• AlbertSchweinstein

Män betydligt mer ensamma än kvinnor enligt FHM

Enligt Folkhälsomyndigheten är män betydligt ensammare än vad kvinnor är. FHMs tips är att ta initiativ och kontakt. Men vi vet ju vad som händer när lågstatusmän tar initiativ och kontakt med kvinnor. Hånfulla blickar, spydiga kommentarer och mobbning väntar på den fronten.

sverigesradio.se/artikel/man-ska-bli-mindre-ensamma-behover-nagon-att-prata-med

• Svar på tråden Män betydligt mer ensamma än kvinnor enligt FHM
  • Anonym (?)
    Anonym (Mr Lök) skrev 2024-03-06 17:58:50 följande:
    Kvinnor har höga krav. Varför ska de nöja sig med vad som helst?
    Varför nöjer sig män med vad som helst? Sluta vara så primitiva. 
  • Anonym (Terrycrewsftw)
    Postman skrev 2024-03-06 17:44:59 följande:

Tror också det handlar om politisk aktivism. Tycker mig se att det strömmar till minst lika många om inte fler toxiska manshatare. 

Känns inte som majoriteten som har skrivit nu på slutet vill ha någon vidare seriös diskussion utan både frågar och svarar på sina egna inlägg. Man undrar verkligen vilka slags människor det är bakom alla dessa nick. 

Du illustrerar det jag menade. Du försöker få till en "seriös diskussion" i en kvinnohatartråd. Dvs betrakta kvinnohat som ett naturligt inslag. Som grädden på moset så tycker du att de "toxiska manshatarna" är så många, fullständigt ignorera det faktum att inlägg är helt naturliga reaktioner på kvinnohat. För mer än så krävs tydligen inte för att vara "manshatare" räcker att någon protesterar mot kvinnohat.
  • Tecum
    Anonym (Suck) skrev 2024-03-06 12:24:14 följande:
    Jag skulle verkligen verkligen vilja slippa befatta mig med gnälliga misogyna män överhuvudtaget. Eftersom dom numera förpestar FL så är det tyvärr omöjligt. 

Det hoppas jag verkligen att dom har gjort. Det som hjälper är att arbeta konstruktivt med dom medel som finns. Där ingår inte att aggressivt gnälla med offerkoftan på, försöka banka in sitt hat och skuldbeläggande mot andra. Eget ansvar är bra.

Man kan fråga sig varför det verkar vara nära nog omöjligt att diskutera mäns ensamhet och inte deras fanatiska inriktning på kvinnors kroppar. För ensamhet är ett viktigt ämne. Den andra skiten hör inte hemma här.
    Jag håller i stort sett med dig. Så mycket stolligheter som i denna tråd vet jag inte om jag sett på FL tidigare. Draken är ju sansad och konstruktiv i jämförelse...

Jag har försökt skriva om ensamhet i ett vidare perspektiv än bara att söka en kvinna. Men det har inte fått någon respons, de flesta är nöjda bara de får tjafsa. Och det gäller bägge kön. 
    Även den som vill finna en kvinna kan börja med att umgås i sammanhang där det finns kvinnor.  Vänskap och umgänge med män, kollegor och släkt kan leda vidare till det man söker.

Sen finns det de som av olika orsaker har svårt att interagera socialt men då måste de söka hjälp på något sätt. Att anklaga kvinnor är bara dysfunktionellt. 
  • Postman
    Anonym (Terrycrewsftw) skrev 2024-03-06 18:02:07 följande:
    Du illustrerar det jag menade. Du försöker få till en "seriös diskussion" i en kvinnohatartråd. Dvs betrakta kvinnohat som ett naturligt inslag. Som grädden på moset så tycker du att de "toxiska manshatarna" är så många, fullständigt ignorera det faktum att inlägg är helt naturliga reaktioner på kvinnohat. För mer än så krävs tydligen inte för att vara "manshatare" räcker att någon protesterar mot kvinnohat.
    Ja jag förstod att du ville få det dit men jag ser det inte lika dramatiskt som dig. Jag ser att båda sidor bidrar i stort till samma låga nivå. Jag tror att många inlägg skrivs endast i avsikt för att få igång tjafs. 
  • Postman
    Tecum skrev 2024-03-06 18:03:04 följande:
    Jag håller i stort sett med dig. Så mycket stolligheter som i denna tråd vet jag inte om jag sett på FL tidigare. Draken är ju sansad och konstruktiv i jämförelse...

Jag har försökt skriva om ensamhet i ett vidare perspektiv än bara att söka en kvinna. Men det har inte fått någon respons, de flesta är nöjda bara de får tjafsa. Och det gäller bägge kön. 
    Även den som vill finna en kvinna kan börja med att umgås i sammanhang där det finns kvinnor.  Vänskap och umgänge med män, kollegor och släkt kan leda vidare till det man söker.

