag bär därför hela tiden vi ses på en känsla av att vara avvisad, vilket jag ju också är, sårande är att hon absolut inte vill kyssas, vilket ger mig dn sorglig känsla att hon känner vämjelse vid tanken på att kyssas med mig,,jag är inte en oattraktiv man, jag har haft många relationer med kvinnor några längre samt mängder av korta,,jag känner ingen rädsla att bli ensam om jag kliver ur relationen, men jag sätter högt att vara pålitlig och att försöka bidra till känsla stt tryghhet och stabilitet i familjen, därför kommer jag bli drabbad av känslor av svek om jag lämnar henne

Svar på tråden Otrogen? Frun säger nej till sex