Sen finns det de som av olika orsaker har svårt att interagera socialt men då måste de söka hjälp på något sätt. Att anklaga kvinnor är bara dysfunktionellt. 

Sant, jag har heller inte sett så mycket stolligheter som i denna tråd tidigare, nåt har hänt med skribenterna på FL. 

Instämmer, det skulle behövas prata mer om ensamhet i vidare perspektiv.   

• Tukt
    Tecum skrev 2024-03-06 18:03:04 följande:

Ett sätt att försöka få ordning på en tråd, är ju att kontakta några användare man litar på och be dessa, i mån av tid, hjälpa till lite i tråden. Så gör ju en del av de politiska aktivisterna ändå. 
  • nihka
    Anonym (Terrycrewsftw) skrev 2024-03-06 17:22:48 följande:
    Ja, jag tror också att det handlar om politisk aktivitism. Kanske inte den direkta formen som den presenteras som däremot. Finns många landvinningar man kan uppnå genom att "bara" polarisera och splittra. Inskränka kvinnors rättigheter är bara ett svepskäl för att uppnå ett större mål. (Men de toxiska kvinnohatarna bidrar såklart)

Det som gör mig bekymrad är sympatisörerna inom de "normala spannen" helt plötsligt så ska hatet ignoreras och man ska prata om exv "ensamma män" i de ordalagen där kvinnor på något sätt är ansvariga eller att kvinnor (iom deras inneboende ondska) inte vill prata om ensamma män, det ska framställas på ett "sakligt" sätt. Budskapet är även här att kvinnor är fienden. Det polariserande budskapet vinner mark. Ska inte namnge, men det finns två typexempel på detta i tråden.
    Eller hur! Fördomar, förakt och hat riktat mot kvinnor ska diskuterars "sakligt". Dream on...

Det fungerar som så mycket annat man vill normalisera. Först en massiv våg av misogyna påståenden, gärna förklädda som diskussionsfrågor: "Varför är kvinnor så *välj negativ egenskap*?" som man upprepar över tid. Ska fungera som reklam och hamras in i huvudet på folk är det nog tänkt. Och sedan när man möter på motstånd, jämmer om att yttrandefriheten och demokratin är inskränkt.

Fast om man pratar om kvinnor, eller män för den delen, på det här viset på exempelvis en arbetsplats riskerar man att bli av med jobbet - som ett mått på hur man ska se på vad som går under yttrandefrihet och demokrati.

En del tycks tro att ytrrandefrihet och demokrati innebär att man får säga precis vad man vill av inneboende fördomar, förakt och hat. Finns också typexempel på det i tråden.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Postman skrev 2024-03-06 18:14:59 följande:

Sant, jag har heller inte sett så mycket stolligheter som i denna tråd tidigare, nåt har hänt med skribenterna på FL. 

Instämmer, det skulle behövas prata mer om ensamhet i vidare perspektiv.   

Haha. Nä. Bara det normala skitlasset innan det rensats.

Och du finner inget anmärkningsvärt med trådstarten? Den uppmanar och uppmuntrar till sakliga diskussioner om "ensamhet i vidare perspektiv"?
  • Anonym (Terrycrewsftw)
    Postman skrev 2024-03-06 18:09:44 följande:
    Ja jag förstod att du ville få det dit men jag ser det inte lika dramatiskt som dig. Jag ser att båda sidor bidrar i stort till samma låga nivå. Jag tror att många inlägg skrivs endast i avsikt för att få igång tjafs. 
    Är jag dramatisk för att jag belyser att det är en kvinnohatartråd du vill föra en "seriös diskussion" i? Varför inte starta en tråd där du seriöst diskuterar mäns ensamhet i stället för att (som många här i tråden) lägger över ansvaret på mäns ensamhet på kvinnor, eller framhäva hur dumma kvinnor är, eller påstå att kvinnor vill tysta diskussionen om mäns ensamhet, eller prata om manshateri i en uppenbarligen kvinnohatartråd?

Det är ganska stötande att behandla tråden som vilken annan normal tråd som helst. Det är alltid så. Följer samma mönster.

1 låtsas som att det inte handlar om kvinnohat
    2 låtsas som att det handlar om manshat
    3 låtsas som att andra överreagerar.
  • nihka
    Anonym (Terrycrewsftw) skrev 2024-03-06 18:02:07 följande:
    Tyvärr kan jag inte ge dig mer än en stycke tumme upp. Huvudet på spiken!
Svar på tråden Män betydligt mer ensamma än kvinnor enligt FHM